دیپلماسی آموزشی ترکیبی از سیاست و تعلیم و تربیت است



جلسه شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، به بررسی روند تولید و بارگذاری رمزینه‌های سریع پاسخ پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه، دکتر حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش، ضمن تبریک به مناسبت برگزاری با شکوه انتخابات، گفت: مردم عزیز ما مانند همیشه در جهت پشتیبانی از نظام و منافع ملی و اعتقادی خودشان به صحنه آمدند و شکوه دیگری را آفریدند لذا باید خدا را شاکر باشیم که چنین مردم خوب و رهبر حکیمی را به این کشور هدیه کرده است.

او افزود: از میان بسته‌های تحولی وزارت آموزش و پرورش، دو بسته اقدامات تحولی به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مربوط است که یکی برنامه تحولی ویژه مدرسه معروف به "بوم"و دیگری برنامه تحولی باز مهندسی شبکه ملی رشد است. در گزارشی که در جلسات وزارتخانه مطرح شده، مشخص است که یک دسته از این بسته‌های وزارتخانه، بسیار موفق عمل کرده‌اند و به شکل قابل توجهی، اثر بخش هستند اما تعداد دیگری از کارها جزء بسته‌های خوب و اقدامات مؤثری که هنوز تا اثربخشی و تغییر واقعیت به تلاش بیشتر نیاز دارند و هر دو بسته تحولی در این گروه قرار دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: بهتر است از این پس، دو بسته تحولی توسط دفاتر مربوطه مدیریت شود؛ یعنی بسته برنامه ویژه مدرسه در دفتر تألیف و بسته مهندسی شبکه ملی رشد نیز توسط دفتر انتشارات و فناوری آموزشی پیگیری شوند. انتظار می‌رود شبکه ملی رشد به نقطه‌ای برسد که علاوه بر پشتیبانی از رمزینه‌های پاسخ سریع به یک مرجع علمی آموزشی اقشار مختلف تعلیم و تربیت تبدیل شود.

بسته تحولی دیپلماسی آموزشی پیش‌بینی شود

وی ادامه داد: یکی از اموری که معمولاً توجه لازم نسبت به آن نداریم دیپلماسی آموزشی است. پیشنهاد می‌شود یک بسته تحولی مخصوص این موضوع پیش‌بینی شود. دیپلماسی آموزشی ترکیبی از سیاست و علمِ تعلیم و تربیت است که در فضای تحولی کنونی به بازاندیشی نیاز دارد. البته این موضوع چند وجهی است و در یک وجه آن سازمان پژوهش می‌تواند فعال باشد.

دکتر ملکی گفت: برای آینده‌ی این بسته‌ها باید به مطالب متعددی توجه کنیم که یکی از آنها توجه به آسیب‌ها و موانعی است که در سال گذشته، اجازه نداد، ما به هدف دقیق برسیم. در واقع باید به این سؤال پاسخ دهیم که چه چیزهایی، مانع شدند که موانع برطرف شوند و به مرحله اثر بخشی نرسیم. ما باید به سمت شرح آثار و نه اقدامات صرف برویم لذا بهتر است بسته‌های تحولی، به‌عنوان یک پروژه کامل دیده شود.

او بر لزوم همکاری سازمان پژوهش با سایر بخش‌های وزارتخانه تأکید کرد و گفت:  قریب 28 بسته تحولی در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده و لازم است که این موارد مانند دانه‌های تسبیح به یکدیگر وصل شوند و کار به‌عنوان یک پروژه کامل دیده شود؛ به همین خاطر ضروری است که ارتباط بین این بخش‌ها کامل دیده و لحاظ شوند لذا لازم است که مدیران مجموعه با یکدیگر ارتباطاتی داشته باشند. بحث سوم مدل ارزشیابی مناسب است که بتواند بحث کیفی را جدای از موارد کمی، مدنظر قرار دهد.

در ادامه سیدسعید بدیعی، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پژوهش به طرح سؤالات اصلی، به‌عنوان دستور جلسه پرداخت و گفت: سؤالاتی هست که باید بر روی آن‌ها فکر کنیم و اگر در این عرصه، نیاز به تولید برنامه داریم، برای آن اقدام شود تا در ابتدای مهرماه وقتی کتاب‌های درسی به‌دست دانش‌آموزان می‌رسد، با سؤالات خانواده‌ها، معلمان و کودکان روبه‌رو نباشیم.

محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در ادامه بیان کرد: در پاسخ به سؤالات مطرح شده باید بگویم، از آنجایی‌که این محتواها حالت مکمل دارند، بنابراین ارزشیابی نیز، جایگاهی ندارد و این عرصه برای دانش‌آموزان کاملاً اختیاری است. در بحث دیگر، ما قطعاً نیازمند آنلاین بودن هستیم زیرا حجم داده‌ها بالاست اما در مورد هزینه‌ها مربوط به آنلاین بودن دانش‌آموزان، قطعاً باید یک فکر جدی داشته باشیم زیرا اگر مشارکت شرکت‌های مربوطه نباشد، خانواده‌ها گرفتار هزینه‌های سنگینی می‌شوند لذا نیازمند یک مشارکت سنگین در این بخش هستیم.

در ادامه محمد علوی‌تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش گفت: در مورد هزینه‌های مطرح شده با دو شرکت بزرگ همراه اول و ایرانسل جلساتی برگزار شده اما هنوز به نتایجی دست پیدا نکرده‌ایم و نیازمند جلسات بیشتر است. در مذاکرات این سؤال مطرح است که آیا قصد داریم که کار را به‌صورت آنلاین و یا دانلودی ارائه کنیم؟ و این مسئله برای این شرکت‌ها بسیار مهم است.

دکتر حسن مظاهری، دبیر شورای هماهنگی علمی نیز بیان کرد: از امروز باید به‌دنبال دریافت بازخوردهای مدارس باشیم تا سال آینده بتوانیم به رشد شبکه در این بخش فکر کنیم. نکته دیگر این است که بسیاری از دانش‌آموزان به سامانه شاد دسترسی ندارند لذا سازمان باید برای کسانی که این امکان را ندارند، یک فکر مستقل کند و این به‌نظر من یکی از اساسی‌ترین سؤالاتی است که باید به آن پاسخ دهیم.

او افزود: لازم است که در سال نخست از بخش‌هایی که موجود است استفاده کنیم تا کمتر درگیر کار تولید شویم و بتوانیم در مرحله ابتدایی ذائقه کودک و فضای کار را بهتر بشناسیم و برای رشد در سال‌های بعد با دست پر و بهتر وارد عمل شویم.

در ادامه دکتر سوزنچی گزارشی تفصیلی از روند اجرای رمزینه‌های سریع پاسخ، ارائه کرد و مراحل و اقدامات انجام شده را به همراه پخش چند نمونه از کلیپ‌ها، توضیح داد.

در ادامه مهندس محسن باهو، مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات رئیس سازمان گفت: باید به جذاب‌سازی مطالب توجه کنیم و بدانیم که اساساً چه راهکارهایی برای ایجاد جذابیت و محیط جدید وجود دارد تا معلمان و دانش‌آموزان به آن علاقمند شوند.

در ادامه این جلسه محمدابراهیم محمدی، همراه با نمایش چند نمونه از کلیپ‌ها و فایل‌های تولید شده گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این بخش، ارائه کرد.

مهندس افشار بهمنی، مدیرکل دفتر تألیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در بخش دیگری از این جلسه به ارائه گزارشی از فرایند تولید رمزینه‌های سریع پاسخ در این بخش ارائه کرد.

در بخش پایانی جلسه، دکتر حسن ملکی به جمع‌بندی جلسه پرداخت و گفت: بین محتوای کتاب، سن دانش‌آموز، واقعیت افزوده و مباحث مختلف باید یک تناسب وجود داشته باشد و یک تأکید ویژه بر این بخش وجود دارد. مسئله بعدی کفایت است یعنی تعداد دروس کاملاً مشخص است و حداقل برای هر درس باید یک واقعیت افزوده مدنظر قرار گیرد و این‌گونه نباشد که در یک درس شاهد تراکم و در دیگری شاهد نقص باشیم.

او افزود: اعتبار در آنچه که انتخاب می‌کنیم امر مهمی است و باید به اعتبار فرهنگی و علمی مباحث توجه ویژه داشته باشیم. مسئله زمان‌بندی محتوای ارائه شده بسیار حائز اهمیت است لذا نیازمند یک تقویم زمانی هستیم. مهم است که ما شرایط دسترسی آسان را برای دانش‌آموز فراهم کنیم بنابراین باید برای سهولت کار یک اقدامات ویژه انجام شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: دلپذیر بودن عنصر دیگری است که در طراحی رمزینه‌ها باید به آن توجه کنیم. همه ما می‌دانیم اگر زیبایی از زندگی انسان حذف کنند، دلپذیری باقی نمی‌ماند و این جزء سرشت و ذات انسان است به همین خاطر باید محتوا مورد توجه و علاقه کودک قرار گیرد.

دکتر ملکی خاطر نشان کرد: کشف منابع و بهره‌برداری از آنها یکی از مهم‌ترین اقدامات است. امکان تدوین مسئله مهمی است که باید به آن عمل کرد. نکته آخر نیز هماهنگی و هارمونی بین دفاتر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا اصرار دارم که هر هفته کارگروه مربوطه تشکیل شود زیرا کار نو نیازمند افکار در هم تنیده و هماهنگی‌های فکری و عملی است.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA