انسان، امنیت پایدار در اومانیسم و مکتب امام خمینی(ره)



حفظ ذات و دست­یابی به امنیت و آرامش از میل­ های اساسی در انسان است. نظریه­ های امنیت بر اساس نوع جهان ­بینی شکل گرفته است. درغرب بر پایه جهان­ بینی برخاسته از رنسانس بنا و دارای نگاهی مادی است. در این بینش، انسان حیوانی تکامل­ یافته از نسل میمون و با خواسته­ هایی حیوانی، در جهانی زندگی می­کند که در آن تنازع بقا حاکم و انسان گرگ انسان است. بنابراین، ناامنی و تهدید در آن دائمی و باید حداکثر قدرت را داشته تا بتواند تهدیدهای انسانی را از خود دور کند. اما امنیت از نگاه امام خمینی(ره) بر اساس آموزه­های اسلامی شکل می­ گیرد. انسان موجودی ابدی است و دارای فطرتی پاک و عدالت­طلب، نوع­دوست و خداجو که به ­دنبال کمال مطلق است. امنیت دنیا و آخرت همزمان دیده می­شود و ریشه دست­یابی به آن، ایمان به خدا و توکل به او است. افراد جامعه در پی خودالهی ­کردن، ­هستند. اداره جامعه به دست رهبران الهیِ مسئول در مقابل مردم و دین، صورت می­ گیرد و ترویج فرهنگ ایثار و حضور مردم در صحنه، بر این مبنا است. مقاله حاضر به روش کتابخانه ­ای و با تحلیل محتوا و تطبیق دو نظریه، ضمن بیان موضوع، نظریه مختار را می ­پروراند.

نویسندگان: سید حسین هاشمی، ، علی اکبر علی زاده برمی

دو فصلنامه انسان پژوهی دینی، پاییز و زمستان 1396 - شماره 38، ص186 - 165

1
امتیاز: 1 (2 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA