به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،عاشوری رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: نتایج نشان میدهد معلمان در ایران بیشترین رضایت شغلی را در بین کشورهای شرکت کننده دارا هستند و رضایت آنان بالاتر از میانگین بین المللی می باشد .میزان رضایت بالا در کشورهای دیگر منطقه همچون قطر،عمان و امارت دیده می شود نکته بسیار عجیب این نتایج،پایین ترین میزان رضاتمندی معلمان ژاپنی است.
وی در خصوص یافته های نتایج یافته های تیمز 2015 بیان کرد:با توجه به اینکه آزمون بین المللی تیمز با شرکت بیش از 57 کشور و 5 قاره در جهان انجام می شود و هدف از این آزمون جهت شناخت و بررسی عملکرد دانش آموزان پایه چهارم و هشتم در درس علوم و ریاضی است در کنار این آزمون پرسشنامه های معلم،مدیر و والدین قرار دارد. یکی از مولفه ای مورد سنجش در پرسشنامه معلم رضایتمندی شغلی معلمان است در پرسشنامه معلمان چندین سوال درباره " احساس نسبت به معلم بودن" پرسیده می شود که شامل: راضی بودن معلم از شغل معلمی،هدفمند و معنادار دانستن معلمی،داشتن شور و اشتیاق نسبت به کار،الهام بخش دانستن حرفه،داشتن احساس غرور از کار و تصمیم گیری برای ادامه معلمی مطرح شده است از ترکیب سوالات مقیاس رضایت شغلی معلمی ساخته شده و سپس به سه طبقه خیلی راضی،راضی و کمتر راضی تقسیم شده است.
بر خلاف تفکر و اذهان عمومی در جامعه و معلمان ،نتایج نشان میدهد معلمان در ایران بیشترین رضایت شغلی را در بین کشورهای شرکت کننده دارا هستند و رضایت آنان بالاتر از میانگین بین المللی می باشد .میزان رضایت بالا در کشورهای دیگر منطقه همچون قطر،عمان و امارت دیده می شود نکته بسیار عجیب این نتایج،پایین ترین میزان رضاتمندی معلمان ژاپنی است.
عاشوری در پایان افزود: بیتوجهی به شأن و منزلت حرفه معلمی، منجر به واکنشهایی مانند حقارت، ضعف، درماندگی، دلسردی، یأس و ناامیدی خواهد شد و رفتار جبرانی به دنبال دارد. بازتاب این روحیه تربیت نسلی درمانده و ناامید خواهد بود، بنابراین لزوم توجه به شأن و مقام معلمی ضرورت دارد .
ارسال نظر