به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در نشست مشترک شورای معاونین و مدیران کل استانی که با حضور وزیر آموزش و پرورش درحال برگزاری است، اعضای شورای معاونین به تشریح برنامه های خود پرداختند.
معاون آموزش متوسطه: در سند تحول، مدرسه کانون تحول است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش موضوع تفویض اختیار در مدرسه را بسیار مهم عنوان نمود و افزود: همه چیز باید در مدرسه رقم بخورد تا نتایج عینی و عملی آن قابل مشاهده باشد.
وی محور اصلی تفویض اختیار را مدرسه عنوان نمود و بیان داشت: رویکرد مدرسه محوری برای انجام تحول ضرورت دارد.
زرافشان از اجرای طرح شهاب با هدف شناسایی و هدایت استعدادهای برتر از پایه چهارم ابتدایی خبر داد و افزود: این طرح ابتدا از دو منطقه به صورت آزمایشی شروع و امسال پایه هفتم و در سال آینده پایه هفتم و هشتم را در بر می گیرد.
وی گفت: در سه دوره ی اول تحصیلی، تربیت درست اتفاق می افتد یعنی دو دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول و تفاوتهای فردی زمینه بروز و ظهور پیدا میکند، سند تحول رشد همه جانبه و جامع بچهها را دنبال میکند بنابراین برگزاری آزمون و درگیر کردن بچه ها با استرس و نگرانی با آن منافات دارد.
زرافشان از برگزاری جشنوارههای مختلفی در دوره متوسطه خبر داد که با هدف شناسایی و حمایت از دانشآموزان با ظرفیت و قابلیت و توانمندی های ویژه پیگیری می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی: لزوم توجه به ارتقاء و حمایت از فعالیت های سازمان دانش آموزی
علیرضا کاظمی گفت: یادگیری، مهارت ،انتقال ارزش ها و فرهنگ دینی و تربیتی از مولفههای مهم سند تحول بنیادین است.
کاظمی اظهار داشت: اگر به مبانی دینی فلسفه تعلیم و تربیت و به مبانی نظری سند تحول بنیادین نگاه کنیم همگی حکایت از تغییر نظام آموزشی به نظام تربیتی دارد.
وی گفت: اولویت اول نظام، پیشگیری از آسیب های اجتماعی است و تقویت فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و تربیتی به این موضوع کمک شایانی میکند.
کاظمی چالش عمده حوزه تربیتی را نگاه تفکیکی به مسائل آموزش و پرورش، تمرکز بیش از حد در ساحت علمی و فضای محدود و بسته درس ملی که برنامه های پرورشی و تربیتی را تحت تاثیر قرار میدهد عنوان نمود و بیان داشت: در حوزه تربیتی ۲۰ راهبرد و سیاست تدوین شده که مبتنی بر اصول سند تحول بنیادین است و از میان این راهبردها سه راهبرد مهم را با اولویت مطرح کرده ایم که عبارتند از توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز قرآن و عترت، توسعه مهارتها و فعالیتهای اخلاق محور و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش آموزان.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: رویکرد عمومی سازی فراگیری برنامههای مشارکت دانش آموزان و کاهش نقش مربیان و بخشنامه ها را در دستور کار داریم و در حوزه پرورشی مهمترین کاری را که آغاز کرده ایم حذف گزارش گیری های مختلف در این حوزه بوده است.
وی کاهش مسابقات و رقابت ها در حوزه پرورشی و توسعه فعالیتهای اردویی را از دیگر برنامههای در دست اقدام این حوزه عنوان نمود و نگاه توسعهای و عدالتمحور به خصوص در استانهای دور و محروم را از ویژگیهای کار حوزه پرورشی دانست.
کاظمی ادامه داد: موضوع هدایت تحصیلی مثل روال سال قبل بدون تغییر و با شعار انتخاب آگاهانه و آزادانه دانشآموزان در دستور کار است، یکی از چالشهای حوزه پرورشی کمبود ۱۰۰ هزار نیروی توانمند است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش: ضرورت عملیاتی نمودن مدارس در تراز سند تحول بنیادین
نوید ادهم اظهار داشت : در راستای تبیین مفاهیم سند تحول، از همه ظرفیتها باید بهره گیری کنیم، همچنین در سند تحول از نظر مفهومی سه مرحله را پشت سر گذاشتهایم و وارد مرحله چهارم یعنی تبیین مفاهیم سند شده ایم که در این راستا مدرسه در تراز سند تحول را باید عملیاتی کنیم.
نوید ادهم بیان داشت: ارزیابی ما از نظر شورای عالی آموزش و پرورش این است که در این مسیر حدود ۳۰ درصد راه را طی کردهایم و البته فراز و فرودهایی هم داشتهایم.
وی افزود: در این راستا باید مدرسه را دریابیم و مفاهیم تحولی را جامعه پذیر کنیم و از ظرفیت های مختلف مثل رسانه ها، پایان نامه های دانشگاهی، ارتباط موثر با دانشگاهها، تریبونهای مختلف و به خصوص شورای آموزش و پرورش استان ها استفاده کرده و همه بخش هایی را که می توانیم بیش از پیش درگیر کار کرده و در همه محافل و مجالس موضوع را مطرح کنیم.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: سه شاخص مهم در ارزیابی مسیر اجرای سند تحول بنیادین وجود دارد، یکی رویکرد فرهنگی تربیتی آن در آموزش و پرورش که باید رویکرد اصلی باشد و هر آنچه در آموزش و پرورش انجام می دهیم باید بدانیم که آیا با فرهنگ ایران و اسلامی مطابقت دارد یا خیر؛ دومین شاخص تمرکز زدایی و اینکه آیا به سمت کاهش تمرکز می رویم یا خیر و سومین شاخص مشارکت پذیری و عمومی کردن کارها با مشارکت بخش های مختلف است.
وی خاطر نشان کرد:در سند تحول بنیادین نظارت بر حسن اجرا ضرورتی انکارناپذیر است؛ در این راستا استانها میتوانند با تعیین یکی از معاونین به صورت ویژه این کار را پیش ببرند.
نوید ادهم گفت: موضوع حذف آزمون ها را در دوره ابتدایی به عنوان مصوبه ای در شورای عالی آموزش و پرورش قطعی کرده ایم، زیرا اعتقاد داریم بهترین تربیت در دوره ابتدایی و پیش دبستانی اتفاق می افتد و باید دانش آموزان از هرگونه استرس و اضطراب به دور باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی : دستگاه تعلیم و تربیت دستگاهی ابر نظام است
محمدیان بیان داشت: اصل نظام تعلیم و تربیت در ایران نظام ساز است و آموزش و پرورش ابر نظام است و نباید تحت تاثیر دستگاه های دیگر قرار گیرد.
وی گفت: مسئولین وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سنگین تغییر و تحول بنیادین را پذیرفتهاند و نهاد تعلیم و تربیت باید وزارتخانه آن در راس امور قرار گیرد.
محمدیان افزود: از آنجایی که آموزش و پرورش مهمترین دستگاه جامعه به شمار میآید باید توجه داشت خروجی دستگاه تعلیم و تربیت خروجی خوبی باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در سال تحصیلی آینده پایه دوازدهم استقرار می یابد وآمادگی همهجانبه از نظر محتوا، تالیف کتب و آماده کردن بسیاری از زیرساخت ها ایجاد شده است.
وی نظارت بر سامانه اعتباربخشی محتوا را ضرورت مهمی دانست و بیان داشت: همه صاحبنظران و معلمان می توانند در این سامانه اظهار نظر کرده و مشارکت عمومی صورت پذیر؛ در این راستا حتی نیروهای اداری مدارس و ادارات نیز می توانند مشارکت و اظهار نظر کنند.
محمدیان موضوع آموزش معلمان در برنامه درسی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در راستای تغییر کتب درسی و آشنایی معلمان با مفاهیم جدید،آموزش ضمن خدمت معلمان ضرورتی مهم است و اگر این آموزشها اتفاق میافتد کیفیت کار پایین میآید.
وی نظارت بر اجرای کار در برنامه درسی را مهم عنوان نمود و ادامه داد: در برنامه درسی هویت ملی و اسلامی ایرانی دانشآموزان را دنبال میکنیم و حضور معلم توانمند و آموزشدیده تاثیر زیادی در اجرای آن دارد در در راستای اجرای برنامه درسی، رعایت منشور حقوق شهروندی و دانش آموزی لازم است.
محمدیان گفت: آموزش و پرورش با کیفیت را در سرلوحه کار قرار دهیم و در آموزش دروس، برنامه ریزی صحیح و مطلوب داشته باشیم؛ مراقبت و حسن اجرای برنامه درسی وظیفه همگانی است؛ برنامه درسی با رویکرد آموزشی و پرورشی پیش میرود و معلم نیز با رویکرد تلفیقی تعمیمی کار را انجام میدهد.
این گزارش ادامه دارد.....
ارسال نظر