تبیین سیاست‌های راهبردی و اقدامات اساسی سازمان در نیمه اول سال جاری



به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حیدر تورانی طی گفتگویی، به تبیین سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلان و اقدامات اساسی سازمان از زمان آغاز پذیرش سرپرستی خویش تاکنون پرداخت.

وی ماندگاری کتاب‌های درسی و اولویت دادن به تدوین و تصویب حوزه‌های تربیت و یادگیری؛ آموزش و توانمندسازی کارشناسان، معلمان، اولیاء و مدیران مدارس؛ چرخش از هم‌سویی در فرایند تولید بسته‌های یادگیری به انطباق با راهنمای حوزه‌های تربیت و یادگیری(ناظر به سند برنامه درسی ملی)؛  پی‌گیری سیاست چند تألیفی و چند رسانه‌ای؛ پایدارسازی عمر کتا‌ب‌های درسی(استفاده از آن برای چند سال)؛ مرز گستری، تعامل و مشارکت بیشتر با بخش‌های دولتی و غیر دولتی و سبک‌سازی و چابکی برنامه‌های درسی را از جمله سیاست‌های راهبردی کلان سازمان برشمرد که تدوین و ابلاغ شده‌اند.

تورانی همچنین تشکیل کمیته تخصصی اشاعه و پایش برنامه درسی ملی؛ تشکیل دبیرخانه شورای صاحب نظران علوم تربیتی؛ تدوین برنامه‌های زیرنظام برنامه درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی و راه‌کارهای سند تحول بنیادین؛ تمدید فعالیت کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های تخصصی و ترویجی را از جمله اقدامات اساسی صورت گرفته در این بازه زمانی دانست.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از تشکیل جلسات هماهنگی و تقریب انگاره‌ها در زمینه اجرای برنامه‌های درسی با معاونان وزیر  و همچنین تشکیل جلسات ضیافت همدلی با حضور همه همکاران سازمان در جهت توسعه فرهنگ همدلی، شفافیت و اثربخشی خبر داد.

وی افزود، به منظور مدیریت بهینه پژوهش‌ها ملاحظات زیر مورد توجه قرار گرفت و عملیاتی شد:

  • تفویض اختیار به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برای خروج از بوروکراسی بی‌رویه و تسهیل انجام پژوهش‌ها؛
  • اهتمام در اجرای برنامه‌های زیرنظام پژوهش و ارزشیابی؛
  • به‌روزرسانی تصمیمات کلان آموزش و پرورش مبتنی بر پیوست‌های پژوهشی؛
  • اولویت دادن به پژوهش‌ها در راستای اجرایی شدن اسناد تحولی آموزش و پرورش؛
  • برنامه‌ریزی در جهت کاربست نتایج حاصل از پژوهش‌های ملی و بین‌المللی(از جمله تیمز و پرلز)؛
  • گسترش حوزه و قلمرو تربیت معلمان از طریق درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA