دانش آشتیانی تصریح کرد: اگر لازم باشد دانشگاه فرهنگیان برنامه خاصی برای نحوه آموزش با دانشگاه های تخصصی خارج از کشور ارائه کند و به صورت مشترک برای بالا بردن توان علمی آنها برنامه ریزی کنند .
وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: باید یک تغییر بینش فرهنگی در خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه ایجاد کنیم وآن این است که بچه ها پس از تحصیل نمی توانند درجامعه حضور پیدا کنند و بامشکلاتی روبرو می شوند .از جمله اینکه، خانواده آنها تمایل ندارند این گونه بچه ها در مناسبات خانواده وآمد و رفت های فامیلی حضور داشته باشند ! و از طرفی جامعه نیز نگاه صحیحی نسبت به این گونه افراد ندارد .
وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد: وظیفه آموزش و پرورش است که با انجام اقدامات فرهنگی، خانواده و جامعه را نسبت به این موضوع آگاه سازد و آموزش لازم به خانواده و جامعه بدهد تا بتوانیم ازظرفیت این افراد درجامعه بهره ببریم .
دانش آشتیانی تاکیدکرد: با کمک متخصصین بایدیک برنامه جامعی برای این تغییر نگرش ارائه کنیم تا این گونه افراد با شرایط خاص بتوانند وارد جامعه و بازارکارشوند و توانمندی های آنها به منصه ظهور و بروز برسد .
وزیرآموزش و پرورش افزود: یکی از راه های پذیرش این افراد آن است که استثنا نشوند تا زمینه پذیرش آنها درجامعه فراهم شود .
وی گفت: اگر این دانش آموزان در کنار دانش آموزان عادی باشند روند عادی سازی و همزیستی مسالمت آمیز آنها ایجاد می شود .
دانش آشتیانی با اشاره به امر عادی سازی گفت: یکی از مولفه هایی که می تواند به تسهیل این امر کمک کند، فاصله گرفتن از حالت مکانیکی و ایجاد محیط های شاد و با نشاط درمدارس استثنایی است. که برای دسترسی به آن حتی ممکن است در قوانین و مقررات اصلاح و تغییری صورت بگیرد .
وی خاطر نشان کرد: باید در استان ها و مناطق از مشارکت فکری اولیای این دانش آموزان بهره گرفت. ولازم نیست همه کار این گونه دانش آموزان انحصاری توسط دولت صورت بگیرد و بخش خصوصی نیز طبق استانداردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی می تواند خدماتی را به دانش آموزان و اولیای آنها ارائه کند.
ارسال نظر