
نشست مجازی با عنوان «روابط زوجین در مکتب علوی» با حضور دکتر حسن ملکی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی عصر روز دوشنبه 21 تیر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این نشست که به مناسبت اول ذیالحجه سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(علیهالسلام) و حضرت فاطمه(سلامالله علیها)برگزار شد، دکتر حسن ملکی در سخنرانیاش اظهار داشت: ازدواج این دو حضرت یک پیوند آسمانی است اما آسمانی بودن مانع از این نمیشود که زمینیان از آن الهام نگیرند. این ازدواج به این معنا آسمانی است که اولاً با اشارهی الهی به پیامبر عظیمالشأن اسلام انجام گرفت و از سویی دیگر وقتی این زندگی مشترک را در منابع منتشر شده مطالعه میکنیم، میبینیم که این ازدواج و این زندگی شبیه به قرآن است، یعنی آنچه که در قرآن برای زندگی مشترک بیان شده، در زندگی این دو بزرگوار مشاهده میکنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه انسان باید در ابعاد فردی و خانوادگی بالاتر برود و به بالاتر از زمین ارتقاء پیدا کند، اظهار داشت: انسان برای بالا رفتن به ریسمان و طناب نیاز دارد. خداوند، قرآن کریم را از بالا آویخت و ما باید آن را بگیریم و بالا برویم. در این صورت به پیوند آسمانی حضرت علی(علیهالسلام) و حضرت فاطمه(سلامالله علیها) نزدیک میشویم. بنابراین ما زمینیان میتوانیم آسمانی شویم اما به شرط آنکه نگاه به آسمان داشته باشیم. اگر قلب ما خدایی و نیتمان الهی شود، آسمانی خواهیم شد.
دکتر ملکی با تأکید بر اینکه میتوانیم این پیوند آسمانی را الگوی خودمان قرار دهیم و بالا برویم، بیان کرد: درست است که در زندگی مشترک نمیتوان حضرت علی(علیهالسلام) و حضرت فاطمه(سلامالله علیها) شد زیرا آنها انسانهای کامل و معصوماند و رفاقت خاصی با عالم بالا دارند، اما میتوانیم شیعهی آنها شویم و از آنها تبعیت و پیروی کنیم. پیروی کردن به این معناست که به ویژگیها و صفات آنها بنگریم و توجه کنیم و زندگی مشترک خودمان را با دلالتهای آیات قرآن تطبیق دهیم. اگر این مقدار همت کنیم به تدریج به پیوند ملکوتی این دو بزرگوار نزدیک میشویم.
او افزود: اسلام به هیچ عنوان نهی نمیکند که ما در زندگی مشترک تا حدودی زمینی باشیم و بهطور مشروع لذات مربوط به زمین را ببریم ولی مبادا فریفته زمین و زندگی روزمرهی خودمان شویم و فراموش کنیم که باید به بالا برویم. عنایت داشته باشید که ما خلیفهی خدا بر روی زمین آفریده شدهایم و نباید زندانی زمین شویم. بهدست آوردن رفاه در روی زمین خوب است و باید باشد ولی این معبر و وسیله است.
دلایل محبوبیت ازدواج در نزد خدا
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به حدیث پیامبر اکرم(صلیالله علیه وآله و سلم) که میفرمایند «در اسلام هیچ بنایی نزد خداوند، محبوبتر از ازدواج نیست»، بیان کرد: شاید یکی از دلایل ارزشمند بودن ازدواج و تشکیل زندگی در نزد خداوند این باشد که انسان بهوسیله ازدواج تربیت میشود و کمال پیدا میکند و خداوند هم بندگانش را کمال یافته دوست دارد. ازدواج کردن در اسلام تقدس دارد و این مقدس بودن بهخاطر آثار تربیتی ازدواج است.
او اضافه کرد: ازدواج، آشپزخانهی منش و طباخ روشهای زندگی است. اگر شخصی تا آخر عمرش به تمام شرعیات پایبند باشد ولی ازدواج نکند، یک وجه از شخصیتش ناپخته و خام میماند. ممکن است فردی به این دلیل ازدواج نکرده که فرد مناسبی را نیافته است و بنده این موضوع را درک میکنم ولی تلاش و بنای انسان باید این باشد که زندگی مشترک را انتخاب کند زیرا زندگی مشترک انسان را پخته میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: دلیل دیگر محبوبیت ازدواج نزد خدا این است که انسان یک سرمایهی عاطفی به نام آرامش را بهدست میآورد. آرامش سرمایهای بیبدیل است و همهی ما به آن نیاز داریم. مخصوصاً در حال حاضر که دنیای مدرنیته و تجدد، انسانها را تنهاتر کرده و این یک اتفاق کاملاً منفی است، بنده به شما برادران و خواهران عزیزم توصیه میکنم که زمینهی ازدواج را فراهم کنید و از ازدواج و تشکیل ازدواج گریزان نباشید زیرا سرمایهای به نام آرامش را جز در داخل خانواده نمیتوانید پیدا کنید.
آرامش خاطر حضرت علی(علیهالسلام) و حضرت فاطمه(سلامالله علیها)
دکتر ملکی با اشاره به آیهی شریفهی «و من آیاتِه أَن خَلَقَ لَکُم مِن أَنْفُسِکُم أَزواجاً لِتسکُنوا إِلَیها»، اظهار داشت: خداوند میفرمایند برای شما همسرانی آفریدیم تا در کنار آنها تسلی خاطر پیدا کنید. این هدف ازدواج قرآنی و فاطمی است. حضرت علی(علیهالسلام) در کنار فاطمه زهرا(سلامالله علیها) لذت فراوانی میبردند. ایشان میفرمودند من وقتی وارد منزل میشوم و چهرهی همسرم زهرا را میبینم تمام خستگیها از تنم بیرون میرود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وقتی انسانها ازدواج کنند گناه در زمین کم میشود، افزود: اکنون انجام گناه، رنگ باختن برخی حلالها و برجسته شدن خیلی از حرامها عیان است و شما اینها را به چشم میبینید. حلال و حرام در بسیاری از جاهای خداگرا و ربانی وجود دارد ولی در خیلی جاها هم حرام و حلال دایرهی محدود نفسانیتی پیدا کرده است. مبادا چنین تفکری وارد خانواده و وارد روابط مرد و زن شود. عمدهی گناهان در عالم تجرد رخ میدهد و وقتی انسان ازدواج میکند یک حصار ایجاد میشود که در داخل آن حصار هم مرد و هم زن سالم میمانند و گناه کاهش پیدا میکند.
ویژگیهای خانواده علوی
دکتر ملکی دربارهی ویژگیهای یک خانوادهی علوی بیان کرد: خانوادهی علوی با عقل باید اداره شود اما عقل به تنهایی کافی نیست و باید باورها و دستورات دینی را هم مدنظر قرار دهد. ما اگر اینها را رعایت کنیم خانوادهی ما تا حدودی شبیه خانوادهی حضرت علی(علیهالسلام) و حضرت فاطمه(سلامالله علیها) میشود. ازدواج آنها به تعبیری، پیوند دو نور است. با پیامی که فرشتهی خدا آورد، مجوز این ازدواج صادر شد. بی تردید اگر زهرا(سلامالله علیها) نبود برای علیبنابیطالب همسری وجود نداشت و بالعکس.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به لزوم وجود عشق در زندگی زوجها، آنهم از جنس عشق بعد از معرفت، تأکید کرد وگفت: خداوند مرد و زن را طوری آفریده که در همان لحظه ازدواج نفر سومی به نام مودت و عشق تولید میشود. بنابراین عشق در زندگی نه تنها لازم است بلکه میگویند واجب است.
این نشست بهصورت وبیناری و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، انجمن ازدواج و خانوادهی زنجان، خانهی روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانهی زنجان و ادارهی کل بهزیستی زنجان پیگیری و اجرا شد.
انتهای پیام
ارسال نظر