به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان، مراسم معارفه حجتالاسلام حمید محمدی به عنوان معاون تألیف، تولید مواد و رسانههای آموزشی برگزار گردید. این مراسم که با حضور و تبریک عیدانه وزیر آموزش و پرورش به همراه قائم مقام و رئیس مرکز هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی همزمان گردید، وزیر بر لزوم انطباق محتوای برنامه درسی با نیازهای فردی و اجتماعی تاکید نمود.
آقای بطحایی گفت: چیدمان و ترکیبی که آقای ذوعلم شروع کردند بسیار امیدوارکننده است و انشاالله بتواند این ساختار و ترکیب جدید سازماندهی شده و انطباق بیشتر محتوا با نیازها فردی و اجتماعی جامعه شود.
وی افزود: نفوذ به این خاکریز در حوزههای برنامه درسی بسیار سخت بود، البته سختی بخشی از این به ماهیت آن بر میگردد نه اینکه همکاران مقصر باشند. چرا که اقتضای برنامههای درسی پیچیدگیهای خاص خود را دارد.
بطحایی در ارتباط با حجتالاسلام حمید محمدی اظهارداشت: وی فردی بسیار جدی، مصمم، نکته سنج، با جرأت و جسارت در عرصههای جدید، دارای پشت کار به هدف و یکی از حلقههای مفقود سیستم مدیریتی امروز است.
وی حضور ایشان را کامل کننده تیم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دانست.
مدرسه محوری یک راهبرد کلان و اساسی در آموزش و پرورش است
درادامه این جلسه رئیس سازمان پژوهش ضمن تشکر از حضور وزیر گفت: امیدوارم این بار سنگین را آقای محمدی با همت دوستان و با همدلی همکاران به پیش ببرند.
ذوعلم گفت: بحث بازآرایی ساختاری تشکیلاتی است که در واقع حذف عناوین دو دفتر فنی و حرفهای و ابتدایی و متوسطه نظری و ایجاد یک دفتر برنامهریزی در حوزههای تربیت و یادگیری است که این خود زیر مجموعه 11حوزه یادگیری است که عمیقترین و بدیع ترین نکات حوزه یادگیری میباشد که باید در آن دیده شود چرا که نیاز دانشآموز، چالشهای جامعه، پیشرفتهای جهانی عناوینی است که در آنجا ما نیاز به نوآوری آن خواهیم داشت. البته بعضی از عناوین حذف نخواهد شد چرا که ما نباید همه چیز را تغییر دهیم.
ریس سازمان افزود: ما همچنین یک دفتر طراحی و برنامهریزی دورههای تحصیلی خواهیم داشت که چهار بخش زیر مجموعه آن است که در واقع هم مدرسه مدافع داشته باشد و هم حوزههای یادگیری.
وی گفت: حتماً یک تبادل یادگیری بین حوزهها شکل گیرد و بهصورت در هم تنیده شده ارائه شود.
وی اظهار داشت: مدرسه محوری یک راهبرد کلان و اساسی در آموزش و پرورش است و نگاه برنامه درسی ملی را رفتن به سوی مدرسه زندگی دانست.
ذوعلم گفت: کار دوم بحث نیروی انسانی است، با توجه به اینکه ما نیرویهای بسیار خوب در سازمان داریم اما نیاز به نیرویهای تازه نفس، مومن، انقلابی و پا به کار نیز خواهیم داشت تا به این جمع بپیوندد و این احساس بسته بودن باز شود.
وی افزود: بحث سوم تدوین طرح اقدام بهعنوان چهارده، چهارده نامگذاری شده است و انشاالله بتوان تدوین آن را نهایی، تصویب و اجرایی کرد.
ایشان تأکید کرد: گام دومی که حضرت آقا مطرح کردند مخاطب اصلی آن ما هستیم و تلاش می کنیم مضامین گام دوم تحقق پیدا کند.
سازمان باید به سمت نو شدن پیش رود
در ادامه این نشست حجتالاسلام حمید محمدی اظهارداشت: بنده ضمن تبریک سال جدید و آرزوی توفیق برای همه بزرگواران و همکاران، مفتخرم که در جمع شما حضور دارم و خوشوقتم به جایی میآیم که از سال 59 تا به امروز با آن آشنا و مرتبط بودهام.
وی گفت: برنامهریزی آموزشی تربیتی و تألیف و تدوین درسنامه از موضوعاتی بوده که سالیان زیادی از عمرم را چه در داخل و چه در سطح بینالملل وقف آن ساختم.
وی تأکید کرد: دانشآموزان همچون فرزندان سرمایههای ارزشمند ما هستند و این سازمان مأموریت مهم برنامهریزی و محتواسازی برای تربیت و ایجاد هویت دانش آموزی برای این سرمایههاست؛ از این رو میزهای مدیریتی و کارشناسی این سازمان را میتوان مهمترین و ثمربخشترین میزهای خدمت در کشور دانست و اگر این مطلب را نپذیریم در واقع عملکرد این سازمان را نشاختهایم.
وی اظهار داشت: تلاش ما حرکت در چهارچوب سیاستهای کلان و تحقق اسناد بالادستی سازمان همراه با ارائه پیشنهادهای بهبود دهنده است.
ایشان افزود: مضرترین نگاه و رویکرد در این سازمان، نگاه سیاسی و جایگزینی آن با حاکمیت علم و تجربه و ارزشهای دینی و سنتهای علمی و تمدنی ماست که باید به شدت از آن پرهیز شود.
حجتالاسلام محمدی افزود: سرمایه تجارب و علمی انباشته شده در نهاد این سازمان و میان همکاران ما موجود است و بنده نیازمند راهنمایی شما عزیزان هستم و با تمام وجود یکی از ویژگیهای خود را مشارکتپذیری میدانم.
وی تأکید کرد: جاری سازی اسناد بالادستی ابلاغی و ماموریتهای کلان محوله در ابعاد برنامهریزی و منابع آموزشی، وظیفه قطعی و محرز ماست که در این میان سند تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی مهمترین این اسناد است.
وی گفت: یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید به آن توجه شود تحقق نوشوندگی و یادگیرندگی در سازمان است که هم موجب ارتقای سازمان و هم مخاطبان عظیم ما میشود. کوشش ما در جهت توسعه ظرفیت برای خلق آینده و همسوکردن سازمان با یافتههای پژوهشی در همین مسیر معنا مییابد. تعالی فهم و ارتقای عملکرد ما در مواجهه اقتضائات و تحولات امروز جهان موجب میشود تا دانشآموزان و جوانان احساس کنند رسانههای درسی ما از تحولات مطلوب و خلق مطلوبیتها عقب نیست. پس باید به آن بیاندیشیم و برای تحقق آن تلاش کنیم. بنابراین یادگیری مداوم و روزآمدی و تحولخواهی و ارائه عالیترین ارزشهای اسلامی و انقلابی و علمی، کار بزرگی است که فراروی ما است.
ارسال نظر