به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره کتاب رشد با بیان اینکه آموزش و پرورشی که در اجرای سند تحول اهتمام میورزد آموزش و پرورشی محور توسعه است، گفت: سند تحول بنیادین مبناهایی را تهیه میکند و اگر بهترین مبناهای را بدون مبنای درست کار کنیم به نتیجه نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: سند تحول بنیادین حداقل کمک کرده است در زمین دیگران حرکت نکنیم، مقام معظم رهبری این سند را محکم، جامع و پیشرو اعلام کردهاند و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز بخشی از این سند تحول هستند که به عقیده برخی مغز متفکر آموزش و پرورش به حساب میآید.
تورانی بیان کرد: سازمان پزوهش مغز متفکر است اما نه این سازمان کنونی که هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد، سازمانی مغز متفکر است که مرزگستر، گشاده در و گشاده رو باشد و محوریت تحول را به جای کتاب درسی به برنامه درسی ملی بدهد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه سبک رهبریِ اثربخش در سازمان پژوهش مغفول مانده است، گفت: امروز نیازمندان مردان تحول و مدیران استراتژیک هستیم و این منابع مختص آموزش و پرورش نیست.
به دنبال راهاندازی سیاست چند تالیفی هستیم
تورانی با اشاره به لزوم استفاده آموزش و پرورش باید از بخش غیردولتی، گفت: خوشبختانه با بیش از ۱۰۰۰ ناشر که همسو با اهداف آموزش و پرورش هستند، همکاری داریم و به دنبال راهاندازی سیاست چند تالیفی هستیم.
وی تصریح کرد: اگر معلمی آنقدر توانمند نیست که موقعیت یادگیری خلق کند آیا درست است ذهن دانش آموزان را با آزمونهای پی در پی پر کند؟ دانش آموزان باید در مسیر پیشرفت قرار گیرند نه اینکه قضاوت شوند؛ آیا در حقوق تربیتی کودکان آمده است که ذهنشان با مطالب کمک درسی پر شود؟
تورانی با اشاره به اینکه از ظرفیت مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش برای همکاری با ناشران استفاده میکنیم، گفت: به طور کلی در دنیا کتاب ها یا آموزشیاند یا درسی و عنوانی به نام کمک درسی نداریم.
وی با اشاره به اینکه کتابهای ما خلاقیت محور است اما خوب خودمان را معرفی نکردیم، بیان کرد: تا پایان ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نخواهیم داشت، باید از همسویی به انطباق حرکت کنیم چرا که نیاز به باز طراحی داریم.
مطالعه از سر اجبار تأثیر مثبتی نخواهد داشت
ارسال نظر