نقد و بررسی چهار اثر پویانمایی در نخستین روز از جشنواره فیلم رشد



در نخستین روز از آغاز به کار پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی تربیتی رشد، چهار اثر پویانمایی از ایران، روسیه و اسپانیا به صورت وبینار نمایش داده شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، جلسه نقد و بررسی این چهار اثر در روز شنبه 25 بهمن نخستین روز از آغاز به کار جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، ‌به صورت وبینار از ساعت 14 الی 16، با حضور مریم یگانه، کارشناس دبیرخانه پنجاهمین جشنواره و مریم کشکولی نیا، فیلمساز و کارگردان اثر «قدم یازدهم» برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آنلاین، فیلم « قدم یازدهم» اثر مریم کشکولی نیا، به نمایندگی از ایران طی 11 دقیقه برای حاضران در این جلسه پخش شد.

در ادامه کشکولی نیا، درباره روند ساخت این اثر گفت: من گرافیک خواندم و در دوره کارشناسی ارشد، انیمیشن را دنبال کردم، به همین خاطر خدا را شکر می‌کنم که توانستم وارد این عرصه شوم. امروز 17 سال است که انیمیشن کوتاه کار می‌کنم و به تدریس می‌پردازم. این اثر متعلق به خانم طاقدیس است که به تازگی درگذشته‌اند و فکر می‌کنم اگر لذتی در این اثر بود، به واسطه کار خوب ایشان است.

او نحوه انتخاب فرم اثر را مرتبط با محتوا خواند و بیان کرد: همواره سعی می‌کنم در آثارم فرم را بر مبنای محتوا انتخاب کنم البته در بیشتر موارد از سبک شن استفاده می‌کردم اما در یکی از آثارم که برای کانون پرورش فکری انجام می‌شد، احساس کردم که این کار اندکی برای کودک سنگین است به همین خاطر تصمیم گرفتم که در اثر «قدم یازدهم» کار را به شکل سنتی انجام دهم. در این اثر به هیچ عنوان از تکنیک‌های نرم افزار سه بعدی و دو بعدی استفاد نشده و کار کاملاً به صورت سنتی اجرا شده است.

یگانه در ادامه این جلسه درباره سبک و تکنیک این فیلمساز سؤال کرد و گفت: در برخی از نقاط فیلم پین‌های کاراکترها و تصاویر مشخص است، اما در برخی دیگر نیست. آیا این روند در کار شما عمدی بود؟

کشکولی‌نیا، در پاسخ به این سؤال، توضیح داد و گفت: اتفاقاً دوست داشتم که پین‌ها در اثر مشخص باشد و اصراری به پنهان کردن، آن نداشتم. حتی در نقاطی از فیلم خواستم که دستی بودن رنگ‌ها را نیز نشان دهم تا سنتی بودن، تکنیک دیده شود زیرا وقتی کار بسیار تمیز باشد، به کارهای نرم‌افزاری نزدیک می‌شود و من چنین چیزی نمی‌خواستم.

کشکولی نیا در پاسخ به سؤال یگانه مبنی بر اینکه چرا تیتراژ ساده بود، بیان کرد: تیتراژ ابتدایی فیلم حس خبرنگار و شخصیت داستان است اما در پایان من بر این سادگی تأکید داشتم زیرا دلم می‌خواست که در نقطه‌ای که شیر یا کاراکتر داستان در فکر آزادی است، کار را پایان ببخشم.

در ادامه این جلسه، فیلم «جوجه آشیانه»، اثر مارات والریویچ ناریمانوف از روسیه به مدت 7 دقیقه برای حاضران در این وبینار پخش شد.

پس از نمایش فیلم، کشکولی نیا، درباره این اثر گفت: این اثر از نظر تکنیکی سطح بالایی داشت و در شروع حالت رنگ اثر، بسیار جذاب بود و از آن بسیار لذت بردم. در این اثر تعاملی بین انسان و حیوان شکل گرفته بود که در قالب نجات یک پرنده به تصویر کشیده شد. به نظرم تکنیک قلم روان‌نویسی است که دست یک هنرمند را برای کار باز می‌گذارد و در این کار تکنیک واقعاً زیبا بود.

در ادامه این جلسه، فیلم «روان-صوتی» اثر الین رومر از اسپانیا به مدت 6 دقیقه نمایش داده شد.

پس از نمایش این اثر، کشکولی نیا گفت: این اثر یک ارجاعاتی مثلاً به فرانکشتاین داشت که نمی‌دانم مناسب کودک هست یا نه؟ اما مطمئناً، دکور، موسیقی و بازی‌های موجود کودک لذت خواهد برد.

یگانه درباره برداشت خود از این اثر گفت: این اثر به کنترل آدم‌ها با موسیقی می‌پردازد که در مسیر فیلم کاملاً تغییر کرد و گربه توانست، انسان‌ها را با موسیقی شکار کند.

کشکولی نیا نیز در تایید این صحبت، بیان کرد: من در کودکی برخی از کارهای آقای تقوایی را دیدم که در آن زمان درک نکردم، برخی از آثار در ناخودآگاه کودک می‌ماند که بعدها رمز گشایی می‌شود و حتی تأثیرگذاری بیشتری دارد. آثاری که دارای لایه‌های متفاوت است به مرور زمان، امکان رمزگشایی به کودک می‌دهد و حتی لذت بیشتری به دنبال دارد.

در قسمت پایانی این جلسه، فیلم «جنگل دامون» اثر هادی امیری و رها فرجی از ایران به مدت 14 دقیقه به نمایش درآمد.

کشکولی نیا، درباره این اثر، گفت:از دیدن این کار بسیار لذت بردم. چند سال اخیر گروه‌های انیماتور از نظر تکنیکی بسیار پیشرفته کرده‌اند و در این کار فوق العاده خوب کار شده بود.برخی از وقت‌ها دیدن اینکه با تکنیک قوی که وجود دارد، رنگ یا ... را درست استفاده نمی‌کنند اما در این کار این‌گونه نبود و خیلی خوب کار شده بود. داستان نیز در این اثر به نظر من واقعاً خوب بود. به جرأت می‌توان گفت که در این اثر تناسب به خوبی رعایت شده بود و باعث دلنشین شدن کار بود.

یگانه نیز بر قوت داستان این اثر، بیان کرد: داستان این اثر به نحوی که کودکان به خوبی آن را می‌فهمند.در این اثر سعی شد که روی مهارت‌های زندگی نظیر قدرت نه گفتن، کار شود که بسیار هم خوب بود. ضمن اینکه رنگ‌بندی، طراحی کاراکترهای بسیار زیبا و داستان باعث جذب شدن مخاطب به این اثر می‌شود.

کشکولی نیا در پایان خواستار حمایت بیشتر از جوانان به خصوص هنرمندان حاضر در شهرستان‌ها شد و گفت: لازم است که به گروه‌های جوان به خصوص افراد با استعداد شهرستان‌ها بیشتر توجه کنیم و آنها را دریابیم.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (2 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA