کتاب "گفت‌وگوهای عمیق برای بچه‌های دقیق" نقد شد



نشست نقد کتاب "گفت‌وگوهای عمیق برای بچه‌های دقیق" با حضور الهام یاوری مؤلف این اثر و رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان، مدیران و مسئولان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و کارشناسان حوزه فلسفه و آموزش در سازمان پژوهش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ در ابتدای این نشست الهام یاوری با اشاره به اینکه مسیر منجر به نگارش این کتاب مسیر پر پیچ و خمی بوده است، بیان کرد: زمانی که وارد دانشگاه شدم اولین مشاهده من در سال 1374 این بود که بچه‌های دانشجو سطح استدلالی و تفکری خیلی پایینی دارند و دانش‌شان راجع به گزاره‌های ادعایی جهان‌بینی خیلی ضعیف است. یعنی چیزهایی را به نظر اسلام راجع به بحث‌های عقیدتی مستند می‌کنند که کاملاً خلاف واقع است. همچنین احساس کردم توانایی تحلیل‌شان هم پایین است.

یاوری افزود: بعدها که با بچه‌های دبیرستان ارتباط گرفتم احساس کردم که آن‌ها هم نقاط ضعف جدی دارند و پایه‌های فکری و زیر ساخت‌های ذهنی‌شان به درستی شکل نگرفته است. به همین جهت یک مرحله عقب‌نشینی کردیم و برای دوره راهنمایی یک دوره‌هایی را برگزار کردیم و بعد به همین ترتیب یک مرحله عقب‌تر رفتیم و خواستیم برای دبستان فکری کنیم.

رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان تأکید کرد: کتاب "گفت‌وگوهای عمیق برای بچه‌های دقیق" فقط آموزش فلسفه اسلامی به کودک نیست و واقعاً آموزش تفکر و استدلال هم هست. ما در بخش‌های مختلف کتاب تلاش کرده‌ایم که بچه‌ها را با مثال‌های مبهم به چالش بکشیم و ذهن آن‌ها را به حقیقت نزدیک کنیم.

مؤلف کتاب "گفت‌وگوهای عمیق برای بچه‌هیا دقیق" گفت: این کتاب دغدغه یک مادر است که می‌بیند بچه‌های کلاس چهارم یا پنجمش؛ تصورشان از خداوند یک پیرمرد مهربان است و تصورشان از پیامبر (ص) یک آدم خوبی است که یک پاکت نامه‌ای در جیبش است و از یک جایی برای ما پیام می‌آورد. این مادر تلاش می‌کند این تصور که از جامعه خودمان به این بچه‌ها رسیده است را اصلاح کند.

الهام یاوری ادامه داد: ما در این کتاب محتوای فلسفه اسلامی را به دو دسته تقسیم‌بندی کردیم. یک دسته، بحث‌هایی است که بحث‌های آکادمیک‌تری هستند و بیشتر به درد حل مسائل نکته‌ای و حاشیه‌ای می‌خورد و دسته دوم، بحث‌هایی است که در بحث جهان‌بینی تأثیر خیلی جدی دارند. به‌عنوان مثال بحث وجود و ماهیت، بحثی نیست که در روزمره ما تأثیرگذاری باشد اما مثلاً بحث تشکیک وجود یک بحثی است که کاملاً نگاه متعلم و فرد را به جهان تغییر می‌دهد.

وی افزود: ما فهرست مواردی که می‌خواستیم به بچه‌ها ارائه کنیم را دسته‌بندی کردیم و با توجه به آن‌ها سه کتاب در زمینه هستی‌ شناسی، انسان‌ شناسی و ولی‌ شناسی طراحی کردیم. این سه کتاب طراحی‌های ریزتری شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان یادآور شد: این کتاب به هیچ وجه کتاب خودخوان نیست. یعنی ما معتقد نیستیم که دانش‌آموز خودش می‌تواند این کتاب را بخواند ولی سعی کردیم کتاب طوری باشد که مربیانی با سطح دانش نسبتاً متوسط و کم از فلسفه اسلامی هم بتوانند آن را به دانش‌آموزان یا فرزندان‌شان آموزش دهند.

یاوری بیان کرد: ما مباحث کتاب "گفت‌وگوهای عمیق برای بچه‌های دقیق" را علاوه‌بر پایه چهارم، به پایه ششم هم درس دادیم ولی مشاهدات ما تأیید کرد که کتاب با پایه چهارم تناسب بیشتری دارد.

 

 حاضرین در این نشست  نقدها و پیشنهاداتی را درباره کتاب مطرح کردند.

حجت الاسلام علی محمدی، دکتر حسین سوزنچی، دکتر سیدنقی موسوی و دکتر فخری ملکی، محبوبه اسپیدکار، دکتر ستاری، فاطمه صدر و دکتر لطیفی و عبداله اسدی از دیگر اعضای حاضر در این جلسه بودند که به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. همچنین در پایان نشست الهام یاوری به نقدهای مطرح شده پاسخ داد.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA