طراحی برنامه درسی سواد حقوقی



هدف پژوهش، دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی و از نوع کیفی و به روش مطالعه موردی و رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس رویکرد بازآفرینی بافت- محور می باشد.

مشارکت‌کنندگان در پژوهش متشکل از 15 نفر از قضات، وکلا و متخصصین رشته حقوق و برنامه درسی که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش نمونه‌گیری معیار انتخاب شدند. معیار کفایت تعداد مشارکت‌کنندگان، اشباع نظری می باشد. ابزار گردآوری داده‌های کیفی پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ‌ساخت‌مند و اعتباریابی داده‌های ‌کیفی از طریق اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از تکنیک همسوسازی داده‌ها صورت گرفته است. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوة تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) با استفاده از نرم‌افزار N-Vivo11 برای تشکیل شبکه مضامین برنامه درسی آموزش سواد حقوقی استفاده گردید. نتایج پژوهش، بیانگر وجود 9 مضمون سازمان دهنده در حوزة عناصر نه‌گانه برنامه درسی (هدف، محتوا، فعالیت یادگیرنده، منابع و مواد کمک‌آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، زمان آموزش، فضای آموزش، گروه‌بندی فراگیران و ارزشیابی) می باشد، مضمون‌های مذکور دارای حدود 31 مضمون پایه هستند که ‌باید در دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی، مورد توجه قرار گیرند.

نویسندگان: کمال محمدزاده، رحمت اله مرزوقی، محمد هادی صادقی، مهدی محمدی، محمد حسن کریمی

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی, دوره 16, شماره 63, زمستان 1398، صفحه 48-35

1
امتیاز: 1 (2 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA