آغاز دوره ماندگارسازی کتاب درسی، تا پایان برنامه ششم کتاب جدیدالتالیف نداریم



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حیدر تورانی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس، ضمن تشریح راهبردها و سیاست های کلان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تاکید کرد: تلاش می کنیم سلطنت کتاب درسی را به برنامه محوری تبدیل کنیم.

* کتاب جدیدالتألیفی تا پایان برنامه ششم توسعه نداریم/ آغاز دوره ماندگارسازی کتاب درسی

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: امسال تمام کتاب‌های درسی جدیدالتألیف شد و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، کتاب جدیدالتألیفی نداشته باشیم؛ البته اگر اصلاحات جزئی لازم باشد انجام می‌دهیم ولی کتاب جدیدالتألیفی نخواهیم داشت و این دوره، دوره ماندگارسازی کتاب درسی خواهد بود.

وی اضافه کرد: ‌در این دوره قرار است اتفاقات جدید و خوبی بیفتد؛ در ابتدا مؤلفان و کارشناسان باید فرصت کنند خودشان را بازسازی کنند؛ به عبارت دیگر ناوگان نیروی انسانی را نوسازی می‌کنیم و نیروهای تازه‌نفس و خوش‌فکرتر به دفاتر تألیف وارد می‌شوند؛ از سوی دیگر راهنمای حوزه‌های یادگیری را تدوین خواهیم کرد چراکه ۱۱ حوزه یادگیری داریم و باید راهنمای آنها به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد و چارچوب راهنمای برنامه درسی تهیه شود.

* مدیر مدرسه در چرخه برنامه درسی تقریباً فراموش شده است

تورانی با تأکید بر اینکه باید برای تعمیق بسته‌های آموزشی فعالیت کنیم، اظهار کرد: دیگر چیزی به نام کتاب درسی صرف نداریم بلکه بسته‌های آموزشی شامل کتاب درسی، کتاب راهنمای معلم، کتاب کار دانش‌آموز، لوح‌های فشرده داریم و به دنبال تعمیق این بسته‌ها هستیم.

وی افزود: برای غنای کار، آموزش معلمان بسیار مهم است، چراکه تعدادی از معلمان ما به اندازه کافی حرفه‌ای نیستند؛ آنها زحمت می‌کشند اما تا معلم سند تحول بنیادین فاصله داریم و باید فرصتی شود تا همه معلمان حرفه‌ای‌تر شوند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه مدیر مدرسه در چرخه برنامه درسی تقریباً فراموش ‌شده است، تصریح کرد: نمی‌شود شما در مدرسه بخواهید تغییر ایجاد کنید اما مدیر، رهبر برنامه آموزشی و برنامه درسی مدرسه نباشد و یا مدیر خودش را تدارکاتچی ببیند؛ در این صورت هیچ اتفاقی نمی‌افتد، بلکه مدیر باید رهبر رهبران آموزشی، درسی و تربیتی مدرسه باشد.

وی به نقش والدین نیز اشاره کرد و افزود: نگاه والدین باید به مدرسه از نمره به تربیت و یادگیری چرخش کند؛ در حال حاضر والدین از مدرسه چه انتظاری دارند؟ به نظر می‌آید انتظار عمده والدین این است که بچه‌ها نمره قبولی بگیرند و در دانشگاه قبول شوند و باید این چرخه تغییر کند و خانواده‌ها از مدرسه به جای نمره، عشق، محبت، تربیت، شادی و یادگیری را مطالبه کنند.

مشروح این گفتگو در بخش گفتگوی هفته قابل مشاهده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA