زیربنای توسعه هر کشوری آموزش و پرورش آن کشور است



به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در گردهمایی مشترک معاونان آموزش ابتدایی و مدیران کل کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش ایجاد تغییر در مدل بازدهی آموزشی و یادگیری دانش‌آموزان است، اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه می‌تواند به آموزش و پرورش یاری رساند. 

وی افزود: زیربنای توسعه هر کشوری آموزش و پرورش آن کشور است و اگر بخواهیم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رشد کنیم، باید به تحول نظام آموزشی اهمیت بدهیم. 

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه توسعه سیاسی و نوع نظام آموزشی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، اظهار داشت: براساس تحقیقات صورت گرفته، یکی از پارامترهای مهم در نظام سیاسی، هویت ملی و امنیت است و هر دوی این عوامل در نظام آموزشی تحقق پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه تعصب ایرانی بودن و مسلمان بودن در مدارس تقویت می‌شود، عنوان کرد: اگر این مسائل در مدرسه صورت گیرد، نظام حاکم بر کشور بیمه خواهد شد. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: نظام آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی نیز اثرگذار است و صرف اثرگذاری آن با کتب درسی و محتوای آموزشی ایجاد نمی‌شود. 

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه ارتباط مدرسه و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دو طرفه است، خاطرنشان کرد: در اصلاح نظام آموزش و پرورش نیز تمام این عوامل اثرگذار هستند و از این رو این ارتباط دو طرفه است. 

وی به مسئله تمرکز بر محتوای درسی اشاره کرد و گفت: اینکه ما فکر می‌کنیم تأثیرگذاری صرفاً از طریق محتوای کتب درسی ایجاد می‌شود و بازدهی آموزشی رابطه مستقیم با کتب درسی دارد، باعث شده است تحولی که باید رخ دهد، به شکل صحیح پیش نرود. 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید توجه کنیم ارزش‌ها صرفاً از کتاب درسی بیرون نمی‌آید، بلکه سازمان و مدرسه، ارتباط مدرسه با اطرافش و روش تدریس و اداره کلاس در بازدهی آموزشی نقش بسزایی دارند.

دانش‌آشتیانی به مسئله جامعه‌محور بودن نظام آموزشی اشاره کرد و بیان داشت: جامعه محور بودن نظام آموزشی بدین معنی است که تلفیقی بین مدرسه و محیط بیرون آن وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که در اثربخشی مدارس و نظام آموزشی مورد توجه است توجه به نیروی انسانی است و ما باید تمرکز بیشتر خود را بر روی تربیت نیروی کارآمد و توانمندسازی معلمان به کار ببریم. 

وزیر آموزش و پرورش عامل دوم بالا بردن بازدهی نظام آموزشی را شخصیت دادن به دانش‌آموزان دانست و ادامه داد: باید در سازمان مدرسه به دانش‌آموز به عنوان فردی که صاحب فکر، اراده و اختیار است نگاه کنیم و مهمترین عاملی که در تأثیرگذاری آموزشی مورد توجه است، این است که دانش‌آموز با اراده خود فرایند یادگیری را طی کند. 

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: اینکه با شیوه‌های غیردموکراتیک بخواهیم مطلبی را به دانش‌آموز القا کنیم، بازدهی نظام آموزشی را پایین می‌آورد و مدل آموزشی ما باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموز بتواند فکر کند و با اراده خود، مطالب را کشف کرده و بیاموزد. 

وی با اشاره به اهمیت بحث تفکر و ایجاد دانش‌آموز متفکر در مدرسه اضافه کرد: این مسئله با یک کتاب درسی و ساعت درسی تحقق پیدا نمی‌کند و ما باید اجازه بدهیم دانش‌آموز با اراده خود مطالب را کشف کرده و نظام آموزشی صرفاً راهنما و تسهیل‌گر او باشد. 

وزیر آموزش و پرورش مسئله بعدی را تمرکز و مهارت‌های زندگی و انتقال آن به دانش‌آموز عنوان کرد و بیان داشت: تمرکز و یادگیری محتوای صرف به تنهایی اثربخشی لازم را ندارد و اگر هدف درس در کلاس صرفاً انتقال محتوای آموزشی باشد، مسیر انحرافی در نظام تعلیم و تربیت آغاز می‌شود. 

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه هدف مربیان باید افزایش مهارت دانش‌آموزان باشد، خاطرنشان کرد: محتوا، وسیله‌ای برای آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان است و اگر این نگاه در مربیان به وجود بیاید، نظام تعلیم و تربیت به اهداف خود نزدیک خواهد شد. 

وی عامل دیگر افزایش بازدهی نظام آموزشی را دور شدن از نظام آموزشی متمرکز بیان کرد و گفت: نظام آموزشی متمرکز ما را به توسعه نمی‌رساند و ما باید به سوی عدم تمرکز حتی در برنامه‌ریزی درسی پیش برویم. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: آموزشی که در هر استان اتفاق می‌افتد، باید متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقلیم آن استان باشد، البته در کنار آن، مسائل حاکمیتی رعایت شود. 

دانش آشتیانی با بیان اینکه تا زمانی که این تمرکز در نظام آموزشی وجود داشته باشد، ارتباط بین جامعه و نظام آموزشی برقرار نمی‌شود، عنوان کرد: باید به سوی کاهش تمرکز و ایجاد انعطاف آموزشی پیش برویم. 

وی عامل دیگر برای رسیدن به توسعه همه‌جانبه را توجه به مقطع پیش‌دبستانی و دبستان دانست و تصریح کرد: در ذهن بسیاری از افراد، دبستان نقش مهمی در مراحل آموزشی ندارد و بیشترین سرمایه‌گذاری در مقاطع نزدیک به کنکور انجام می‌شود، در حالی که پیش‌دبستانی و دبستان مهمترین مرحله تربیت دانش‌آموز است. 

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر مقطع ابتدایی و پیش‌دبستانی را مهم ندانیم و در انتخاب نیروی انسانی شاغل در آن دقیق نباشیم، مسیر انحرافی را پیموده‌ایم. 

دانش‌آشتیانی به تحقیق صورت گرفته در کشورهای توسعه یافته در خصوص بازدهی نظام آموزشی و سرمایه‌گذاری در مقطع پیش‌دبستانی اشاره کرد و گفت:‌ در این کشورها به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در مقطع پیش‌دبستانی، بازدهی 6 تا 17 دلاری وجود داشته است و هیچ سرمایه‌گذاری اقتصادی نمی‌تواند چنین بازدهی قابل توجهی را ایجاد کند. 

وی به تأکید مقام معظم رهبری بر مسئله ارتباط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدارس اشاره و خاطرنشان کرد: تا زمانی که تحول در کودکان اتفاق نیفتد، اثربخشی نظام آموزشی ایجاد نمی‌شود و این تحول از مسیر کتب درسی نمی‌گذرد. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: استفاده از هنر، قصه‌گویی و بازی در شیوه آموزش کودکان مسئله‌ای که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آن توجه می‌شود و اگر این شیوه به مدارس ما بیاید، باعث ایجاد تحول آموزشی در کودکان می‌شود. 

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه کانون پرورش فکری سابقه طولانی در این زمینه دارد، اضافه کرد: مربیان کانون به اشکال مختلف در نقاط دورافتاده هم حضور دارند و استفاده از این مربیان و روش‌های آنها در مقطع پیش‌دبستانی و دبستان باعث رشد فکری و اجتماعی کودکان خواهد شد. 

وی افزود: این جلسه آغازی در جهت این تحول در نظام آموزشی در دبستان است تا بر مبنای روح حاکم بر سند تحول، روش‌های تدریس و دبستان تغییر کرده و تحول روش و بینش در این مقطع ایجاد شود. 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA