کوچک سازی دفتر با کاهش نیرو از 118 نفر به 67 نفر



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در جلسه صبحانه کاری که با حضور دکتر تورانی در سالن اجتماعات سازمان برگزار شد، رهبری نژاد معاون دفتر تالیف کتب ابتدایی و متوسطه نظری ضمن ارائه گزارشی اجمالی از عملکرد این دفتر افزود: کوچک سازی دفتر با کاهش نیرو از 118 نفر به 67 نفر صورت گرفته است.

وی با بیان این که یکی دگر از اشتباهات رخ داده، برداشتن کلمه برنامه ریزی از پیشانی دفتر بود، افزود: از دیماه 93 کلیه برنامه ها و ماموریت هایی که قابل برون سپاری نبود توسط همکاران دفتر تالیف انجام شده است.

رهبری نژاد با اشاره به اهداف و ماموریت های سازمان، اضافه کرد: در ای راستا اهداف دوره های تحصیلی نوشته و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است. همچنین چارچوب حوزه های یادگیری و راهنمای برنامه درسی که مسبوق به سابقه نبوده تهیه شده و در کمیسیون برنامه درسی شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.

وی با بیان این مطلب که ایده تولید نرم افزار برفراز آسمان به جدیت پیگیری و 72 فیلم آموزشی ویژه دوره ابتدایی و متوسطه تولید شده و در اختیار استان ها قرار گرفته است. به علاوه آن که برای اولین با فصل به فصل کتاب های جدید التالیف روی سایت بارگذاری شده تا علاوه بر گروه های اعتبارسنجی استان ها همه معلمان، صاحب نظران و کارشناسان نیز بتوانند با مطالعه آن نظرات اصلاحی خود را به دفتر منعکس نمایند. در واقع اعتبار سنجی به یک گروه خاص محدود نشده و می توان گفت با مشارکت عموم انجام گرفته است. 

وی تهیه پاسخ های مدلل و اقناعی به نمایندگان محترم مجلس، خبرنگاران و رسانه های جمعی را از دیگر اقداماتی برشمرد که دفتر در جهت تبیین اهداف محتوای کتب درسی بر عهده داشته است. بعلاوه کلیه مستندات مرتبط با مفاهیم ارزشی از جمله انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، ایثار، جهاد و شهادت و..... در 18 مجلد گردآوری شده که در دیدار با مراجع عظام به سمع و نظر آنان رسانده شده است.

رهبری نژاد اضافه کرد: طی سی سال گذشته، تعداد پست های سازمانی دفتر تالیف از 177 در سال 1370 و در سال 1385 به 118 و در سال 1390 به 67 پست کاهش یافته است. علاوه بر آن عنوان دفتر با اقدامی نسنجیده و غیر کارشناسی از دفتربرنامه ریزی و تالیف به دفتر تالیف تغییر یافته که با روح و ماموریت اصلی سازمان و رویکرد مدیریتی که باید در جهت برنامه محوری باشد مغایر است. این وضعیت در حالی است که انتظار از سازمان روز به روز– به حق – بیشتر می شود .

برخی از فعالیت‌های انجام شده از دی ماه 1393 تا کنون 

     بخش‌های مختلف دفتر اعم از بخش مدیریت و کارشناسی دفتر در سال‌های اخیر،‌ در فعالیت‌های متعدد و مهم و کلیدی سازمان که در موارد بسیاری آبروی سازمان به انجام آن کار وابسته بوده و افراد بیرونی به دلیل ماهیت تخصصی و پیچیده کار نمی‌توانسته‌اند اجرای آن را برعهده گیرند- از جمله تولید اقلام دشوار و بر زمین ماندة‌ برنامه درسی ملی و سند تحول - نقشی بسیار فراتر از حد معمول وظایف جاری (یعنی عقد قرارداد و سپردن کار به دیگران و نظارت)‌ را انجام داده و مستقیماً سهم قابل توجهی از انجام کار را در فرایند تولید، اعتبارسنجی،‌ دفاع و به تصویب رساندن اسناد موردنیاز به خود اختصاص داده است. تولید این اسناد، زبان منتقدان سازمان را در مقایسه با سایر دستگاه‌ها تا حد زیادی کوتاه نموده و برای سازمان کسب اعتبار نموده است.

پاره‌ای از این فعالیت‌ها عبارتنداز:

  1. تدوین مأموریت و اهداف دوره‌های تحصیلی
  2. اعتباربخشی و اصلاح اهداف دوره‌های تحصیلی و حضور درجلسات پرشمار دبیرخانه شورای عالی
  3. تهیه جدول عناوین دروس دورة‌ دوم متوسطه با نوآوری‌های قابل توجه و پی‌گیری تا تصویب نهایی
  4. تدوین و به تصویب رساندن چارچوب برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری
  5. تولید راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری که تاکنون 4 مورد از آنها در شورای هماهنگی علمی سازمان به تصویب رسیده است .
  6. تولید، اعتباربخشی و تشکیل جلسات کاربست نتایج به منظور اصلاح برنامه‌های درسی فوق
  7. ایده‌پردازی، وقت‌گذاری و پی‌گیری مستمر برای تولید مجموعه بر فراز آسمان ( تاکنون 36 فیلم برای دوره ابتدایی و 34 فیلم برای دوره متوسطه تولید و توزیع شده است )
  8. ایده‌پردازی، وقت‌گذاری و پی‌گیری مستمر برای راه‌اندازی سامانه بر خط اعتبارسنجی کتاب‌های نو پدید
  9. تهیه جدول رشته‌های تربیت معلم موردنیاز در چشم‌انداز برنامه جدید درسی مصوب
  10. پاسخگویی به حجم عظیم تهاجم‌ها بر علیه سازمان و کتابهای درسی در سال‌های اخیر
  11.  تولید نمایه‌ جلو‌ه‌های مفاهیم ارزشی، فرهنگی و اجتماعی در کتابهای درسی در بیش از 18 مجلد
  12.  تألیف 51 عنوان کتاب درسی در دورة‌ ابتدایی، 36 عنوان در دورة‌ اول متوسطه و 81 عنوان در دورة‌ دوم متوسطه به همراه کتاب راهنمای معلم درجهت همسوسازی
  13.  تولید محتواین الکترونیکی برای 21 عنوان کتاب درسی پایه یازدهم
  14.  برگزاری دوره‌های آموزشی تأمین مدرس کتاب‌های نونگاشت پایه های اول تا دهم
  15.  تولید و توزیع اجزاء‌ بسته آموزشی همراه کتاب دانش‌آموز شامل:‌ فیلم، نرم‌افزار و کتاب گویا
  16.  تهیه جدول ارزش‌یابی توصیفی در دورة‌ ابتدایی
  17. بررسی و تایید 181 جلد کتاب کار مربی
  18. بررسی و تایید 25 عدد لوحه های آموزشی

در ادامه هریک از کارشناسان نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمودند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA