
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نخستین نشست خبری خود که در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن ابراز تأسف عمیق از حادثه جان باختن جمعی از هموطنان در زلزله اخیر در غرب کشور، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار که صبح دریافت کردم حدود 21 تن از دانشآموزان و 2 تن از فرهنگیان در این حادثه جان خود را از دست دادهاند و از خداوند صبر جزیل برای بازماندگان این دانشآموزان خواهانم.
* توسعه متوازن در برنامه سال 96 رعایت میشود
بطحایی به اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: از وضعیت کنونی استقرار سند تحول بنیادین در آغاز حرکت جدیدی که برای اجرای آن شروع کردیم، وضعیت سنجی انجام دادیم و اکنون میدانیم به تفکیک اهداف عملیاتی، چه درصد سهمی از سند تحول پیاده شده و توزیع استقرار به چه نحوی است و سهم هرکدام از راهکارها در اجرا چقدر است.
وی با بیان اینکه همه برنامههای آموزش و پرورش برگرفته از مفاد این سند خواهد بود، افزود: بر اساس مطالعات فشرده در این دو ماه، توزیع استقرار راهکارها نامتوازن و ناهمگن است و تلاش خواهیم کرد توسعه متوازن در برنامه سال 96 رعایت شود.
* طراحی سامانه شایسته سالاری در انتصاب مدیران تا پایان دی ماه انجام میشود
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از مهمترین مؤلفههایی که کیفیت نظام آموزش و پرورش را تضمین میکند، انتخاب درست و شایسته مدیران است، گفت: شروع گام اول در استقرار نظام شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس را مدتی است آغاز کردهایم.
بطحایی توضیح داد: در فراخوان خود اعلام کردیم بنا داریم سامانهای ایجاد کنیم که در مدارسی که نیازمند مدیر است، رئیس آموزش و پرورش منطقه در سامانه اعلام نیاز کند و بگوید مدیری با ویژگیهایی، نیازمندیم و پس از آن، افراد خود را معرفی میکنند و سپس کمیتهای، صلاحیتها را رسیدگی میکند یعنی رئیس آموزش و پرورش منطقه پس از این کار، با فهرستی از افراد واجد شرایط مواجه میشود.
وی با بیان اینکه طراحی این سامانه تا پایان دی ماه تمام میشود، ادامه داد: این حرکت، گام کوچکی برای شایسته سالاری است اما اولین گام برای پیش رفتن به سوی شفافیت انتصاب است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دستورالعملی را در سال 94 تنظیم کرده بودیم که اجرا نشده بود و بازتنظیم خواهد شد و تا پایان اسفند ماه ابلاغ میشود و در سال 97 امیدواریم گامهای جدی برای انتخاب مدیران برداریم.
وی گفت: ما بنا داریم در گام بعد در سطح رؤسای مناطق، استانها و ستاد، افراد شایسته اعلام نامزدی برای پستها بکنند و سپس انتخابها صورت بگیرد.
* 44 مدرسه در مناطق زلزلهزده تخریب شدند
بطحایی در خصوص تخریب مدارس استانهای زلزله زده گفت: این تخریب مدارس، زنگ خطر جدی برای ماست که جدی به مسئله بازسازی و مقاوم ساری مدارس فکر کنیم؛ اگر این اتفاق در روز افتاده بود ممکن بود تعداد زیادی از دانش آموزان جان خود را از دست بدهند.
وی ادامه داد: 44 واحد مدرسه تخریب شدهاند که به دلیل آسیب جدی نمی توان از آنها فعلاً استفاده کرد و باید فعلاً با دوشیفت کردن مدارس و تهیه کانکس، دانشآموزان را آموزش دهیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی مدارس استانهای کردستان و ایلام هم با توجه به اینکه آسیب جدی در مدارس وجود داشته است، ادامه استفاده از آن امکان ندارد.
وی تصریح کرد: اولویت، سلامت دانشآموزان است و اگر مجبور شویم، کلاس را تعطیل کنیم و در کانکس برگزار کنیم، بهتر است.
بطحایی تصریح کرد: از بازرس ویژه خواستهام فردا وارد مناطق زلزلهزده بشود تا برنامه فوری برای بازسازی مناطق اجرا کند.
* فردا فراخوان نظرخواهی انتخاب 2 عضو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام میشود
وزیر آموزش و پرورش به موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر داریم دو نفر از اعضای صندوق مستقیماً توسط اعضا انتخاب شوند و عضو هیأت امنا باشند و یک بازرس هم توسط فرهنگیان انتخاب شود تا بر فرآیند عملکرد صندوق نظارت داشته باشند تا فرآیند عملکرد صندوق شفاف شود.
وی ادامه داد: فردا فراخوانی منتشر می شود و نظرخواهی خواهیم کرد تا شرایط افراد منتخب را بیان کنند و تا پایان سال انتخابات را انجام دهیم.
بطحایی با بیان اینکه واقعیتی که در یک سال اخیر اتفاق افتاد صندوق را با استرسهای شدیدی مواجه کرد، گفت: در دو ماه اخیر پنجمین جلسه هیأت امنا را برگزار کردیم و در 8 جلسه هیأت مدیره حضور داشتم و تصمیماتی گرفته شده و ساختار شرکتها و سبد سرمایه گذاری متحول خواهد شد و امیدواریم با تصمیمات و برنامهریزی برای اصلاح این صندوق، ارزش افزوده و سود بیشتر شده و راه سوءاستفاده بسته شود.
وی با بیان اینکه در برخی مواقع در حق صندوق ذخیره جفا شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار حسابرسی که دیروز گرفتم، در سال 74 تا 95،
17.9 درصد میانگین سهمالشرکه اعضا بوده است؛ در این سالها در برخی شرکتها علیرغم وضعیت بد اقتصادی ما شاهد افزایش ارزش داراییها تا 4 برابر ارزش دفتری بودهایم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: صندوق علی رغم مشکلاتی که دارد در طرف مقابل، وضعیتش آنگونه که بد تشریح میشود، نیست و در برخی اطلاع رسانیها مبالغه میشود که به ارزش سهام سهامداران لطمه میزند
و گاهی تا 25 درصد ارزش سهام آن کاهش یافته است.
* حضور دانشآموزان در اردوها اجباری نیست
بطحایی در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری اردوی راهیان نور در آموزش و پرورش اظهار داشت: ما باید یادآوری کنیم که برگزاری اردو بخشی از فرآیند یادگیری و یاددهی است و دانشآموزان چه در مسیر اردو و چه در بازدید از مناطق جنگی، زندگی باهم و مدارا کردن را تمرین میکنند و باعث حفظ ارزشها میشود و نمی توانیم بگوییم مسئولیتی است که به آموزش و پرورش ربطی ندارد و بر عهده سپاه است.
وی ادامه داد: اگر بنا باشد آموزش و پرورش به تنهایی اردوها را اداره کند و سایر دستگاه ها به سهم خود مشارکت نکنند، کار بر زمین میماند؛
مرکزی هم به راه افتاده و 24 ساعته اردوها را رصد میکند؛ البته ما با دست خالی و ظرف مدت 10 روز این مرکز را راهاندازی کردیم که همه اردوهای بیرون استانی را رصد کرده و در هر سفر حداقل، سه مرتبه با مربی داخل اتوبوس تماس میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: حضور دانشآموزان در اردوی راهیان نور و سایر اردوها به هیچ وجه اجباری نیست اما حضور دانشآموزان در اردوها یک اصل مهم است.
وی اضافه کرد: منابع تأمین اعتبار ادوها، بخشی در بسیج است و بخشی هم در آموزش و پرورش است که ما آبروداری میکنیم و دقیق نمیگوییم.
مقدار ناچیزی برخی نهادها کمک کردهاند و بخشی کمک اولیا بوده است و بین 3 تا 10 میلیارد هم با آموزش و پرورش است.
* طرح مجلس بر کیفیت آموزش اثر منفی مستقیم دارد
بطحایی در خصوص تعیین تکلیف نیروهای حقالتدریس و مربیان پیشدبستانی گفت: وقتی صحبت از آموزش و پرورش میکنیم از یک میلیون و هفتصد هزار نیروی شاغل و بازنشسته میگوییم که پیچیدگی بالایی دارد و به کارگیری نیرو در این وزارتخانه باید با دقت باشد.
وی ادامه داد: هرگونه جذب نیرو در آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد و ما گاهی به دلیل ضرورت مجبور شدیم از نیروهایی خارج از این دانشگاه، نیروهایی به کار بگیریم البته زحمات نیروهای حقالتدریس را نفی نمیکنیم اما طرح مجلس اگر به همین شکل به تصویب برسد بر کیفیت آموزش اثر منفی مستقیم دارد.
* تلاش کردیم بخشی از امور پشتیبانی را به خارج از وزارتخانه ببریم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چرا آموزش و پرورش در امور غیر از تعلیم و تربیت وارد میشود؟»، گفت: در آموزش و پرورش آنقدر مسائل پشتیبانی، وقت میگیرد که کمتر به اصل وظیفه آموزش و پرورش میرسیم؛ تلاش کردیم بخشی از امور پشتیبانی را به خارج از وزارتخانه برسانیم اما تاکنون محقق نشده است و گاهی برخی علاقه دارند که این مسئولیت باقی بماند و نهادهای دیگر هم تمایلی به قبول این مسئولیت ندارند.
وی ادامه داد: سال آینده با توجه به اینکه بودجه استانی میشود صرف نظر از تهدیداتی که ممکن است داشته باشد، یک فرصت است تا استانها و شورای برنامهریزی بخش پشتیبانی مدارس را به نهادهای مختلف بدهند.
بطحایی اضافه کرد: هرچه زودتر فعالیتهای پشتیبانی را جدا کنیم زودتر میتوانیم به وظیفه اصلی خود برسیم.
* تلاشهایی را برای «معلمان زندانی و در تبعید» آغاز کردهایم
وزیر آموزش و پرورش در خصوص معلمان زندانی، اظهار داشت: مذاکرات و تلاشهایی برای فرهنگیان زندانی و در تبعید آغاز کردهایم اما نمی توان پاسخ مشروح داد تا سوءاستفادهای صورت نگیرد.
وی تصریح کرد: امیدوارم آن بخش از جرایمی که قابل عفو است با اقداماتی که انجام میدهیم، به سرانجام برسد.
* سالیانه 26 هزار معلم زن در مرخصی زایمان هستند
به گزارش فارس، بطحایی در واکنش به این جمله که «عنوان میشود آموزش و پرورش دارای 60 هزار نیرو است که کار نمیکنند اما حقوق میگیرند»، گفت: رقم 60 هزار دقیق نیست به این جهت که ما در برخی نقاط نیروهایی داریم که ساعت کارشان کم است و معلمانی هستند که کلاس ندارند و در مقابل در نقاطی با کمبود نیرو مواجهیم.
وی ادامه داد: این اختلال در سازماندهی نیروی انسانی به دلیل ضعف انگیزشها و مشوقهاست که مانع شده است نیروهای مازاد به مناطقی که کمبود وجود دارد، فرستاده شوند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در آموزش و پرورش 26 هزار نیرویی داریم که سالانه در مرخصی زایمان هستند که 6 برابر نیروهای برخی از سازمانهاست و 11 هزار نیروی ما در مأموریت هستند و 42 هزار نیروی انسانی در تربیت معلم دانشجو هستند که در آمار ما جزء نیروی انسانی هستند. یعنی به طور کلی هر سال حدود 14 درصد نیروی انسانی از گردونه خدمت آموزش و پرورش خارج میشوند.
وی ضمن تأیید اشکالی که از لحاظ نیروی انسانی وجود دارد، افزود: دامنه مشکل نیروی انسانی بسیار وسیع است و حل آن زمان میبرد.
این مقام مسئول در آموزش و پرورش در خصوص زمان برگزاری آزمون استخدامی گفت: آزمون استخدامی در دی ماه برگزار میشود اما اینکه چند نفر استخدام میشوند و از ماده 28 استفاده میشود یا خیر، مدتی دیگر اعلام خواهد شد.
* آغاز آموزش خانواده در خصوص آسیبهای اجتماعی ظرف 2 ماه آینده
بطحایی در خصوص بحث آسیبهای اجتماعی و راهاندازی شبکه تعاملی سینا، گفت: تصمیماتی اتخاذ شده است که از طریق سامانه «سینا»، آموزش خانوادهها به تناسب نیازهای خانواده، آموزش مدیران، آموزش معلمان انجام گیرد.
وی با بیان اینکه حضور خانوادهها در سامانه «سینا» اجباری خواهد بود و خانوادهها موظف خواهند بود دورههای آن را طی کنند، ادامه داد: رصد و کنترل آسیبهای اجتماعی را در برنامههایمان گنجانیدهایم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در مورد آسیبهای اجتماعی و خصوصاً آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش، عصر امروز جلسهای در حضور مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش وظیفه دارد تا دانشآموزان را با فرصتها و خطرات فضای مجازی آشنا کند؛ برای نمونه در خصوص اعتیاد، هزار و یک عامل وجود دارد که البته آموزش و پرورش میتواند نقش داشته باشد اما همه تقصیرات بر عهده آموزش و پرورش و معلم نیست.
*استفاده از کتابهای کمک آموزشی کاملاً اختیاری است
وزیر آموزش و پرورش در خصوص کتابهای کمک آموزشی اظهار داشت: بارها تذکر دادهایم استفاده از کتابهای کمک آموزشی کاملاً اختیاری است و اجبار توسط معلم یک تخلف کاملا آشکار در حوزه اداری آموزش و پرورش است و بخش های بازرسی نسبت به این موضوع حساس هستند.
وی تصریح کرد: فراوانی این موضوع ممکن است کم باشد اما وجود یک مدرسه برای این موضوع هم پسندیده نیست.
* 740 هزار بازمانده از تحصیل داریم
بطحایی درباره آمار دانشآموزان ترک تحصیلی گفت: با افتخار میگوبم ترک تحصیل با اقدامات سالهای گذشته کاهش یافته است البته آموزشهای رسانهها و بالا رفتن فرهنگ مردم در این امر دخیل بوده است
اما همچنان در مناطق محروم علی الخصوص سیستان و بلوچستان این مسئله وجود دارد.
وی ادامه داد: نرخ تحت پوشش دوره ابتدایی و ثبتنام در این دوره 97 درصد است اما تعدادی از این افراد ادامه تحصیل نمیدهند که در مناطقی که اشتغال کاذب وجود دارد بیشتر اتفاق میافتد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آخرین آمار بازمانده از تحصیل گفت: 340 هزار نفر بازمانده از تحصیل در متوسطه دوم و در متوسطه اول 200 هزار نفر و در ابتدایی 200 هزار نفر است.
وی افزود: آموزش و پرورش مثل اکسیرن که حق هر موجود زندهای است، حق همه افراد فارغ از ویژگیهای قومیت و زبان و .. است.
بطحایی تأکید کرد: تلاش کردیم اتباع افغانستانی را تحت پوشش آموزش قرار دهیم که کوشش ما به ثمر نشست اما به دلایل فرهنگی مشکلاتی در برخی مناطق وجود داشت مثلا در برخی شهرها خانوادهها ناراضی بودند که ما در مقابل این تبعیض ایستادیم و مقاومت کردیم و فضای فرهنگی را تلطیف کردیم اما علی رغم پیگیری ها و دعوت برخی اولیای دانشآموزان، آنها راضی نشدند.
* برنامه جامع نیروی انسانی ظرف 2 هفته آینده نهایی میشود
به گزارش فارس، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه جامع نیروی انسانی ظرف 2 هفته آینده نهایی می شود، گفت: در این برنامه کاملاً مشخص است ظرف سالهای آینده چند نفر خروجی داریم و به چه تعداد نیرو از چه مجرایی نیاز داریم.
وی اضافه کرد: ما با استفاده از فرصت 4 سال آینده میتوانیم چالش را به فرصت تبدیل کرده و ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم و در این برنامه هم دانشگاه فرهنگیان مهمترین مجرای تأمین نیرو خواهد بود
البته ظرفیت این دانشگاه کافی نیست و در برنامه تهیه شده 3 برنامه پیش بینی شده است.
* مسائل دانشآموزان اهل سنت بررسی میشود
بطحایی در خصوص جزئیات کارگروه اهل سنت اظهار داشت: یک ماه پیش کارگروه بررسی مسائل دانشآموزان اهل سنت تشکیل شد.
وی ادامه داد: چارچوبی برای آن تعیین شد تا در حوزه برنامه درسی، نیروی انسانی و برنامه پرورشی و آموزشی و فضا، آسیب شناسی صورت گیرد و راهکارهایی ظرف 3 ماه آینده بیان شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هفته آینده نتایج این آسیب شناسی آماده میشود و جلسه بعدی کارگروه هم برگزار خواهد شد.
* دستور کتبی و شفاهی برای استفاده از بانوان در ردههای مدیریتی
بطحایی درباره بهکارگیری بانوان و جوانان در آموزش و پرورش، اظهار داشت: وظیفه آموزش و پرورش طوری نیست که بخواهد عجولانه و هیجانزده اقدام کنیم البته به مدیران کل استانی به صراحت و به صورت کتبی و شفاهی گفته شده که حداقل در 20 درصد از ردههای مدیریتی مناطق و استان، از خانمها استفاده شود.
وی ادامه داد: 60 درصد نیروهای انسانی ما زنان هستند اما باید اعتراف کنم که در سالهای گذشته، کادرسازی برای حضور بانوان و جوانان در ردههای مدیریتی نشده بود.
* تنبیهبدنی دانشآموزان در هر زمان تخلف محسوب میشود
وزیر آموزش و پرورش در خصوص تنبیه دانشآموزان، گفت: صدور بخشنامه در خصوص تنبیهبدنی کفایت نمیکند بلکه به فضای مدارس بر میگردد و باید تلطیف شود.
وی افزود: تنبیهبدنی در بسیاری از موارد به دلیل بی انضباطی دانشآموزان در کلاس بروز میکند که باید برطرف شود؛ ضمن اینکه باید نظارت تقویت شود و بنده در مقابل افکار عمومی پاسخ قانعکنندهای درباره تنبیهبدنی ندارم.
وی افزود: تنبیهبدنی دانشآموزان در هر زمان تخلف محسوب میشود و مجاز به انجام آن نیستیم. مدیران نیز هیچ بهانهای برای انجام تنبیهبدنی، زبانی و شخصیتی ندارند چرا که لطمه شدید به دانشآموزان وارد میشود، در خاطره آنها میماند و فراموش نمیکنند.
بطحایی با بیان اینکه جدا از بخشنامه، در سمینارهای مختلف نسبت به این موضوع تذکر داده میشود، گفت: به مدیران مدارس اعلام میکنم که شما مسئول مستقیم این موارد هستید و اگر با مواردی روبهرو شدند که فراوانی زیادی داشت و به شخصیت دانشآموز و آموزش و پرورش لطمه میزند باید برخورد شود و با مواردی که گزارش شود با اشد مجازات برخورد میشود.
وی اضافه کرد: در این خصوص مواردی بوده است که ما حتی برای دانشآموز وکیل گرفتهایم تا موضوع را در مراجع قضایی دنبال کند؛ ضمن اینکه به دلیل ناهنجاریهای رفتاری در برخی دانشآموزان، تعرض و بی ادبی نسبت به معلمان گزارش شده است که باید با آسیبشناسی این موضوع برخورد لازم صورت گیرد زیرا اهانت به معلم، اهانت به یک میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته است.
* کاهش آمار کودکان بازمانده از تحصیل با طرح خرید خدمات آموزشی
بطحایی در خصوص طرح خرید خدمات آموزشی گفت: طرح خرید خدمات آموزشی با رعایت شرایطی موفق خواهد بود.
وی ادامه داد: با طرح خرید خدمات توانستهایم کودکان بازمانده از تحصیل را کاهش دهیم ضمن اینکه با این طرح، مشکل عدم تشکیل کلاس به علت کمبود دانشآموزان در برخی مناطق، برطرف شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سیاستگذاری جدید طرح خرید خدمات، واسطهها بین معلم و آموزش و پرورش کاهش یافته و مبالغ به صورت مستقیم در اختیار نیروها قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: امید است با گشایشهای حاصل شده ظرف یکی، دو هفته آینده مبلغی ابلاغ اعتبار شود و حقالتدریس معوقه این معلمان که از عید باقی مانده بود، تسویه شود.
* تأسیس بانک فرهنگیان در حد ایده است
وزیر آموزش و پرورش درباره زمان ارائه گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: تصور میکنم این گزارش ظرف یک تا دو هفته آینده آماده شود.
وی ادامه داد: ابعاد مختلف تخلفات در صندوق و بانک سرمایه مورد واکاوی قرار گرفته و امیدوارم از ابتدای تأسیس صندوق باشد و محدود به دو، سه سال اخیر نباشد.
بطحایی درباره تأسیس بانک فرهنگیان نیز گفت: تاسیس بانک در حد ایده و پیشنهاد است و باید کار کارشناسی روی آن صورت گیرد.
* سرخط های تحول در آموزش و پرورش در برنامه درسی است
بطحایی افزود: سرخط های تحول در آموزش و پرورش در برنامه درسی است؛ برنامه درسی فرایند طولانی دارد و کوچکترین تغییر در این برنامه حداقل تا 3 سال بعد آشکار نخواهد شد.
وی ادامه داد: برنامه درسی آموزش و پرورش در این دوره، در سال آینده با استقرار پایه دوازدهم تکمیل خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: با طرح «کانون مدرسه»، ظرفیتهای کانون پرورش فکری در اختیار مدرسه قرار خواهد گرفت.
بطحایی در خصوص بازسازی و مقاومسازی مدارس گفت: در برنامه ششم توسعه برای مقاومسازی، 3 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی پیشبینی شده است که اگر محقق نشود به دنبال این هستیم تا از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.
وی در خصوص انتقاد رئیسجمهور نسبت به کتب درسی و گنجانده شدن برخی مطالب در کتابها و همچنین درخواست وزیر از نهادها برای ورود موضوعات به کتب درسی، گفت: این نامه به این منظور بود که از دستگاههای مختلف بخواهیم تا اگر موضوع ملی وجود دارد که نیاز به طرح در کتب درسی است، اعلام شود؛ البته برخی دستگاهها توقع داشتند که فلان پروژه را در کتب درسی بیاوریم اما در نامه اخیر خود به دستگاهها اعلام کردیم موضوعات ملی چون اهمیت آب، فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی مطرح شود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چه بپذیریم یا نپذیریم کتاب درسی به دلیل زمانی که برای برنامهریزی صورت میگیرد، حتما نخواهد توانست به تمام مسائل روز زندگی بپردازد؛ اشاره رئیسجمهور هم به مهارتهایی که زمینه اشتغال دانشآموزان را در آینده فراهم کند و بتوانند شغلی داشته باشند، بود که رئیسجمهور معتقد بود هنوز ایجاد نشده است.
به گزارش فارس، قرار بود نخستین نشست خبری بطحایی قبل از آغاز سال تحصیلی برگزار شود اما به دلیل در گذشت مادر وزیر آموزش و پرورش، آن نشست لغو شد.
ارسال نظر