به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، صبح امروز فخرالدین دانش آشتیانی در دومین نشست اعضای هشتمین دوره مجلس دانش آموزی که در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به نشست 2 روزه مجلس دانش آموزی اظهار کرد: امیدوارم این اجلاس با کارگروه ها و کمیسیون هایی که دارد، نظرات و پیشنهادات خوبی را به آموزش وپرورش ارائه دهد.
وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) درخصوص اهمیت مشورت با جوانان افزود: کلام مولا علی (ع) بیانگر آن است که در امور مختلف، باید از مشورت جوانان بهره مند شویم.
دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: راه عبور از تنگناهای موجود کشور ، مدیریت و استفاده از سرمایه های بالقوه موجود است که باید به بالفعل تبدیل شودو سرمایه انسانی که بسیار مهم تر از سرمایه های مادی است ، می تواند رشد و توسعه کشور را رقم بزند.
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به این مطلب که همواره در دنیا تأکید بر سرمایه های مادی بوده است، افزود: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که راه توسعه ، پیشرفت و برون رفت از مشکلات ، سرمایه انسانی است که در مدارس وجود دارد.
عضو کابینه تدبیر وامید افزود: اگر بخواهیم از هدررفت منابع جلوگیری کنیم ، باید به مدرسه که شامل معلم ، دانش آموز و اولیای آنهاست توجه کنیم و در این مسیر ، حکومت و جامعه نیز باید حمایت گر باشند.
وی اظهار کرد: راه شکوفایی استعدادها، پرورش خلاقیت ها ، آموزش مهارت ها و در یک کلمه، قدرتمندکردن جامعه ،تنها از طریق توانمندکردن دانش آموزان میسر است.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به این مطلب که دانش آموزان توانمند ،سرمایه توسعه جامعه در آینده هستند، تصریح کرد: در گفتمان «دانش آموزان توانمند ، سرمایه توسعه آینده » همه دستگاه ها و نهادها نقش دارند ، بنابراین تعلیم وتربیت محدود به موضوعات صرفاً حفظ کردنی نمی شود و موضوعاتی مانند ، مقیدکردن مدرسه به اجرای دستورالعمل های خشک ونادیده گرفتن نیازهای دانش آموزان در این گفتمان جایگاهی ندارد.
وزیر آموزش وپرورش گفت: تعلیم وتربیت فعلی ، آن چنان که باید با جامعه ارتباط لازم را ندارد و نیازهای اصلی را مرتفع نمی سازد ، بنابراین نظام تعلیم وتربیت باید تغییر کند وپرورش برآموزش ، مقدّم شمرده شود.
وی اجتماعی شدن را لازمه آموزش موفق دانست و افزود: چاره ای جز مشارکت دانش آموزان در مسائل نداریم ، زیرا عرصه مدرسه ، تنها محل آموختن درس نیست، بلکه ، محل آموختن مهارت و قدرت در تعامل با جامعه است .
وی گفت: مدرسه ، محلی است که در آن مسئولان جامعه آموزش می بینند، در چنین رویکردی است که شکل گیری نهادهایی همچون شورای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی معنا پیدا می کند.
عضو کابینه تدبیرو امید خاطر نشان کرد: مجلس دانش آموزی ، محصول گفتمان جدید است ، گفتمانی که به تعلیم و تربیت توأمان دانش آموز در مدرسه و جامعه اعتقاد دارد و این گفتمان ، اهداف انقلاب اسلامی را در مدرسه پی گیری می کند.
وی تصریح کرد: مجلس و شورای دانش آموزی ، راه آشنایی دانش آموزان با مسائل جامعه را نشان می دهد و این مجلس تنها یک درس برای دانش آموزان نیست، بلکه درس برای شهروندان و مدیران نیز می باشد.
وزیر آموزش وپرورش ، مجلس دانش آموزی را یک ظرفیت برای مشورت گرفتن دانست و افزود: نه تنها مشورت دادن که مشورت گرفتن هم نیاز به تمرین دارد و توجه به این نهاد ، در سطح مدرسه و سطح ملی ، روشی برای تمرین مردم سالاری است.
وی مشورت دهی و مشورت گیری را نوعی گفتمان دانست و خاطرنشان کرد : مجلس دانش آموزی با نوپایی خود، می تواند ظرفیت های جدیدی را در آموزش وپرورش ایجاد کند و صدای دانش آموزان را به گوش مسئولین برساند .
دکتر دانش آشتیانی ، مجلس دانش آموزی را بازوی مشورت دهی مدیران دانست وافزود: مدیران باید از نمایندگان دانش آموزی در تصمیم گیری ها مشورت بگیرند و معتقدم ، معلمان نیز در کلاس درس ، اگر بخواهند آموزش مؤثری داشته باشند، باید ضمن انتقال دانش و تجربه به دانش آموزان از آنان ،تجربه کسب کنند.
وی گفت: اگر به ظرفیت شوراهای دانش آموزی باور قلبی داشته باشیم، می توانیم از ظرفیت آن ها استفاده کنیم ، زیرا دانش آموزان در کف مدرسه هستند و بر تأثیرات مثبت و منفی کلیه فعالیت های آموزش وپرورش مسلط می باشند، بنابراین آنها باید بگویند که فلان برنامه یا موضوع درسی ، موفق یا ناموفق است.
وزیر آموزش وپرورش در پایان ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از اندیشه های امام خمینی (ره) ، رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه های رئیس جمهور ، سند تحول بنیادین و حقوق شهروندی ، بتوانیم امور را به خوبی به پیش ببریم .
ارسال نظر