نگاه«مکانیکی» و نگاه«هزینه فایده» در فعالیت های علمی- پژوهشی پاسخ نمی دهد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشست مشترک سرگروه های دفتر تالیف کتب درسی عمومی و متوسطه نظری صبح امروز 2 اردیبهشت ماه 97 با حضور دکتر حیدر تورانی برگزار شد،

در این نشست ابتدا دکتر امانی مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی ابتدایی و متوسطه نظری گزارشی از فرایند تدوین کتب درسی جدید التالیف ارائه نمود و در ادامه هریک از سرگروه های درسی با اشاره به مسائل و مشکلات حوزه کاری خود، پیشنهاداتی ارائه نمودند.

دکتر حیدر تورانی پس از استماع نظرات و پیشنهادات سرگروه ها، ضمن تشکر از تلاش های آنان در آماده سازی کتاب های درسی و تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: بسیاری از ساختارها و فرایندهای اداری سازمان نیازمند بازنگری و اصلاح است و تسهیل امور پژوهشی را گامی موثر در تحقق اهداف و در نتیجه ارتقاء جایگاه سازمانی برشمرد و برسیاست عدم تمرکز و تفویض برخی مسئولیت ها تاکید کرد.

وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه و نگرش در انجام ماموریت ها و وظایف، افزود: کار جزیره ای و نگاه «مکانیکی» و نگاه «هزینه فایده» در مورد فعالیت های علمی پاسخ نمی دهد. بلکه نگاه باید مشارکتی با همدلی صورت گیرد که انرژی مضاعفی در مسیر تحقق اهداف سازمانی ایجاد می کند. در واقع باید همه کارکنان، حتی نیروهای خدماتی به این باور برسند که برای هدف واحدی (یعنی تالیف کتاب درسی) تلاش می کنند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تفویض اختیار و کاهش بوروکراسی اداری را از جمله اقداماتی دانست که می تواند موجبات تسریع در انجام کارهای علمی را فراهم نماید.

وی با انتقاد از ملاک عمل قرار دادن نُرمهای 10 سال پیش در پرداخت ها، افزود: تجدید نظر و اصلاح نُرم ها سبب دلگرمی و جذب افراد متخصص، کارشناس و صاحب نظر، درنتیجه تقویت گروه های درسی شده و فراینده تولید محتوا را نیز اصلاح و بهبود می بخشد.

دکتر تورانی با اشاره به تغییرات کتب درسی همسو با سند تحول نظام آموزشی، افزود: با استقرار پایه دوازدهم، دوره همسو سازی کتب نیز به پایان می رسد و از آن پس باید ارزیابی و تطبیق اهداف با سند تحول، سیاست چند تالیفی، غنی سازی اوقات فراغت، دروس نیمه تجویزی، پایدار سازی محتوای کتب درسی و سامان بخشی کنکور مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین هر 6 زیر نظام سند تحول، اضافه کرد: گرچه زیر نظام برنامه درسی ملی به موقع تدوین شده و به عنوان نقشه راه تالیف کتب درسی مورد استفاده قرار گرفته است، ولی دستیابی به اهداف متعالی مندرج در سند تحول در گرو اجرای هماهنگ و همزمان سایر زیر نظام ها بوده و برخی از مشکلاتی که امروز آموزش و پرورش با آن مواجه است ناشی از این عدم هماهنگی هاست. زیرا بهترین کتاب با بهترین محتوا در دست معلم ناکارآمد، عقیم می شود. در حالی که معلم با انگیزه و توانمند می تواند کاستی های کتاب درسی را جبران نماید.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، راه اندازی گیت های علمی برای پایش طرح ها و برنامه ها در خلال تدوین را از ضروریات دانست و اضافه کرد: جنس آموزش و پرورش با کار صنعت متفاوت است، زیرا در صنعت یک محصول ناسالم عودت داده می شود و با اندک صرف هزینه نقص آن مرتفع می شود در حالی که نتیجه و خروجی آموزش و پرورش 12 سال طول می کشد تا مشخص شود و امکان بازگشت و اصلاح آن نیز وجود ندارد.  نظارت و پایش در همه مراحل باید به صورت دقیق اعمال گردد و همه ما مسئولیم جلوی کار نادرست را بگیریم که جامعه در آینده متضرر نشود.

وی برگزاری همایش های وزین و فاخر علمی و دعوت از صاحب نظران، تشکیل اتاق فکر و ایده پردازی، شرکت در کنفرانس های ملی و بین المللی، بازدید از نمایشگاه های بین المللی مرتبط و فرصت مطالعاتی برای کارشناسان و اعضای هیات علمی را گامی موثر در ارتقاء دانش و به روز رسانی آگاهی های آنان دانست و اضافه نمود: ابتدا باید جایگاه و اقتدار علمی سازمان را ارتقاء بخشید تا به تبع آن سایر بخش ها و دانش آموزان که از محصولات علمی- پژوهشی سازمان استفاده می کنند، ارتقاء یابند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA