تهران (پانا) - عضو کمیته علمی شانزدهمین جشنواره کتاب رشد به حضور کم رنگ کتابهای علوم پایه در جشنواره اشاره کرد و در نظر گرفتن اهرمها و امتیازات تشویقی بیشتر برای ناشران و نویسندگان برگزیده را مورد تأکید قرار داد.
به گزارش دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، شهناز هاشمی گفت: «تعداد کم کتابهای رسیده به گروههای داوری جشنواره در حوزه علوم پایه نشان میدهد ما در تولید کتابهای علمی دچار مشکل هستیم.»
او افزود: «به طور مثال در حوزه شیمی، اتفاقاً دارای بیشترین مقالات علمی و پژوهشی هستیم، اما کتابهای رسیده به جشنواره به قدری اندک و در عین حال ضعیف بود که گروه داوری شیمی نتوانست کتاب مناسبی را انتخاب و معرفی کند. پس نیامدن کتاب به این معنی نیست که نویسندهای در این حوزه نداریم، بلکه ما نتوانستهایم مقالههای علمی خود را کاربردی کنیم و سیاستی در پیش بگیریم که کتابها برای پشتیبانی از برنامه درسی تولید شود.»
به گفته هاشمی، توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه علوم پایه است و جشنواره باید نیازهای آموزش و پرورش را به ناشران اعلام کند تا آنان بر اساس این نیازها کتاب تولید کنند.
مدیر گروه پژوهش مشارکتها و ارتباطات پژوهشگاه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به روند داوریها اشاره کرد و گفت: «سعی شده تا داوران به طور مستقل و بدون تحت تأثیر قرار گرفتن دیگری، نظر دهند، اما من پیشنهاد می کنم حداقل در مراحل ابتدایی اسم نویسنده و ناشر را پنهان نگه داریم تا محتوا بدون تأثیر گرفتن از این عوامل داوری شود.»
او ادامه داد: «برای اثرگذاری بیشتر باید محتوای بیشتری تولید شود و افزایش تولید محتوا در گرو وجود تقاضا از سوی مخاطب است. به این معنی که باید فرهنگ کتابخوانی در بین دانش آموزان افزایش یابد.»
هاشمی تأکید کرد: «حتی میتوان ساعتهای خاصی را در مدارس برای مطالعه دانشآموزان در نظر گرفت. ظاهراً در سند برنامه درسی ملی هم به این موضوع توجه شده است. اگر این فضای مطلوب شکل بگیرد، کتابهای آموزشی و پشتیبان برنامه درسی جایگاه خود را پیدا می کنند.»
شانزدهمین جشنواره کتاب رشد، 12 آذر در تهران برگزار میشود.
ارسال نظر