
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی معتقد است برخی از آموزشهای تلویزیونی دروس به رویکردهای آموزشی مد نظر کتب درسی توجه کافی نداشت.
محمدرضا سیدصالحی در گفت وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره کیفیت برنامههای ارائه شده در رسانه ملی به دانشآموزان به دلیل تعطیلی مدارس گفت: وظیفه خود میدانم که از زحماتی که همکاران عزیز در این راستا متقبل شدهاند تشکر نموده و به این نکته اشاره نمایم که برنامهریزی انجام شده میتوانست بهتر صورت بگیرد تا نتیجه مطلوبتری حاصل شود.
وی ادامه داد: بسیاری از فیلمهای آموزشی در تلویزیون توسط مؤلفین و کارشناسان ما مورد بررسی قرار گرفت و در برخی از تدریسهای ارائه شده به رویکرد آموزشی و اهداف مورد نظر مؤلفین توجه کافی نشده بود. علاوه بر این در برخی موارد اشتباهاتی واضح در تدریسها به چشم میخورد که می تواند اعتماد دانشآموزان را سلب نماید.
سیدصالحی با تأکید بر این که آموزش و پرورش میتوانست این تهدید را به فرصتی مغتنم تبدیل نماید، بیان داشت: در طی این سالها با سفرها و هزینههای زیاد و حضور در جمعهای بعضاً چند نفره معلمان، سعی شد کیفیت آموزش کمی ارتقاء داده شود، که با توجه به مشکلات متعدد معلمان عزیز، گاهی با عدم وجود انگیزه لازم از سوی آنان نیز مواجه میشد. اما تهدید کنونی که باعث توجه بیشتر جامعه دانشآموزان و معلمان به این آموزشها شده است، بهوسیله همراه شدن با آموزشی مناسب میتوانست این فرصت را بوجود آورد که نه تنها زمینه یادگیری با کیفیت دروس توسط دانشآموزان ارائه شود، بلکه الگوی تدریسی برای همکاران گرامی نیز مهیا گردد.
سرپرست حوزه تربیت و یادگیری ریاضیات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که بسیاری از فیلمهای آموزشی قبلی که سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سرمایهای بسیار برای آنها متقبل شده است، به دلایل متعدد به شیوه مناسب به دست معلمان نرسیده است و در واقع سازمان به اندازه هزینهای که کرده است از لحاظ آموزشی منتفع نگردیده، این موضوع که تهدید موجود به چه راحتی میتوانست تبدیل به فرصتی گرانبها در جهت انجام یکی از تأثیرگذارترین حرکتها بر آموزش شود، بیشتر عیان میگردد.
وی گفت: بسیاری اوقات معلمان و دانشآموزان عزیز از ما میخواهند که در کنار کتاب منابع آموزشی تأیید شدهای به آنها معرفی نماییم و اگر آموزشِ در حال انجام، استانداردهای لازم را میداشت به گونهای که مورد تأیید سازمان پژوهش و مؤلفین قرار داشت، در آینده نیز بهعنوان یک منبع غنی میتوانست از سوی معلمان محترم و دانشآموزان عزیز مورد استفاده قرار گیرد.
سیدصالحی در خصوص شیوه اجرای این برنامههای تلویزیونی گفت: وقتی قرار است از یک تدریس عده زیادی از دانشآموزان کشور استفاده نمایند، چه لزومی به تهیه و پخش فیلمها بصورت زنده است؟ ! مطمئناً برخی از اشتباهاتی که همکاران گرامی در این آموزشها داشتهاند ناشی از عدم توانایی آنها نبوده است. بلکه با توجه با پخش زنده بودن، غیرقابل اجتناب بوده است. وقتی مخاطب میداند که آموزش و پرورش در این آموزشها دخیل است ناخودآگاه ذهن مخاطب این آموزشها را نوعی استاندارد میداند و لذا کیفیت باید بیشتر مورد تأکید قرار بگیرد.
در هر صورت ضمن ارج نهادن به نیت خیر دستاندرکاران و تلاشهای انجام شده، حوزه ریاضیات آمادگی کمک به هر چه بهتر انجام شدن این کار مهم را اعلام مینماید.
ارسال نظر