رئیس مرکز ملی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز، از برگزاری مرحله اصلی این مطالعه از ۲۵ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت سال جاری با مشارکت بیش از ۱۵۰۰۰ دانشآموز پایههای چهارم و هشتم مدارس سراسر کشور، پس از برگزاری موفق مرحله مقدماتی مطالعات بینالمللی تیمز ۲۰۱۹ در سال گذشته خبر داد.
به گزارش ایسنا، عبدالعظیم کریمی گفت: پس از برگزاری موفق مرحله مقدماتی مطالعات بینالمللی تیمز ۲۰۱۹ در سال گذشته مرحله اصلی این مطالعه از ۲۵ فروردین سال جاری آغازشده است و در تاریخ ۱۷ اردیبهشت نیز پایان مییابد.
وی افزود: در این دوره از مطالعات بینالمللی تیمز نزدیک به ۱۵۰۰۰ دانشآموز در پایههای چهارم (دوره ابتدایی) و هشتم (دوم دوره متوسطه اول) از حدود ۵۰۰ مدرسه در ۳۲ استان کشور مشارکت خواهند داشت و با توجه به وقوع سیل در برخی استانهای کشور تمهیداتی بهمنظور تثبیت شرایط و کاهش تأثیر متغیرهای احتمالی اندیشیده شده است.
عضو هیئتعلمی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش تصریح کرد: با توجه به هدف اصلی انجام مطالعات تیمز و پرلز که نظارت و بهبود کیفیت آموزشی کشورهای شرکتکننده در طول دورههای مختلف است، کشور جمهوری اسلامی ایران در طی ۲۰ سال گذشته، تلاش کرده است تا با بررسی نتایج ملی و بینالمللی و تحلیل ثانوی دادههای بهدستآمده از عملکرد دانشآموزان ایران (در سطوح مختلف) به شناسایی نقاط ضعف و قوت، ویژگی مدارس موفق و ناموفق، تعیین سهم عوامل مؤثر درروند پیشرفت یا پسرفت عملکرد تحصیلی دانشآموزان اقدام کند.
کریمی افزود: این مطالعات به استناد مصوبه مورخ سال ۸۱ مجلس شورای اسلامی و در راستای تحقق بند (د) مادة ۵۲ قانون برنامة توسعه و با عنایت به مفاد مادة واحدة ۷۵۸ شورای عالی آموزشوپرورش (مصوب ۴/۳/ ۸۸) و بند ۱۹-۴ سند تحول بنیادین تلاش کرده است تا با توجه به سند چشمانداز ۲۰ ساله (۱۴۰۴) مبنی برقرار گرفتن کشور جمهوری اسلامی ایران بهعنوان قدرت اول منطقه در عرصههای مختلف، جایگاه ایران را در رقابتهای علمی و آموزشی با استانداردهای معتبر جهانی ارتقا بخشد.
به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش، وی با تبیین نقش این مطالعات و کارکردهای چهارگانه آن در رصد و هدایت نظام آموزشی، خاطرنشان کرد: خطمشی «مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش» از زمان حضور و مشارکت در این مطالعات تاکنون استخراج مهمترین یافتهها و راهکارها برای ارتقا و بهبود کیفیت عملکرد آموزشی کشور بوده است.
رئیس مرکز ملی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز ادامه داد: این مرکز همواره نتایج حاصل از مطالعات پژوهشی مرتبط با عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزی را در اختیار حوزههای ذیربط وزارت متبوع قرار داده است تا آنها بهتناسب موضوع و حیطه وظایف خود آن را بهکارگیرند.
وی با اشاره به برخی اخبار منتشرشده درباره برگزاری آزمونهایی با عنوان تیمز و پرلز توسط مؤسسات آموزشی و با همکاری بهظاهر خیرخواهانه مدیران مدارس اذعان کرد: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش بهعنوان متولی برگزاری مطالعات بینالمللی تیمز در سراسر کشور اعلام میکند برگزاری هرگونه آزمون با عنوان تیمز و پرلز بدون مجوز این پژوهشگاه ممنوع است و با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.
ارسال نظر