
سومین جلسه شورای اطلاع رسانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار و طرح الگوی عملیاتی فعالیت های رسانه ای سازمان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این جلسه دکتر حسن ملکی رئیس سازمان در خصوص اهمیت جایگاه شوراهای مختلف در سازمان گفت: حقیقتاً شوراهایی که در سازمان تشکیل شده عقول منفصله سازمان هستند یعنی سازمان با این شوراها اداره میشود و هر کدام جایگاه مخصوص خود را دارند.
وی در خصوص نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمانها از جمله سازمان پژوهش ادامه داد: روابط عمومی در واقع زبان، گوش و دیده بان سازمان است و این یک شعار نیست؛ اگر سازمان را به یک پیکر تشبیه کنیم این پیکر باید حرف بزند و روابط عمومی کار ارتباط با جامعه را برای سازمان انجام میدهد ولی باید مراقب باشد نقاط قوت یک زبان را کسب کند و نقاط ضعف که زبان را تهدید میکند، استفاده نکند. نقطه قوت زبان این است که هرچقدر با استدلال، اتقان، فصیح، بلیغ و به موقع صحبت کند، روابط عمومی در کارش موفقترخواهد شد؛ روابط عمومی باید از آسیبهای زبان مانند پرگویی و لکنت پرهیز کند یعنی متزلزل نباشد و پرگویی نکرده و سخن نامناسب نگوید.
دکتر ملکی با اشاره به مبحث روابط عمومی به مثابه گوش سازمان افزود: روابط عمومی باید آنچه که سازمان نمی شنود را شنیده و به مسئولان بگوید تا چاره اندیشی، تدبیر و تفکر در آن زمینه صورت گیرد. شنیدن برای روابط عمومی کافی نیست بلکه روابط عمومی باید استماع کرده و نکات را صید کند؛ روابط عمومی باید صیاد پیامها باشد نه اینکه صرفاً دریافت کننده منفعل پیامها باشد؛ زیرا مسوولان سازمان به دلیل مشغله کاری زیاد، شاید خیلی از صداها را نشنوند و روابط عمومی وظیفه انتقال این صداها را به صورت صحیح بر عهده دارد. روابط عمومی باید به عنوان یک مستمع هوشیار خیلی از صداهایی را که در جامعه وجود دارد و تازه در حال شروع شدن است را به موقع و به درستی بشنود و انتقال بدهد تا چاره اندیشی شود.
رئیس سازمان پژوهش در مورد روابط عمومی به مثابه دیده بان با تاکید بر اینکه مساله دیده بانی مسوولیت بسیار بزرگی است، گفت: روابط عمومی باید آن چیزهایی که از دور هم میآیند بفهمد و بشناسد. روابط عمومی هوشیار، آگاه ومجهز به عقلانیت است و خبر میدهد که تهدیدها برای سازمان چیست. تدبیر برای تعامل با بخشهای مختلف سازمان در جهت اجرای بهتر امور و تشکیل جلسات مانند همین شورای اطلاع رسانی سازمان، ماموریت دیده بانی روابط عمومی است.
وی ادامه داد: این سه مورد مهم برای روابط عمومی باید از یک مرکز مهم مدیریت و فرماندهی شود که همان عقل و تدبیر است؛ یعنی زبان، گوش و دیده بانی با تدبیر و عقلانیت اداره شود.
در ادامه دو دستور جلسهی راه اندازی بخش دریافت نظرات کاربران بر روی سایت سازمان و بررسی طرح الگوی عملیاتی فعالیت های رسانه ای سازمان مورد بررسی و اظهار نظر اعضا قرار گرفت.
صدیقه حسن زاده رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل با بیان اینکه این دستور جلسات براساس نیازسنجی صورت گرفته، آورده شده است در خصوص دو دستور جلسه توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر ملکی در بخش دوم سخنان خود در مورد فلسفه وجودی راه اندازی بخش دریافت نظرات کاربران گفت: ارتباط سازمان ما با جامعه محدود به این است که کتابهای درسی به خانه های مردم می رود، تدریس میشود و هر معلم، مدیری، منتقد، کارشناس، صاحب نظر و ... نامه ای یا مطلبی می دهد و نظراتش را بیان می کند و ما هم این نظر هم به بخش مربوطه می دهیم و پاسخ آن را تهیه کنند و اعلام کنیم که متاسفانه در این وضعیت ارتباط ما با جامعه نظام مند نیست و ارتباطات موردی است که نیازمند بازنگری است.
وی افزود: لذا در این طرح، امکانی در سایت سازمان ایجاد می شود که هر فردی در جامعه نظری نسبت به سازمان پژوهش دارد، از این طریق بیان کند.
در این جلسه دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری، مهندس محمد علوی معاون توسعه منابع و پشتیبانی، عسگر ملکی و سید امیر رون مشاوران سازمان، سید سعید بدیعی سرپرست اداره کل حوزه ریاست و صدیقه حسن زاده رییس اداره روابط عمومی و امور بین الملل حضور داشتند.
ارسال نظر