دکتر عبدالعظیم کریمی استاد دانشگاه و پژوهشگر برجسته تعلیم و تربیت در گفت و گو با ستاد خبری جشنواره کتاب رشد با اشاره به آثار تخریبی کتابهای غیر استاندارد در فرایند یاددهی- یادگیری، افزود : آموزش و پرورش سالم و پویا در گرو توسعه تفکر تحلیلی و نقادانه است، به گونه ای که دانش آموز قدرت حل مسئله داشته باشد؛ در حالی که امروز کتابها و منابع کمک آموزشی،دانش آموزان را به فکر نکردن و تلاش نکردن عادت میدهند.وی با تاکید بر اینکه هدف آموزشهای امروز بیشتر فرایند آموزش و یادگیری است، نه حصول و هدف آن، خاطرنشان کرد: حل کردن مسئله بهانهای برای فکر کردن است. کتابها و منابع آموزشی، امروز به جای دانش آموزان فکر میکنند و پاسخ مسائل را در اختیار آنان قرار میدهند، در حالی که هدف این بوده است که دانش آموز تأمل ، تعمق و تفحص کند یعنی در این مسئله فرایند مهم بوده است ، نه نتیجه و این که چگونه به راه حل برسیم مهم تر است از این که چقدر سریع به راه حلبرسیم
دکتر کریمی که مجری مطالعات بین المللی برنامه آزمونهای " تیمز و پرلز" در ایران است . با اشاره به این که ذهن دانش آموزان را نباید نمرهای ،کارنامهای و مدرسه ای کنیم، تصریح کرد: ذهن بچه ها باید آزاد باشد و خارج از حصار نتیجهگرایی و فقط به فرایند کار و پیشرفت مسئله فکر کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه هرچه کشورها توسعه نیافته تر و گرفتارتر باشند،وابستگیشان به منابع آموزشی و کمک درسی بیشتر است. تصریح کرد: کنکور همان نتیجه گرایی است بر نظام آموزشی ما سایه انداخته است در بسیاری کشورها کنکور، کارنامه و معدل و این بازاری که ما درست کردهایم، وجود ندارد، هرچه هست فعالیت،فرایند ، نفس یادگیری، کیفیت یادگیری و عشق به یادگیری بدون اضطراب نتیجه است.
وی با تأکید بر این که آموزش و پرورش ما تکاثری است، نه کوثری؛ گفت: در نظام تکاثری فرایندگی وجود ندارد، با وجود آن که حجم کتابهای درسی، کمک آموزشی، آموزشگاههای خصوصی و هجوم حکومت های سایه به حد وفور نظام آموزشی را سرریز کرده است.
وی با اشاره به این که اگر بهرهگیری از منابع و مواد آموزشی مانند استفاده از دارو باشد و مقدار، زمان و نحوه استفاده از آن صحیح و به موقع باشد، اشکالی ندارد، یادآور شد:
به هرحال نظام آموزشی ما هم مانند هر پدیده دیگری دچار مشکل و بیماری شده است و دارو و درمان میخواهد، ولی امروز این دارو و درمان آثار و نتایج وارانه پیدا کرده است.
وی با تأکید بر این که آموزشهای تحمیلی، صوری، تکمیلی و کمکی، درون مایههای خود گردانی، خود آموزی، خودکاوی و خود پژوهی را در دانش آموزان تضعیف میکند، افزود: نظام آموزشی ما، هرس نمیشود تا امکان و بستر رشد پیدا کند .
سقراط هیچ چیز را آموزش نمیداد و هرچه را هم فرد میدانست زیر سؤال میبرد و ذهن شاگردانش راهی کاهید و لاغر و تهی میکرد تا افلاطونهایی فربه بار آورد.
وی با تاکید بر این که هرچقدر ما در آموزش بکاهیم و خست بورزیم،جوشش یادگیری یادگیرنده بیشتر میشود، تصریح کرد : نظام آموزشی ما به تب کاهنده کیفیت آموزشی دچار شده است.
دکتر کریمی، در پایان متذکر شد: نظام اموزشی ما از نظر کیفی باید به مرتبه و مرحلهای برسد که به منابع و مواد آموزشی و این بازار مکاره نیاز نداشته باشد.
ارسال نظر