تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است



رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است گفت: همه بخش های جامعه باید در خدمت ارتقاء تعلیم و تربیت باشند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در آیین تقدیر از فرهنگیان برتر فارس در حوزه پژوهش در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز، شعار امسال هفته پژوهش را " پژوهش، خلاقیت و زندگی " عنوان کرد و گفت : هدف از  کار پژوهشی  تربیت دانش آموز پژوهش محور است که بتوانند با خلاقیت مسائل و چالش های اساسی زندگی را حل کنند و به  سبک زندگی مطلوب و هویت سازی که در تعریف تربیت مطرح شده برسند .

معاون وزیر آموزش‌وپرورش یکی از اصول مهم برنامه درسی ملی را یاد دهنده و یادگیرنده بودن معلم دانست و گفت:  اگر شوق یادگیری در یک معلم ضعیف شود و شعله عشق دست یابی به معرفت، تجربه، توان و مهارت بیشتر کم فروغ شود، در آن صورت جریان تعلیم و تربیت کُند و گاهی متوقف خواهد شد .

وی با تاکید بر اینکه تحول در نظام تعلیم و تربیت شامل افزایش توانمندی های فکری، معرفتی، اخلاقی و ایمانی در مجموعه آموزش و پرورش است، گفت: اینکه امروز شوق پژوهشی و جریان تقویت پژوهش در مدارس رو به افزایش است خود یکی از اسناد تحولی است .

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به کاربرد  واژه پژوهش بخش های مختلف همچون صنعت، اقتصاد، حوزه های علمی و آکادامیک، پژوهش های راهبردی، حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، پژوهش های کاربردی، سند تحول بنیادین،   توسعه دهنده مرزهای دانش گفت:  آنچه که از پژوهش در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد یک تعریف و برداشت مشخص مبتنی بر هدف تربیتی است .

وی تربیت را بستر ساز  یک فرآیند تحولی در جهت تکریم و تعالی هویت دانست و گفت: سالهاست که با این نظام حافظه محور حرکت کرده ایم  که خروجی آن دانش آموزانی تک بعدی و خالی از مهارتهای اجتماعی و آسیب پذیر در برابر آسیب های مختلف اجتماعی است و لازم است چرخش از آموزش به تربیت داشته باشیم .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور انواع پژوهش در آموزش و پرور ش را بنا به تعریف تربیت در سه سطح اکتشافی، تحلیلی و تجویزی تعریف کرد و گفت :پژوهش اکتشافی ارائه گزارش  از وضع واقع و موجود و مقدمه ای است برای  نقد  و تحلیل  در مرحله تحلیلی که بسیار پیچیده است چرا که باید  علت یابی، مقایسه، داوری و نقد بر اساس  قرائن، مستندات ادله قاطع صورت پذیرد .

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: همه تلاش ستادی ما در امر پژوهش همین است که زمینه را فراهم کنیم که معلمان هم  چالش های پیشرو را برطرف کنند و روش های تدریس نوین را تجربه کنند و  پژوهش محوری را در امر تعلیم و تربیت نهادینه کنیم .

وی با تاکید بر اینکه تحقق اهداف تعلیم و تربیت با مشارکت و هم افزایی امکان پذیر است گفت :  همه بخش های جامعه ائم از حوزه های علمیه، دانشگاه ها، دستگاه های تبلیغی، دستگاه های  فکری، علمی و  پژوهشی، رسانه ملی و همه رسانه ها و همه جامعه باید در خدمت ارتقاء تعلیم و تربیت باشند .

وی شورای آموزش و پرورش در هر استان را بستر بسیار مناسبی برای بررسی و شناخت چالش ها و مسائل آموزش و پرورش دانست و گفت : امیدواریم روز به روز مشارکت در امر ارتقا توانمندی آموزش و پرورش رشد داشته باشد .

ذو علم به پاره ای از  طرح های وزارت برای ارتقاء پژوهش دانش آموزان و فرهنگیان اشاره کرد و گفت : برنامه های  هفته پژوهش، جشنواره های مختلف ، پروژه اقدام پژوهی که هر معلمی یک پژوهشگر تلقی شود و پژوهش های ستادی که در جهت تحقق اسناد تحولی کار می شود از جمله برنامه های پیش بینی شده در تحقق امر پژوهش است .

وی  گفت : همچنین وجود پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در همه استان ها و مناطق جهت گیری است که سال ها تاکید شده است .

معاون وزیر آموزش و پرورش کنکور و نوع سنجش در پایان دوره متوسطه  را از موانع مهم برای دست یابی به وضع مطلوب در برانگیختن، ترغیب و نهادینه سازی پژوهش معرفی کرد و گفت : رفتارهایی که در بعضی  خانواده ها و مدارس به عنوان یک مطالبه خواسته می شود که در واقع باعث اخلال  در روند پژوهش محوری است .

وی از نخبگان و اندیشمندان خواست فکر اساسی کنند و روشی درست و متوصل به اهداف آموزش و پرورش در ارزشیابی پایانی دوره متوسطه جایگزین کنند تا کنکور که یک مانع  مهم نامرئی است، برداشته شود .

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA