جهت گیری های کلان و اقدامات اساسی سازمان پژوهش تشریح شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، به مناسبت هفته دولت دکتر حیدر تورانی طی نامه ای به وزیر محترم آموزش و پرورش، سیاست ها، راهبردها و اقدامات سازمان پژوهش در شش ماهه اخیر را تشریح کرد.

در این نامه آمده است:

احتراماً؛ بدینوسیله فرصت را غنیمت شمرده، نگاهی گذرا به جهت گیری های کلان و اقدامات اساسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دوره مدیریتی جدید را به استحضار می رساند:

1-    تدوین و ابلاغ سیاست های راهبردی کلان سازمان:

-         ماندگاری کتاب های درسی و اولویت دادن به تدوین و تصویب حوزه های تربیت و یادگیری، آموزش و توانمند سازی کارشناسان، معلمان و مدیران مدارس، اولیاء و ...

-         چرخش از همسویی به انطباق تولید بسته های یادگیری با راهنمای حوزه های تربیت و یادگیری ناظر به سند برنامه درسی ملی

-         سیاست چند تألیفی و چند رسانه ای

-         پایدار سازی عمر کتابهای درسی (استفاده از آن برای چند سال)

-         مرز گستری، تعامل و مشارکت بیشتر با بخش های دولتی و غیر دولتی

-         سبک سازی و چابکی برنامه های درسی

2-   تشکیل کمیته تخصصی اشاعه و پایش برنامه درسی ملی به استناد بند 5-14 و 6-14 از سیاست های اجرایی سند برنامه درسی ملی با حضور نمایندگان معاونت های ستادی در جهت:

-         طراحی و اجرای برنامه اشاعه برنامه درسی ملی با تأکید بر نقش مدرسه

-         طراحی و اجرای برنامه نظارت و پایش برنامه درسی ملی در جهت تضمین کیفیت

3-  تشکیل دبیرخانه شورای صاحب نظران علوم تربیتی

-       پیش بینی 3 نشست تخصصی در سال جاری

4-   تدوین برنامه های زیرنظام برنامه درسی براساس سند برنامه درسی ملی و راهکارهای سند تحول با تأکید بر:

-         تدوین نظام نامه سیاست چند تألیفی و چند رسانه ای

-         تدوین آئین نامه برنامه ویژه مدرسه

-         تدوین نظام نامه برون سپاری و مشارکت بخش های دولتی و غیردولتی در تولید مواد آموزشی

-         برنامه آموزش و توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس در اجرای سند برنامه درسی ملی

-         طراحی و تدوین نظام ارزشیابی شایسته محور و اصلاح آئین نامه های مربوطه

5-   فعال سازی شورای هماهنگی علمی سازمان در جهت:

-         بررسی و تصویب راهنمای حوزه های تربیت و یادگیری

-         بررسی و تصویب برنامه اجرایی اشاعه و پایش برنامه درسی ملی

-         بررسی و تصویب نظام نامه سیاست چند تألیفی

-         بررسی و تصویب مدل ارزشیابی از برنامه درسی و کاربست آنها

-         بررسی و تصویب استانداردهای مربوط به تجهیزات، مواد آموزشی، و...

6-   راه اندازی دبیرخانه کرسی های تخصصی و ترویجی با پیش بینی حداقل چهار نشست در سال جاری

7-  پیش بینی همایش ملی موانع یادگیری در مدرسه ، راه حل ها و راهکارها با تأکید بر مولفه‌ برنامه درسی

8-  تشکیل جلسات ضیافت همدلی با حضور همه همکاران سازمان در جهت توسعه فرهنگ همدلی، شفافیت و اثربخشی

9-   تشکیل جلسات هماهنگی و تقریب انگاره ها در زمینه اجرای برنامه های درسی با معاونت های آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و ... به صورت ماهانه

10-    مدیریت بهینه پژوهش‌ها:

-    تفویض اختیار به پژوهشگاه جهت خروج از بروکراسی بی رویه و تسهیل در انجام پژوهش‌ها

- اهتمام در اجرای برنامه های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی

- به روز رسانی تصمیمات کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پیوست‌های پژوهشی

- اولویت قرار دادن پژوهش ها در راستای اجرایی شدن اسناد تحولی بنیادین آموزش و پرورش

- برنامه‌ریزی در جهت کاربست نتایج حاصل از پژوهش های ملی و بین المللی (از جمله تیمز و پرلز)

- گسترش حوزه و قلمرو تربیت معلمان از طریق درس پژوهی و اقدام پژوهی

11-   چرخش از تولیدات کاغذی به الکترونیکی در حوزه مجلات رشد

12-  برنامه ریزی و اجرای آموزش حضوری و الکترونیکی معلمان برای کتابهای پایه دوازدهم با بهره‌گیری از ظرفیت مؤسسات آموزشی مجوز‌دار

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA