حجتالاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گفتوگو با ایسنا، بااشاره به ورود فناوریهای نوین چون نانو، زیست فناوریها و فناوریهای ارتباطی به برنامه درسی اظهار کرد: به این مباحث کم و بیش در کتب درسی پرداخته شده بود اما با ساماندهی جدید، در مقطع دبیرستان و ابتدایی در کتب درسی گنجانده میشود.
وی افزود: البته نگاه ما نگاه تلفیقی و زمینهای است، به این معنا که کتاب مستقلی برای این موضوعات تدوین نمیکنیم اما به عنوان نمونه سعی میکنیم در جریان بازنگری کتب درسی، فناوری ارتباطات را به صورت ضمنی و غیرمستقیم از اول ابتدایی در بخشی از فعالیتها لحاظ کنیم. یا در درس علوم به زیست فناوریها بپردازیم. اقداماتی از این دست در راستای ارتقای کیفیت محتوای آموزشی انجام میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه توجه به مهارت، خلاقیت و فرصتهای یاددهی و یادگیری در برنامه درس ملی به جد مورد توجه ماست گفت: باید معلمان و مدیران بخشی از برنامه درسی را راهبری کنند و بخشی را به دانشآموزان بسپارند.
وی با اشاره به اینکه اعتبار کتابهای درسی پنج ساله است عنوان کرد: هر پنج سال یکبار باید بازنگری جدی در کتب درسی داشته باشیم. از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کتب درسی پایه اول تا سوم ابتدایی متناسب با نیازها و درخواستهای جدید تحت بازنگری قرار میگیرد.
محمدیان ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش به تمامی دستگاهها نامهای ارسال کرده تا اگر نظرات و پیشنهاداتی جهت انعکاس در کتب درسی دارند تا ۱۵ آذرماه به دست ما برسانند. البته اضافه شدن محتوای جدید به کتب درسی دارای شروطی است از جمله اینکه موضوع ملی باشد، در سبد دانش ملی بگنجد، جزو ضرورتها بوده و تبلیغ برای دستگاهها تلقی نشود.
نظرات
ورود فناوریهای نوین به کتب درسی ابتدایی در دوره دوم ابتدایی
ارسال نظر