
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن تشکر از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به سازمان پژوهش معتقد است پیام معظم له خطاب به قلب آموزش و پرورش، قوت بیشتری برای خدمت بخشید.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان، ضمن تبریک مجدد ایامالله دهه مبارک فجر بیان داشت: برای این مجدداً این ایام را تبریک گفتم زیرا لحظه لحظه این ایام رایحه مطبوع انقلاب را تداعی میکند. دهه فجر زمانی است که برای تداوم راه انقلاب اسلامی ایران و تداوم راه شهدای عزیزمان میثاق و پیمان دیگری ببندیم.
وی با اشاره به 17 بهمن 1357 و خروج همراه با خفت و خواری ژنرال هایزر از ایران گفت: همه ما مکلف هستیم از این سرمایه الهی (انقلاب اسلامی ایران) که خداوند متعال هدیه داده؛ به خوبی صیانت کنیم و برای پیشرفت ایران اسلامی هرکسی در هر جایی که حضور دارد قدمهای مؤثری بردارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیام ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری را یک هدیه بزرگ و چراغ راه دانست و ادامه داد: دهه فجر امسال مبارکی مضاعفی برای ما دارد چراکه پیام تشکر حکیمانهای از سوی مقام معظم رهبری واصل شده است. چندی پیش گزارشی از زحمات همکاران سازمان و فعالیتهای صورت گرفته را محضر ایشان تقدیم کرده بودم که حضرت آقا پس از ملاحظه آن گزارش، مرحمت نموده پاسخی را ارائه کردند که جای شکرگزاری بسیاری دارد.
وی ضمن دعوت به قیام حضار به احترام قرائت پیام رهبری یادآور شد: واژه واژه این متن توتیای چشم ماست. معانی و مفاد شفاف این پیام قوت قلب است. مقام معظم رهبری پیش از این نیز سازمان پژوهش را قلب آموزش و پرورش دانسته بودند و با این پیام به این قلب قوت بیشتری بخشیدند و همین مسأله ما را در برداشتن گامهای تحولی بعدی مصممتر کرد.
وی با تأکید بر اینکه در پیام مقام معظم رهبری سه کلید واژه مهم؛ تشکر؛ گامهای عملی و پیگیری دائمی وجود دارد گفت: تشکر کریمانه مقام معظم رهبری برای ما بسیار بسیار ارزشمند و البته تعهدآور است. برای پاسخ به این تشکر باید گامهای مفیدی در تحول برنامه درسی برداریم. در خصوص کلید واژه دوم یعنی گامهای عملی هم باید تأکید کنم که تحول باید در عمل محقق شود به طور مثال راهنمای برنامه درسی که زحمت کشیدهاند گامهای نظری ضروری است برای گامهای عملی بعدی.
دکتر ملکی تأکید کرد: در برداشتن این گامهای عملی نباید سرعت ما کُند شده یا متوقف شویم. این گامها باید سریع، محکم و قاطعانه برداشته شود و به نقطهای برسیم که مدارس ما به وسیلهی این برنامههای تحولی رنگ و بوی دیگری پیدا کنند. برای برنامههای بعدی خودمان باید تعیین تکلیف مشخصتر؛ دقیقتر و زود بازدهتر داشته باشیم.
نیاز به داشتن الگوی تغییر
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بعد از تأمل بیشتر در پیام مقام معظم رهبری سؤال مهمی به نظرم رسید و آن این بود که اگر بخواهیم لباس تحول را بر قامت دانشآموزان این کشور بپوشانیم به چه برنامه زمانبندی یا الگوی تغییر احتیاج داریم؟ تا پایان سال راهنماهای برنامه درسی به کمک شما عزیزان به اتمام خواهد رسید اما مرحله بعدی چه خواهد بود؟ چگونه حرکت کنیم که مقوله تحول به تأخیر نیافتد و از سوی دیگر با تعجیل غیراصولی مصدوم نشود؟
وی ادامه داد: به نظرم باید با یک برنامهریزی عملیاتی دقیقتر، زمان این تغییر را کوتاهتر کنیم چرا که اگر بخواهیم پایه به پایه و بهتدریج این کار را انجام دهیم 12 سال طول میکشد تا لباس تحول به قامت دانشآموزان پوشانده شود که این بسیار طولانی است.
دکتر ملکی با اشاره به اینکه کتابهای تألیف شده موجود را نمیتوان به طور شایسته سبقه تحولی بخشید گفت: این کتابها با ساختار مدونی تألیف شده و دست ما برای داشتن نگاه تحولی عمیق در وضع موجود باز نیست. برنامه ما باید این باشد که در سالهای آینده اقداماتی را انجام دهیم که شاید بارزترین آنها کاربردی کردن محتواهای کتابهای درسی باشد که با تسامح میتوانیم از آن به عنوان علم نافع نام ببریم. اضافه کردن رمزینه پاسخ سریع اقدام دیگری است که در این بخش میتوان انجام داد.
وی با تأکید بر اینکه پرداختن نابهنگام به یک کار و تأخیر در انجام آن باعث میشود که هر چیز خوبی آسیب ببیند و چه بسا به چیز نامطلوبی تبدیل شود گفت: اکنون برنامههای تحولی وجود دارد که از سال 90 اجرایی نشده و ما در حال اجرایی کردن آن هستیم؛ نباید آن را دوباره به تأخیر بیاندازیم البته از سوی دیگر مایل نیستیم این اقدامات با تعجیل ناصحیح انجام گیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با طرح این سؤال که برای اینکه لباس تحول در سریعترین زمان ممکن به قامت دانشآموزان پوشانده شود چه اقدامی باید صورت گیرد؟ گفت: تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته اما باید حساب شدهتر و دقیقترکارها را انجام دهیم تا به بستههای تربیت و یادگیری برسیم.
در ادامه این نشست هریک از معاونان، مدیران کل و مشاوران به بیان نظرات خود پرداختند و دکتر ملکی در پایان جمع بندی نشست را انجام داد.
ضرورت طراحی برنامه عملیاتی تحولی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مواردی را در خصوص ملاحظات مربوط به تدوین الگوی عملیاتی تحولی در این سازمان مطرح کرد و گفت: زمان را کوتاه کنیم؛ برنامههای کوتاهمدت و بلندمدت را از یکدیگر جدا کنیم؛ از فضای مجازی در طراحی این برنامه و الگو استفاده کنیم، به توانمندسازی افراد توجه داشته باشیم؛ برنامههای اشاعه و ترویج را مدنظر داشته باشیم؛ شبکهی رشد را به خدمت تحول بگیریم؛ برنامههای اشاعه و تحول را در اولویت قرار دهیم؛ از توجه به نیازهای دانشآموزان و مسألههای آنها اطمینان حاصل کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت پرداختن به غنیسازی محتوای کتابهای درسی گفت: برنامه رمزینه سریع پاسخ یک ضرورت زمانی برنامهریزی، یک امکان مهم و امری منطقی است که برای اجرای آن نباید زمان را از دست داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد در نوع مواجهه با تولید بستههای تربیت و یادگیری باید متحول شویم.
مشروح کامل مطالب مطرح شده در این نشست متعاقباً در همین خبر منتشر خواهد شد.
انتهای پیام
ارسال نظر