
رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از راهاندازی بانک دیجیتالی اسناد تحولی برای اولین بار توسط این سازمان خبر داد.
اکرم عینی در گفتوگو با روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در تشریح چگونگی راهاندازی بانک اطلاعات اسناد تحولی و ضرورت آن، اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (سند ملی آموزش و پرورش)، بهعنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر مسیر تحولات نظام آموزش و پرورش کشور، با مشارکت برجستهترین شخصیتهای علمی و صاحب تجربه و با مشارکت بخشهای مختلف تعلیم و تربیت، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی در مدت زمانی حدود 5 سال (88-83) تهیه شد و با توجه به اهمیت و جایگاه این سند در تصمیمگیریهای اساسی برای هدایت و راهبری، نظارت و استقرار نظام آموزش و پرورش کشور در سطح ملی، دسترسی به پیشینههای تحقیقاتی تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ضروری بود.
وی ادامه داد: پراکندگی اسناد تولید شده و نبود پایگاه مشخصی جهت دسترسی به این اسناد، ضرورت جمعآوری و مستند سازی و حفظ نظام یافته پیشینه سوابق؛ از دلایل دیگر برای راهاندازی این بانک اسناد بود.
اهداف راهاندازی بانک اسناد تحولی
رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص اهداف راهاندازی این بانک اسناد تحولی بیان داشت: در راستای سیاست مجموعهسازی و بهمنظور گردآوری، سازماندهی، ذخیره و اشاعه اطلاعات پژوهشهای انجام گرفته در سازمان؛ با توجه به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ابتدا فراهم آوری و سپس مستندسازی کلیه اسناد و مدارک مربوط به فرآیند تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام شد. هدف دسترسی جامعه تعلیم و تربیت به اسناد تحولی از اهداف اولیه راهاندازی بانک اطلاعات دیجیتالی بود.
گامهای مهم تشکیل بانک اسناد
عینی با اشاره به اینکه از تابستان سال 1398 ضرورت جمعآوری و مستندسازی اسناد تحولی آشکار شد؛ ادامه داد: با توجه به نبود پایگاه مشخصی جهت دسترسی به اسناد موردنظر در گام اول با هدف مستندسازی، کلیه اسناد و مدارک مربوط به فرآیند تهیه سند تحول بنیادین و همچنین سند برنامه درسی ملی بهعنوان یکی از زیرنظامها جمعآوری و سازماندهی شد و در گام دوم بهمنظور ذخیره، بازیابی و دسترسی پژوهشگران این حوزه به محتوی این اسناد، بانک پشتیبان اسناد تحولی راهاندازی شده و به بهرهبرداری رسید.
همکاری افراد شاخص تعلیم و تربیت در تهیه بانک اسناد
وی در مورد همکاری افراد شاخص عرصه تعلیم و تربیت در فرایند جمعآوری اسناد و راهاندازی این بانک، گفت: با بررسیهای بسیار و مشورت با برخی دستاندرکاران تهیه سند ملی آموزش و پرورش، سرانجام با دکترصادقزاده مسؤول کمیته مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش مذاکره نموده و ایشان با کمال بزرگواری کلیه مدارکی که در فرآیند این اقدام بزرگ ملی در حوزه تعلیم و تربیت تهیه شد بود را در اختیار کتابخانه قراردادند و فرایند مستند سازی داده ها هم در واحد کتابخانه انجام شد.
حدود 2600 فایل در قالب 450 پوشه؛ محتوای بانک اسناد تحولی
رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیرامون محتوای این بانک اسناد تحولی تأکید کرد: این مجموعه شامل فایل الکترونیکی مطالعات صورت گرفته در زمینههای مختلف، نتایج مطالعات، اعتباریابیها، صورتجلسات، پرسشنامهها و... بود. مجموعهی مطالعات نظری سند ملی آموزش و پرورش؛ فلسفهی تربیت در جمهوری اسلامی ایران؛ فلسفهی تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران؛ رهنامهی نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران؛ سند ملی آموزش و پرورش؛ حوزهی ساحتهای تربیت؛ حوزهی زیر نظامهای اصلی برخی از این محتواها میباشد.
وی ادامه داد: پس از بررسی، مطالعه و سازماندهی مجموعه موردنظر و صرف ساعتها وقت، فایلهای نهایی حاوی 2555 فایل و 449 پوشه در قالب یک فایل مستندسازی تهیه و در قالب عناوین ذیل طبقهبندی و قابل دسترسی شد.
عینی در پاسخ به این پرسش که آیا این بانک اسناد تحولی در اختیار همگان قرار دارد و استفاده از آن برای عموم آزاد است؟ گفت: دسترسی به بانک اسناد تحولی برای همگان محدود به 15 صفحه اول است همچنین فایل تمام متن این اسناد با رعایت آئیننامه خط مشی دسترسی که در سایت کتابخانه در بخش معرفی درج شده است در اختیار دستاندرکاران این حوزه قرار میگیرد، بقیه مخاطبان با ارائهی معرفینامه در محل کتابخانه و مرکز اسناد امکان مشاهده فایلها را خواهند داشت.
استفاده آزاد از بانک اسناد تحولی
رئیس اداره کتابخانه و مرکز اسناد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در مورد نحوه استفاده از این بانک اسناد تحولی گفت: محتوی الکترونیکی (15 صفحه) اسناد موردنظر از طریق سایت کتابخانه به آدرس: http://lib.oerp.ir برای همگان قابل دسترس میباشد.
انتهای پیام
ارسال نظر