مجلس دانش آموزی محصول گفتمان جدید آموزش و پرورش ایران است



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی امروز شنبه 21 اسفند 95 در آخرین جلسه مجلس دانش آموزی در سال 95 با جمله ای از حضرت علی (ع) سخنان خود را آغاز کرد که می فرمایند:"اگر احتیاج به مشورت پیدا کردید اول به سراغ جوانان بروید چون آنها ذهن تیزی دارند و رک حرف می زنند. وقتی نظرات جوانان را گرفتی آن را در اختیار پیران بگذار تا راه حل احسن را ارائه دهند چون اینها تجربه بیشتری دارند."

وی ادامه داد: این جا هم مجلس دانش اموزی است و دانش آموزان مخاطبان آموزش و پرورش کشور هستند. کشور ما با تنگناها و چالش هایی رو به روست اما سرمایه های بالقوه ای در زمینه مادی، انسانی و اجتماعی دارد. سرمایه هایی که نه تنها عبور از تنگنا را میسر می کنند بلکه نویدبخش آینده ای خوب هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخلاف گذشته که بر سرمایه های مادی تاکید می کردند امروزه بر سرمایه های انسانی تاکید بیشتری می شود اظهار داشت: راه توسعه و راه جلوگیری از زوال سرمایه ها و منابع کشور از مدرسه عبور می کند. مدرسه یعنی معلم و دانش آموز و اولیا که جامعه و حکومت پشتیبان آنها هستند. شکوفایی استعدادها، پرورش خلاقیت ها، آموزش دانش ها و مهارت ها و در یک کلمه قدرتمند کردن یک جامعه از طریق آگاهی بخشیدن به دانش آموزان رمز قدرتمندکردن جامعه آینده است.

دانش آموزان توانمند؛ سرمایه های توسعه آینده جامعه 

وی افزود: دانش آموزان توانمند سرمایه های توسعه آینده جامعه هستند. ما باید این را به عنوان گفتمان ملی در آموزش و پرورش مطرح کنیم تا از طریق این گفتمان ملی فرصتها و تهدیدها را بشناسیم.

دانش آشتیانی با ذکر این مطلب که همه افراد و نهادها باید در این گفتمان ملی مشارکت کنند اظهار داشت: این رویکرد می گوید تعلیم و تربیت با آموزش های صرفا حفظ کردنی و مقید کردن مدرسه به بخشنامه های خشک اداری محدود نمی شود. یعنی برای این موضوع باید پرورش مقدم بر آموزش به حساب بیاید. اگر این نگاه و نگرش را داشته باشیم کودک و نوجوان و جوان دیگر شاگرد منفعل مدرسه به حساب نمی آیند بلکه طرفهای مشورت و فاعلان امر آموزشی و پرورشی محسوب می شوند.

تاکید بر مشارکت دانش آموزان

وی خاطرنشان کرد: ما چاره ای جز مشارکت دادن دانش آموزان نداریم. در این نگاه شکل گیری نهادهای مشورتی چون مجلس دانش آموزی معنا پیدا می کند. مجلس دانش آموزی محصول گفتمان جدید آموزش و پرورش ایران است. گفتمانی که به تربیت توامان دانش آموزان در مدرسه و جامعه باور دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برخی کارکردهای مجلس دانش آموزی و شوراهای دانش آموزی گفت: مجلس دانش آموزی و شورای دانش آموزی فقط درس و تمرینی برای دانش آموزان نیست چرا که برای مسئولان و مدیران هم درسهایی دارد . توجه به شوراهای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی راه و رسم عملی برای تمرین مردم سالاری است. مجلس دانش آموزی نهاد نوپایی است که با استمرار خود توانست ظرفیتهای جدیدی در آموزش و پرورش ایجاد کند و توانست صدای دانش آموزان را به مسئولان برساند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA