
پنجمین و آخرین روز پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، وبینار آنلاین به نمایش آثار دانشآموزی و نقد و بررسی آن اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، روز پایانی وبینارهای آنلاین پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، با نمایش فیلم پویانمایی «جوجهی آشیانه» از کشور روسیه آغاز شد. در ادامه فیلم «خاطره میسازیم» که حائز رتبه نخست شده است، به مدت 15 دقیقه اثر دانشآموز ملیکا آقایی برای حاضران در این اکران آنلاین که عموماً دانشآموزان بودند، پخش شد. این اثر به اینکه چطور میتوان، یک مدرسه شاد داشت، پرداخته است.
روحالله مالمیر، قائم مقام جشنواره، نیز درباره این اثر توضیح داد و گفت: خلاقیت، بازی روان بازیگران و ایجاد لحظات شاد از جمله ویژگیهای این فیلم است. یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این فیلم، شخصیت پردازی خوب آن است.
او در ادامه بیان کرد: جشنواره فیلم رشد در سه بخش دانشآموزی، معلمان و بینالمللی برگزار شد و امسال با حضور بیش از 110 کشور جهان برگزار شد. فیلم «خاطره میسازیم» بنابر رأی هیئت داوران جایزه رتبه نخست را دریافت کرد.
مریم یگانه، مجری برنامه نیز در ادامه این وبینار از دانشآموزان و حاضران در جلسه خواست که سؤالات خود را مطرح کنند. یکی از نکات مثبت جشنواره، نقد و بررسی آثار است اما امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری این رویداد فراهم نشد بنابراین ما تمام سعی خود را به کار بردیم که به شکل آنلاین این نقص را پوشش دهیم.
مالمیر در پاسخ به سؤال یکی از دانشآموزان مبنی بر اینکه چگونه میتوانند فیلم بسازند، گفت: همه شما دانشآموزان حتی با گوشی موبایل نیز میتوانید فیلم بسازید. هر ساله برنامههایی برگزار میشود که طی آن دانشآموزان میتوانند آثار خود را از طریق مدرسه به منطقه 5 ارسال کنند. دانشآموزان هفتم و هشتم تا مراحل استانی میتوانند در این مسابقات شرکت کنند اما ردههای بالاتر میتوانند تا جشنوارههای ملی و حتی بینالمللی حضور پیدا کنند.
سپس فیلم پویانمایی «انتخاب» اثر زهرا (مبینا) حمزه به مدت 3 دقیقه برای حاضران پخش شد. این اثر در پنجاهمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد موفق به کسب مقام سوم شد.
یگانه در توضیح این اثر، گفت: انیمیشن در دنیای امروز به دلیل شاخه بندیهای متفاوتی که دارد، کاربردهای بسیاری دارد. بخشی از کارهای این حوزه با دست انجام میشود که سنتی است و بخشی نیز با رایانه است و برخی نیز این دو را با یکدیگر را تلفیق میکنند. این اثر تکنیک رایانهای دو بعدی اما سل انیمیشن است.
مالمیر نیز در ادامه این وبینار، بیان کرد: در این اثر یک دانشآموز به تصویر کشیده شده است که با یک کوله حرکت میکند. این کوله نمادی از ذهن دانشآموز است که آن را با دروس مختلف پر میکند.این فیلم فاقد دیالوگ بود، اما معنا و اندیشه را به راحتی میشود از آن دریافت کرد. نکته دوم این است که دانشآموزی که این اثر را ساخته، مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. این دانشآموز گفت که من تا کلاس یازدهم در رشته ریاضی تحصیل کردهام و مدالهای مختلفی در رشته ریاضی دریافت کردم اما پس از آشنایی با رشته انیمیشن تغییر رشته دادم و وارد هنرستان شدم و دوست دارم که این رشته را دنبال کنم.
فیلم «آنلاین» اثر سیدمحمدرضا خردمندان به مدت دو دقیقه برای حاضران پخش شد. یگانه در توضیح این اثر گفت: نوع دوستی در لحظه لحظه این فیلم کاملاً احساس میشود.
مالمیر نیز در توضیح این اثر گفت: این اثر در بخش بینالملل حضور داشت. یکی از سه داور فیلمهای دانشآموزی ما همین جناب آقای سیدمحمدرضا خردمندان بود.
مستند «آخرین شعر یرموک» به کارگردانی کیومرث محمد چناری، به مدت 4 دقیقه برای حاضران پخش شد.
«قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی نیا، دیگر انیمیشنی بود که در این وبینار برای دانشآموزان و حاضران پخش شد.
مالمیر درباره داوری بخشهای مختلف، گفت: فیلمهای جشنواره در چند بخش مستند بلند، مستند، داستانی کوتاه، پویانمایی داوری شده و در بخش بینالملل آثاری از 110 کشور با یکدیگر رقابت کرده و در نهایت از بین تمامی آثار، فیلمهایی به عنوان فیلم برتر و برنده تندیس زرین معرفی شدند.
او ادامه داد: داوری و قضاوت در فضای جشنواره، دارای ملاکها و معیارهای مختلفی است. جشنواره بینالمللی فیلم رشد، قدیمیترین جشنواره بهشمار میرود و رویدادی نظیر این اتفاق در حوزه آموزش و تربیت نیست. هدف اصلی این جشنواره، پذیرش آثاری است که به محتواهای آموزشی کتابهای درسی دانشآموزان نزدیکتر باشد. نخستین ویژگی فیلم قدم یازدهم این است که با کتاب درسی شما را دارد و این نخستین ملاک انتخاب آن بوده است.
در پایان این وبینار، قائم مقام جشنواره به سؤالات دانشآموزان پایه نهم پاسخ داد و از ادامه این وبینار تا پایان امروز برای سایر پایهها خبر داد.
انتهای پیام
ارسال نظر