ایجاد تغییر و تحول کتاب های درسی با پشتوانه 15 سال مطالعه



به گزارش اداره اطلاع رسانی وروابط عمومی آموزش وپرورش استان سمنان، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان در نشست تالیف کتب جدید با سرگروه های آموزشی استان سمنان در پژوهشکده خانه معلم این شهر، افزود: با تغییر و تالیف کتابهای جدید درسی، تغییر و تحول در نظام آموزشی و محتوای کتابها و به روز شدن آن پس از 30 سال به وجود آمد.

وی با بیان این که از سال 1350 مقاطع نظام آموزشی و درسی در ایران تغییر نکرده بود، خاطرنشان کرد: در این سالها با تغییر کتابها و محتویات درسی، تحولی بزرگی به وجود آمده است و با توجه به این که مولفان، مدرسان و دانش آموزان متدین به دین اسلام هستند، تغییرات کتاب های درسی همراه با فرهنگ ایرانی و اسلامی بوده است.
رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکرد تغییر، برنامه ریزی آموزشی و کتابهای درسی، نقش مهمی در تسریع وعمق بخشی به ساز و کار نظام آموزش و پرورش دارد.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان فیزیک می خواندند اما در زندگی از آن استفاده نمی کردند، بیان داشت: علوم تجربی برای حفظ کردن از سوی دانش آموزان تهیه نشده و در زندگی باید کاربرد داشته باشد.
معاون وزیر ورییس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: امروزه تالیف کتابها و برنامه ریزی های درسی با چهار محوریت خدا، خلق، خلقت و انسان انجام می شود.

حجت الاسلام محمدیان، عنوان‌های درسی مورد نیاز امروز کشور را تفکرحکمت، قرآن و معارف، زبان و ادبیات فارسی، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، فرهنگ وهنر و زبان های خارجی دانست و خاطرنشان کرد: نیازهای داخلی کشور در این حوزه، بر اساس نیازهای دنیا و خارج از کشور برنامه ریزی شده است.

وی، یکی از نیازهای برگزاری کلاس ها را داشتن رویکرد عمقی در درس های تخصصی عنوان کرد و گفت: در برگزاری جلسات درس، عمق بخشی به موضوع ها می‌تواند در به نتیجه رساندن موضوع تاثیر زیادی داشته باشد.
وی بیان داشت: بعد زیبایی شناختی و روحیه زیبایی شناسی باید در کشور تقویت و ترویج روحیه پرسش‌گری در برنامه های آموزشی برای دانش آموزان در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامه های درسی برای توسعه و عمل به دانش، باید به گونه ای باشد که عقل را قانع و دل را مطمئن کند، گفت: توسعه دانش باید همراه با عمل عبادی و روزانه و اخلاق‌محور باشد.

وی یاد آور شد: 35 ساعت آموزش در هفته برای دانش آموزان متوسطه دوره دوم، 30 ساعت برای دانش آموزان متوسطه دور اول و 25 ساعت برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است.

محمدیان  با بیان این که بیشتر شکایت معلمان از حجم زیاد کتاب های درسی است، خاطرنشان کرد: معلمان با هم اندیشی و با مشخص کردن و انعکاس دادن عنوان ها و سرفصل هایی که ضرورتی برای تدریس ندارد به آموزش و پرورش، می توانند در تالیف و مناسب سازی کتابهای درسی مشارکت کنند.

معاون وزیرآموزش وپرورش  با اشاره به تاخیر در ارایه برخی کتاب های شاخه فنی و حرفه ای، ادامه داد: کتاب‌های نیمه دوم سال تحصیلی در شاخه فنی و حرفه ای به وسیله سازمان تجهیز مدارس در حال چاپ است و به زودی به دست دانش آموزان خواهد رسید.

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش با بیان این که بیشتر فعالیت و تدریس برای دانش آموزان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش باید عملی باشد، گفت: کتاب های این شاخه تحصیلی در کنار آموزش های مهارتی و عملی کاربرد دارد

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA