هشتمین کارگاه گفتمانی برنامه‌ریزی درسی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی برگزار شد



هشتمین کارگاه گفتمانی و آموزشی برنامه‌ریزی درسی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی با حضور مسؤولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ این کارگاه گفتمانی با حضور دکتر حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش رئیس سازمان، دکتر علی محبی معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری و رؤسا و سرپرستان گروه‌های پژوهش برنامه‌ریزی درسی و حوزه‌های تربیت یادگیری برگزار شد.

در ابتدای جلسه دکترعلی محبی مواردی را در خصوص کارهای پژوهشی صورت گرفته پیرامون سنجش و ارزشیابی مطرح کرد و گفت: دکتر احمدی پژوهشی را در خصوص سنجش و ارزشیابی در منابع درسی انجام داده که این جلسه آن را ارائه می کند.

مطالعه تطبیقی عنصر سنجش در برنامه‌ریزی درسی در ایران و کشورهای دیگر، مطالعه تطبیقی سنجش با اسناد بالادستی و سند برنامه درسی ملی،   پژوهش‌های ملی در خصوص سنجش و تنظیم اصول و استانداردهای سنجش و اندازه‌گیری از جمله مواردی بود که دکتر محبی به آن‌ها اشاره کرد.

در ادامه این نشست دکتر احمدی گزارشی از پژوهش صورت گرفته خود پیرامون "مطالعه تطبیقی نظام‌های آموزشی متمرکز همچون ایران و نحوه برخورد آن‌ها با عنصر سنجش" را ارائه داد.

در بخش دیگری از این برنامه دکتر حسن ملکی رئیس سازمان گفت: ما در ارزشیابی همانند سایر عناصر چارچوب اصلی و الگو را از منابع خودمان یعنی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی می گیریم ولی در ساختن آن چارچوب باید از تجارب بین‌المللی و جهانی استفاده کنیم که ارزش خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: تجارب این کشورها برای ما مفید خواهد بود. این سؤال مهم مطرح است که به چه دلیل فکری و علمی سنجش عرصه را برای ارزشیابی تنگ کرده است؟ در کلید واژه سنجش قضاوت و داوری نمی‌بینم ولی برای ارزشیابی باید سنجش صورت پذیرد. سنجش مقدمات ارزشیابی را فراهم می کند و بعد کمی دارد.

در بخش دیگری از این برنامه رؤسا و سرپرستان گروه‌های پژوهش، برنامه‌ریزی درسی و حوزه‌های تربیت یادگیری به بیان نظرات خود پرداختند.

مشروح کامل موارد بیان شده در این نشست در همین خبر و همچنین کتابچه مستندسازی دانش سازمان "ندای تحول" منتشر خواهد شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA