
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی با حضور در مراسم گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم با قرار گرفتن در جایگاهی که ماموریت اصلی انقلاب بوده، تمام تلاشمان در جهت تربیت جوانانی مثمرثمر برای اهداف و آرمان های انقلاب و امام و رهبری باشد چرا که انقلاب ما فرهنگی بوده است.
نگاه توسعه ای به بحث تعلیم و تربیت
وی ادامه داد: امروزه بیشتر نگاه توسعه ای به بحث تعلیم و تربیت مطرح است و این نظام را به عنوان یکی از ارکان مهم برای رشد و توسعه کشورها می دانند، رشد و توسعه کشورها وابسته به نیروی انسانی است بنابراین در همه برنامه های توسعه کشورها به این مساله به عنوان یک رکن اصلی توجه دارند که مسلما توسعه انسانی به تربیت نیروی انسانی کارآمد برمی گردد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مفهوم مقوله تربیت و آموزش و پرورش اظهار داشت: از نظر لغوی "تربیت" عام بوده یعنی آموزش و همچنین پرورش را درون خود دارد ولی امروزه معمولا بحث آموزش را از بحث تربیت جدا می بیند و مساله و مشکل اساسی بر سر همین دیدگاه است.
جدا دیدن تربیت و آموزش مطلوب نیست
دانش آشتیانی افزود: جدا دیدن تربیت و آموزش سبب شده نظام تربیتی مستقل از نظام آموزشی برای آن طراحی شود و این مشکلی است که سبب می شود فارغ التحصیل ما آن کارآمدی و کارآفرینی لازم برای جامعه را نداشته باشد؛رشد و توسعه انسانی در گرو همین مساله کیفیت فارغ التحصیلان است
وی با تاکید بر اینکه مساله پرورش یا تربیت را جدا از سیستم آموزشی نمی بینیم افزود: خوشبختانه روح سند تحول به مقوله تربیت توجه ویژه ای دارد و هدفگذاری سند بیشتر به سمت تربیت است.
نگاه ها باید تغییر کند
دانش آشتیانی با اشاره به ماموریت مدرسه، معلمان و مربیان در نظام آموزشیِ که آمیخته با بحث تربیت و پرورش است تصریح کرد: هدف معلم فقط آموزش صرف نیست اگر ما فکر کنیم معلم ریاضی فقط ریاضی تدریس کند و معلم دینی بچه ها را با خداشناسی آشنا می سازد این تفکری اشتباه است، باید این نگاه را عوض کنیم و بر مبنای سند تحول معلم و مربی، مسئول تربیت دانش آموزان باشند.
وی با اشاره به رابطه استاد و شاگردی در نظام حوزوی که شخصیت را متحول و متاثر می کند گفت: این مصداق بسیار ظریف و دقیق نشان دهنده جایگاه نظام استاد و شاگردی و الگوپذیری از مربی است.
همه معلمان کار تربیتی می کنند
دانش آشتیانی بیان کرد: الگوی دانش آموز خواسته یا ناخواسته از معلمش گرفته می شود شاید معلم ریاضی نداند که در حین درس دادن کار تربیتی هم انجام می دهد اما مسلما در این امر نقش دارد لذا مساله اصلی ما که به عنوان چالش و دغدغه ای برای من مطرح است این است که چگونه می توان این مساله را نشان داد که همه معلمان ما مربی هستند.
وزیر آموزش و پرورش بر امر تربیت به عنوان وظیفه اصلی معلمان و تاثیر آموزش و پرورش در بحث آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: سلامت جامعه و آموزش مهارت های زندگی جز در تعامل معلم و شاگرد تحقق پیدا نمی کند. کیفیت ارتباط معلم و مربی با دانش آموز در شکل گیری شخصیت وی موثر است و اعمالی همچون تحقیر و بی احترامی به دانش آموز در کلاس درس اعتماد به نفس او را برای همیشه از بین می برد.
دانش آشتیانی افزود: اگر می خواهیم دانش آموزی متفکر تربیت کنیم باید نقش معلم در این راستا و ایجاد زمینه تفکر در دانش آموزان به درستی تبیین شود.
حاکم بودن حافظه مداری در سیستم آموزشی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بازدید از کلاس های درس و مشاهده فرآیند تدریس گفت: متاسفانه هنوز همان روال حافظه مداری در سیستم آموزشی ما وجود دارد. اعتقاد دارم باید در طرح درس معلمان نه فقط چگونگی معادله درجه یک و دو بلکه نحوه ابزار قرار دادن این آموزش ها در جهت تفکر دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد، می توان با ابزار یادگیری یک معادله و در فرایند یادگیری کار گروهی و مهارت های اجتماعی را آموزش داد و در راستای تقویت اعتماد به نفس و مسئولیت اجتماعی آنها گام بر داشت.
دانش آشتیانی ادامه داد: دانش ابزاری است که به ارتقای مهارت های دانش آموز کمک می کند اگر دانش آموزی بتواند نقاد یا متفکر باشد سایر مسائل دانشی وی نیز حل می شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر دانش آموزی اعتماد به نفس نداشته باشد در کلاس درس هم مفاهیم برایش خوب تفهیم نمی شود، عنوان کرد: با تربیت فردی نقاد و با اعتماد به نفس بالا، انسان کارآفرین و اثربخش تربیت خواهد شد و در رشد و توسعه این فرآیند تک تک معلمان باید چنین مسئولیتی به عهده بگیرند.
دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلمان ضروری است
دانش آشتیانی فرآیند دریافت گواهی صلاحیت حرفه ای معلم برای معلمان را مطلوب و ضروری دانست و افزود: پذیرش این موضوع که معلمان چنین مسئولیتی در رشد و توسعه به عهده دارند جایگاه حساس و کلیدی دانشگاه فرهنگیان را نشان خواهد داد.
جایگاه مهم دانشگاه فرهنگیان
وی برخی نواقص احتمالی در نحوه برخورد معلم و دانش آموزان را ناشی از عدم ارائه آموزش های لازم در خصوص وظایف و تعامل حرفه ای دانست و گفت: اگر معلم تخصص حرفه ای را کسب کند، بر جزییات مسئولیت و جایگاه خود و آنچه باید به فراگیر منتقل کند اشراف داشته باشد، میتواند در این خصوص تفکر کند، ایده های مختلف را در نظر بگیرد و در طرح درس خود لحاظ کند.
وی ادامه داد: مسئولیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در همین راستا آموزش کامل به معلمان خارج از صرفا چهارچوب بخشنامه و دستورالعمل است، آموزشها باید مبتنی بر درک عمیق از روح سند تحول باشد و وظیفه دانشگاه است که هدف ها را برای معلمان فراتر از فعالیت های شعاری و ظاهری تبیین کند.
ابراز تاسف از برخی عملکردهای نامطلوب در آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با ابراز تاسف از برخی نمونه عملکردهای نامطلوب در آموزش و پروش گفت: باید دید با صرف نیرو و هزینه تاکنون چقدر توانستیم در دانش آموزان و جوانان تاثیرگذار باشیم و نگرش و بینش مثبتی را که باید، ایجاد کنیم؟ تصور نکنیم صرفا با یک سری فعالیت های ظاهری و قشری دانش آموز دین باور و با مسئولیت اجتماعی تربیت می شود.
وی با تاکید بر مسئولیت سنگین دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: برای اجرای برنامه ها شخصا به دانشگاه فرهنگیان چشم دوختم که در معلمین این نگرش و بینش ایجاد شود و برای انجام برنامه ها مهارت کافی کسب شود و حتی باید زمانی برسد که در جذب نیروی انسانی معلم بتوانیم نخبگان جامعه را جذب کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تمرکز دانشگاه بر آموزش معلمان مقطع ابتدایی گفت: تمامی مسائل اساسی در سنین کودکی و مقطع ابتدایی شکل میگیرد، اگر اعتماد به نفس در این دوره ضعیف باشد صدها ساعت کلاس درس مهارت زندگی در سال های بعد تاثیری نداشته و فعالیت هایمان به بیراهه است.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه شاکله شخصیت افراد در مقطع ابتدایی شکل می گیرد، این مقطع را مقطعی پایه ای و حساس دانست و موفق عمل کردن در این خصوص را معیار کسب یا عدم کسب موفقیت در فعالیت ها دانست و گفت: اگر مشکلی در این مقطع رفع نشده باقی بماند در دوره های بعدی نیز تداوم می یابد در نتیجه مسئولیت سنگینی است و باید جایگاه و مسئولیت خطیر در دانشگاه فرهنگیان را بشناسیم.
توصیه به اساتید دانشگاه فرهنگیان
وی خطاب به مسئولان و مدرسان دانشگاه گفت: شما با کسی کار می کنید که در آینده معلم خواهد بود بنابراین ارتباط گرم و صمیمی بین استاد و دانشجو باید وجود داشته باشد، چراکه اینجا بحث الگو برداری نیز مطرح است اگر استاد با دانشجومعلمش خوب تعامل نکند، این فرد در کلاس درس و بحث تدریس مشارکتی به خطا می رود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر خواهان معلم پژوهنده در مدرسه هستیم باید دید استاد وی، چه اندازه پژوهشگر و اهل تحقیق بوده است. با توجه به این شرایط نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه ها بیشتر است، چراکه تربیت معلم در این دانشگاه با تربیت صرفا کارشناس در دیگر دانشگاه ها دو مقوله بسیار متفاوت است.
وی افزود: شاید در دانشگاه های دیگراساتید صرفا تابع طرح درس خطابه ای باشند و دانشجویان با تکمیل این فرآیند و با تحقیق به کسب آموزه ها بپردازند اما در دانشگاه فرهنگیان استاد برای دانشجومعلمان الگوی معلمی میسازد لذا نقش اساتید در این دانشگاه بسیار حساس تر است و باید توجه داشته باشند که هرگونه عمل و رفتاری، روش کار دانشجومعلمان در آینده را می سازد لذا مسئولیت اساتید در این قسمت سنگین است.
بهترین شرایط برای دانشجومعلمان ایجاد شود
دانش آشتیانی با تاکید بر اهمیت نحوه تکریم دانشجو معلمان، ضمن تصریح کمبود امکانات در دانشگاه گفت: در عین کمبودها باید این نگرش و بینش وجود داشته باشد که بهترین شرایط برای دانشجومعلمان ایجاد شود، خوابگاه ها با وجود قدمت مرتب و مناسب سازی شوند اگر دانشجو در در دورانی که در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می کند احساس کند برایش احترام قائل نیستند و شان وی رعایت نمی شود این امر موجب بی انگیزگی اش شده و به اجبار این دوره را طی می کند و خاطره بدی از دانشگاه برای وی ثبت خواهد شد، لذا در این خصوص هم دانشگاه فرهنگیان با سایر دانشگاه ها متمایز است.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان دانشجو به نوعی همکار ماست، باید سعی کنیم در فراهم کردن امکانات، تعاملات مطلوب و پرهیز از بروکراسی اداری اهتمام لازم انجام شود.
وی ادامه داد این بینش و نگرش باید در دانشگاه فرهنگیان مد نظر باشد، محیطی مناسب و صمیمی ایجاد شود و رابطه استاد و شاگرد به بهترین شکل سامان داده شود چرا که اهمیت این بخش کمتر از بخش علمی نیست و بی تردید در عملکرد آینده معلمان در مدرسه تاثیر گذار است.
دانش آشتیانی اظهار داشت: خوشحالم فرد فرهیخته ای همچون آقای مهرمحمدی مسئولیت دانشگاه را به عهده دارد و چنین نگاهی به مساله تعلیم و تربیت دارد و خود از کسانی است که سند تحول را تنظیم کرده و مسلما به روح سند آگاه بوده و با حضور چنین شخصی و همراهی دیگر همکاران ایشان در دانشگاه فرهنگیان در برنامه ریزی ها و برنامه های درسی دانشجویان، با این رویکرد مطلوب به قضیه نگاه خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید بتوانیم انتقال دهنده تاریخمان به نسل آینده باشیم و این مسئولیتمان را بسیار سنگین می کند، از همه شما به خاطر ایستادن در مقابل مشقات و مشکلات این راه تشکر می کنم.
دولت و وزارتخانه توان فائق آمدن بر تمامی مسائل دانشگاه را ندارد
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه دولت و وزارتخانه توان فائق آمدن بر تمامی مسائل دانشگاه را ندارد، گفت: دانشگاه باید جایگاه اصلی خود را پیدا کند و جز بهترین ها باشد از نظر شاخص های علمی باید کمک کنیم در جذب اعضای هیئت علمی و... به شاخص های سایر دانشگاه ها دست یابدتا به امید خدا اثر بخشی لازم برای نظام تعلیم و تربیت را داشته باشیم.
ارسال نظر