به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، سید محمد بطحایی در حاشیه نخستین کارگاه هم اندیشی تعیین شاستگی ها و صلاحیت های حرفه ای مدیران در باشگاه فرهنگیان منطقه 6، اظهارکرد: به کارگیری اندیشههای مدیرانی که قرار است در اجرای این طرح سهیم باشند بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: حرکت به سوی مدرسه محوری و کانون اصلی قرار دادن مدرسه طرحی است که بعد از انقلاب با عناوین مختلف توسط مسئولین در دولت های مختلف مطرح شده اما هیچ گاه این امر محقق نشده است .
بطحایی تصریح کرد: تحول از طریق ارسال بخشنامه به مدارس محقق نمی شود بلکه هرگونه تغییر و تحول باید از مدرسه آغاز شود و این تغییر بدون شکل گیری مدرسه به عنوان شخصیتی مستقل و حقوقی امکان پذیر نیست.
وی بااشاره به وجود 700 صفحه مقررات و آیین نامه در آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: امروزه مدارس صرفا مجری برنامه هایی است که از ستاد ابلاغ می شود بنابراین جایگاهی برای ظهور و بروز خلاقیت ها عملا وجود ندارد.
وزیرآموزش و پرورش، اظهارکرد: تا زمانی که مدرسه در نظام تعلیم و تربیت چنین جایگاهی داشته باشد و منتظر حل مشکلات با نسخه های ابلاغی از سوی ستاد باشد هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد.
وی ادامه داد: متاسفانه در تصور برخی مدرسه مانند روشندلی است که دائما نیاز به راهنمایی دارد بنابراین مستمراً بخشنامه به مدرسه ارسال می شود.
عضوکابینه تدبیر و امید تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین، مدرسه اصل و سایر بخش های آموزش و پرورش نقش پشتیبانی دارند.
وی اجرای نظام رتبه بندی را نیازمند 2 مقوله تفویض اختیار به مدارس و ارتقای شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای دانست و عنوان کرد: منظور از شایستگی های مدیران، ارتقای مولفه های 1- دانش 2- مهارت3- توانایی هاست، بنابراین ممکن است مدیری دانش و تخصص لازمه را داشته باشد اما مهارت استفاده از آن و توانایی عملی کردن دانش خود را نداشته باشد.
بطحایی افزود: اگر بتوانیم در دولت دوازدهم، شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای مدیران را دائما مورد سنجش قرار دهیم و آنها را با دانش نوین آشنا کنیم بزرگترین خدمت را به آموزش و پرورش کرده ایم.
وی ادامه داد:در صورت تحقق نظام ارتقای شایستگی ها و صلاحیت ها نه تنها مدارس قادر به تصمیم گیری خواهند بود بلکه مشکلات مالی نیز کاهش می یابد.
وزیرآموزش و پرورش با اشاره به ارسال فراخوان هم اندیشی در انتخاب مدیران، اظهارکرد: استقرار نظام شایستگی ها و صلاحیت های حرفه ای، تفویض اختیار به مدارس و طراحی نظام کنترل و تضمین کیفیت و سنجش صلاحیت، تحول عظیمی در آموزش و پرورش به وجود خواهد آمد.
ارسال نظر