
مراسم معارفه دکتر حسین سوزنچی بهعنوان سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نشست معارفهی حسین سوزنچی بهعنوان سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری با حضور دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و جمعی از کارشناسان و رؤسای گروههای این دفتر برگزار شد.
دکتر حسن ملکی در این مراسم معارفه ضمن تشکر از زحمات کوروش امیرینیا که به کسوت بازنشستگی نائل شد؛ بیان داشت: این سازمان در یک موقعیت خاص تحولی قرار دارد و یک سازمان علمی- مدیریتی و علمی- اجرایی است به همین دلیل مسؤولان سازمان باید علاوه بر بعد مدیریتی و اجرایی؛ صاحب فکر و اندیشه باشند تا بتوانند ایفای نقش کنند و در پیشبرد امور مؤثر باشند.
وی ضمن معرفی حسین سوزنچی گفت: ایشان با سازمان پژوهش غریبه نیست و سالها در دفتر تألیف و بخش معارف و دینی خدمت کرده؛ به ویژه اینکه در بخش علم دینی صاحبنظر است و تألیفاتی در این زمینه دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: نیاز ما به علم دینی مانند نیاز انسان در کویر مانده است که تشنه و محتاج آب است؛ نیاز داریم که تکلیف علم و دین در برنامه درسی مشخص شود. هماکنون نسبت بین علم و دین در این برنامه مه آلود است و باید فضا را شفافتر کنیم.
وی با اشاره به اینکه چهار محور راهبردی و اساسی برای فعالیتهای سازمان در دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری باید مد نظر داشت؛ گفت: محور اول این است که خط امتدادی تحولی نباید فراموش شود؛ ما در امتداد تحول قرار داریم. با در نظر گرفتن زحمات دوستان راهنمای برنامه درسی تا پایان سال آماده میشود که معتقدم این تازه 50 درصد راه است و هنوز کار زیادی در پیش داریم چرا که این امتداد تحول تمام شدنی نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی غنیسازی رسانهای را دومین محور برشمرد و گفت: مرادم از کلمه رسانهای یعنی رسانههای تربیت رسمی و مواد آموزشی است برای اینکه این روند را پیش ببریم باید برای سال 1400 حدود 10 درصد از راهنماهای برنامه درسی را به بستههای تربیت و یادگیری تبدیل کنیم که این یعنی کتابهای درسی ما هنوز ماندگار هستند و عمر دارند.
وی رونمایی از سامانه کتابهای الکترونیکی و تعاملی و قرار دادن 203 عنوان کتاب در این سامانه و فرایند تدوین پاسخ رمزینه سریع (QR Code) را بخشی از همین غنیسازی دانست.
دکتر ملکی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص علم نافع در کتابهای درسی و به کار بردن علوم مورد نیاز دانشآموزان در این کتابها بیان داشت: سؤال مهم اینجا پیش میآید و آن این است که کتابهای درسی اگر بخواهد به علم نافع متصل شود چه اتفاقی باید بیافتد؟ این سؤال را باید با یکدیگر و برای سال 1401 پاسخ دهید چرا که باید از طریق مواد آموزشی و رسانههای تربیتی علم نافع را با کتابهای درسی مرتبط ساختاری کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش آموزشهای مجازی و محتوای الکترونیکی را سومین محور معرفی کرد و اظهار داشت: توانمندسازی معلمان چهارمین محور در این زمینه است که باید بهطور مشخص برای آن برنامه داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم با حضور دکتر سوزنچی قدمهای مؤثرتری برداشته شود. مطمئناً شما در این دفتر تنها نخواهید بود چرا که کارشناسان گرامی این دفتر دارای اندیشه، فضل و دانش هستند مانند همه کارشناسان سازمان.
در ادامه دکتر حسین سوزنچی سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری با اشاره به اینکه از سال 76 تا 86 در این دفتر حضور داشته است؛ یادآور شد: بسیاری از بزرگواران را میشناسم و با آنها ارتباط داشتم.
دکتر علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری بهعنوان آخرین سخنران این نشست ضمن تقدیر از تلاشهای کوروش آقای امیرینیا گفت: داشتن دانش و تخصص لازم؛ مشرف بودن به اسناد و قوانین تحولی و رویکرد فطرت گرایی توحیدی حاکم بر این اسناد و تجربهی کار در این دفتر و شناخت چالشها و مشکلات مهم ترین ویژگیهای دکتر سوزنچی برای این پست میباشد.
وی در مورد علم نافع و هدف تعلیم و تربیت عمومی با رویکرد فطرت گرایی توحیدی و دید حیات طیبه بیان داشت: ارتقاء لذت مطالعه و یادگیری در دانشآموزان؛ لذت و ارزش مهارت و کار کردن؛ لذت و مهارت زندگی فردی و خانوادگی و لذت و مهارت زندگی اجتماعی آن چیزی است که ما در این این بخش به دنبال آن هستیم.
در پایان ابلاغ دکتر حسین سوزنچی بهعنوان سرپرست دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری توسط دکتر ملکی به وی اعطا شد.
انتهای پیام
ارسال نظر