
نشست شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بررسی سه دستور جلسه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این جلسه صبح امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، معاونان و مدیران کل سازمان با بحث و بررسی سه دستور جلسه با عناوین "بررسی آییننامه دورکاری کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی"؛ "بررسی پیشنویس سند راهبردی توسعه منابع انسانی" و "برنامههای آموزشی سازمان در سال 1400" برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکترحسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و برگزاری اولین جلسه شورای اقدامات تحولی در این ماه؛ اظهار داشت: این ماه، ماه پربرکتی است که در منابع اعتقادی ما از آن به نام ماه خدا نامبرده شده است. در این ماه میتوانیم به تزکیه نفس و تقوای الهی بپردازیم و قدم های مؤثری در این زمینه برداریم.
وی با اشاره به یازده سوگند یادشده خداوند باری تعالی در سوره "شمس" و رستگاری افراد در صورت مبارزه با نفس و خسران افراد در صورت پوشاندن فطرت الهی با دسیسهها و گناهان؛ اظهار داشت: خداوند متعال درباره ماه مبارک رمضان میفرماید: "روزه از آن من است و خودم جزای آن را میدهم" که بزرگان ما حتی از این فرموده تعبیر کردهاند که "خود (خدا) جزای آن است". این تعبیر بسیار بزرگ است. در اصل تذکرم این است که سعی کنیم در این ماه از برخی تمایلات و گناهان فاصله بگیریم.
تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد مشخص شود
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص برنامههای سازمان برای سال 1400 گفت: خدا را شکر که این برنامهها آماده شد که البته به اصلاحاتی نیاز دارد اما نکته مهم این است که باید تکلیف متمم برنامه راهنمای درسی تا پایان خرداد (سه ماهه اول) مشخص شود چرا که هیچ راه دیگری جز این کار نداریم. این برنامهها، چراغ راه آینده ما خواهد بود و برای عملیاتی کردن آن باید آماده شویم.
ضرورت تنظیمگر بودن سازمان پژوهش
او گفت: در نشست شورای تحولی وزارت آموزش و پرورش، مقام عالی وزارت بر ضرورت تنظیمگر بودن سازمان پژوهش و استفاده از تواناییهای خارج از سازمان برای تولیدات تأکید داشتند؛ که این دیدگاه خیلی مؤثر است ولی باید الگوی مدنظر ارائه شود تا از توانمندی همگان استفاده کنیم.
دکتر ملکی با تأکید بر اینکه با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی باید ابعاد پرورشی کتابهای درسی تقویت شود، گفت: آیا معاونت پرورشی فقط محلی برای برگزاری جشنوارهها و مسابقات و .... است؟ برنامههای پرورشی باید با کتابهای درسی یکی شود. در این مسیر با همکاری معاونت پرورشی باید ساختاری مناسب در نظر گرفته شود.
در ادامه این نشست مهندس محمد علویتبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، حبیبالله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی سازمان دستور اول جلسه یعنی " آییننامه دورکاری کارمندان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی" را بیان داشته و توضیحاتی در این خصوص ارائه کردند و بقیه حاضران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
دکتر ملکی در جمعبندی این دستور جلسه نکاتی را بیان کرد و گفت: سؤال نخست این است که آیا ما درساماندهی مربوط به دورکاری به آییننامه نیاز داریم؟ قدری تردید دارم در عین حال که مهم میدانم. آیا تشکیل کارگروه در این بخش مهم است؟ معتقدم ما به ضوابط دورکاری نیاز داریم و نه آییننامه. اختیارات باید به مدیر داده شود اما ضوابط را باید ما تعیین کنیم. ضوابط در اختیار مدیران قرار بگیرد و اداره کل امور اداری هم نظارت داشته باشد. در این بخش آییننامه را مناسب نمیدانم.
در ادامه این جلسه دستور دوم به موضوع برنامه عملیاتی آموزشی اختصاص داشت که در این خصوص ریاست سازمان پژوهش به بهرهبرداری از الگوی برنامهریزی درسی در برنامهریزی آموزشی کارکنان اشاره کرد.
وی اشاره کرد: باید ابتدا نیازسنجی شده و اهداف آموزشی کارکنان مشخص شود؛ سپس بر اساس آن اهداف دورههای آموزشی و در مرحله آخر روش مناسب آموزش در نظر گرفته شود و در پایان ارزیابی دوره انجام شود.
وی افزود: ما این ضوابط را برای شرایط کرونایی تعیین کردهایم.آنچه به دنبالش هستیم این است که آن مواردی که خاص سازمان است و در ضوابط قبلی نیامده در این ضوابط جدید بیاوریم. نکته دیگر اینکه نظارت و ارزیابی داشته باشیم که این ضوابط در خصوص اجرای دورکاری که به ادارات ارسال شده به چه شکل و با چه کیفیتی اجرا شده است؟ باید توجه کنیم. از تجارب سازمانها و نهادهای مشابه در زمینه اجرای دورکاری استفاده کنیم و در اجرای این برنامه انعطافپذیر باشیم.
ارائه پیشنویس سند راهبردی توسعه منابع انسانی دستورجلسه بعدی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در پایان دکتر ملکی در جمعبندی این نشست اظهار داشت: در این سند نیز مانند برخی اسناد دیگر، عناوین زیادی آورده شده که شاید قابلیت اجرایی نداشته باشد لذا ضمن کاهش این موارد، پیشنهادم این است که ساختار این سند با عنوان برنامه جامع توسعه منابع انسانی در نظر گرفته شود. در این برنامه رعایت چند نکته مهم است: نکته اول تبیین کنیم در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی چه فهمی از منابع انسانی داریم. مزیت این اقدام این است که متوجه میشویم کارشناس برنامهریزی درسی با کارشناسان دیگر بخشها تفاوت ماهوی دارد.
وی افزود: نکته دوم و سوم بیان وضع موجود با تحلیلی کاملاً واقعبینانه و بیان وضع مطلوب است. نکته چهارم و خیلی مهم این است که برای کاهش فاصله وضع موجود با وضع مطلوب معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، برنامهریزیهای لازم را انجام دهد و راهکار تعیین کند.
معاون وزیر و رئیس سازمان خواست تا زمانبندی ارائه ضوابط و اقدامات مربوط به سه دستور جلسه نشست امروز به دقت تعیین شده و در صورتجلسه درج شود.
انتهای پیام
ارسال نظر