
جلسه کارگروه پژوهش و برنامهریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و جمعی از مدیران و کارشناسان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه دکتر حسن ملکی، رئیس سازمان، به طرح اتقان اشاره کرد و گفت: حال که طرح اتقان با هدف تقویت معلمان و مربیان قرآن شکل گرفته و به سامان رسیده، این کارگروه میتواند به قصد آسیبشناسی طرح آزمایشی کار که در استان البرز انجام شده است، بپردازد.
او ادامه داد: دو واژهی پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این کارگروه مشاهده میشود که دو رکن اصلی و اساسی آموزش قرآن هستند. به این معنا که در بخش پژوهش اگر نکته یا مسائل مبهمی احساس شود، باید با پژوهش دنبال کرد تا بتوانیم به برنامهریزی دست پیدا کنیم زیرا پژوهش مبنای برنامهریزی است.
وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در طرح اتقان
در ادامه به وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در طرح اتقان اشاره شد که شامل تولید پیشنویس اولیهی طرح دورهی آموزشی؛ انتخاب و توجیه استادان دورهی کشوری؛ (تولید فیلم 3000 دقیقه / 169 قطعه)؛ (تولید کتاب راهنمای معلم با 270 قطعه فیلم به روش QR CODE ) و (برگزاری دورهی آزمایشی 32 ساعته بهصورت حضوری) راهبران استان البرز می شود.
فلاح یکی از کارشناسان سازمان پژوهش در این قسمت خاطرنشان کرد: در اجرای آزمایشی طرح اتقان در استان البرز، شرکتکنندگان 103 نفر بودند که در دو گروه آموزش دیدند. در این برهه از زمان معلمان به فیلمهای آموزشی، دسترسی دارند و بدیهی است که در راستای استحکام کار و طرح اتقان، ما باید نقاط ضعف و کاستیها را نیز رفع کنیم. بهنظر من، یکی از موانع در این بخش، دیر آماده شدن محتوا بود. لذا لازم است برای ادامهی کار روی این بخش تمرکز داشته باشیم.
سپس حاضران در جلسه که از نهادها و ارگانهای مختلف و حوزهی ستاد آموزش و پرورش بودند نظرات خود را بیان کردند که مهمترین این نظرات و پیشنهادات را میتوان در مواردی مانند در نظر گرفتن 32 ساعت آموزش برای هر فرد؛ استفاده از همهی توانمندیها و پتانسیلها و محدود نکردن کار به معلمان و همکاران؛ برنامهریزی دقیق و ضروری در خصوص نظارت و خروجی کار؛ استفاده از ظرفیت دارالقرآنها در راستای این طرح؛ تمرکز در خصوص تفاوتهای طرح اتقان با دورههای ضمن خدمت؛ اجرای آنلاین جلسات؛ دقت در مورد گزینش افراد و همکاران در اجرای طرح؛ تأکید بر مهارت خواندن قرآن توسط همکاران؛ خلاصه نمود.
الگوی طرح اجرای آزمایشی اتقان
در بخش پایانی جلسه، دکتر حسن ملکی به جمعبندی مطالب مطرح شده پرداخت و گفت: کاری که در استان البرز انجام شد، اجرای آزمایشی بود و همانطور که میدانید، چنین اجراهایی ادبیات و الگوهای خاص خود را دارد لذا نخستین تأملی که باید در این عرصه داشت، این است که آیا الگوی طرح اجرای آزمایشی اتقان از ادبیات اجرایی درست برداشت شده است؟
او افزود: طرح اتقان در برخی از نقاط با اختلاط وظایف بین معاونت آموزشی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیش رفت و باعث شد که در بخشی از کار، فضایی مه آلود ایجاد شود و این امر باعث شد در الگوی اجرای آزمایشی، دقت نظر لازم بهکار نرفته باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تهیهی الگوی اجرایی-آزمایشی نکتهی مهمی است که باید در بدو امر به آن نگاه کنیم، بحث دیگر، اجرای درست الگوست یعنی یک زمانی الگو درست است اما کار بد اجرا میشود. تهیهی گزارش دقیق اجرا نیز مورد دیگری است که باید در مسیر دنبال کنیم زیرا در آن گزارش میتوان، نقاط ضعف و قوت را به درستی بررسی کرد. بحث چهارم نیز اصلاح درست طرح اتقان بر مبنای این گزارش است.
شایان ذکر است طرح اتقان دورهی ارتقاء صلاحیتهای حرفهای آموزش قرآن آموزگاران دورهی ابتدایی است که در کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور به تصویب رسیده و بهصورت آزمایشی در خرداد و تیرماه 1400 در استان البرز با حضور 130 نفر برگزار شد. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز بهعنوان دبیرخانهی کارگروه پژوهش و برنامهریزی قرآنی در این کمیسیون وظایفی را بر عهده داشت.
نقاط قوت طرح اتقان
به گفتهی مهدی جلالی دبیر کارگروه پژوهش و برنامهریزی کمیسیون آموزش عمومی قرآن با اشاره به نقاط قوت این دوره بیان داشت: محوریت دوره و طرح اتقان بر اساس برنامهی درسی قرآن مصوب و کتابهای درسی آموزش قرآن موجود (انطباق 70 درصدی کتابهای درسی با اهداف آموزش عمومی قرآن کریم)؛ همه جانبهنگری متناسب با سرفصلهای هشت گانه آموزش عمومی قرآن کریم؛ ارتباط متقابل مؤلفان و استادان کشوری با مدرسان استان البرز در طول دورهی آموزشی؛ تولید 169 قطعه / 3000 دقیقه فیلم آموزشی برای دوره و بارگذاری آن در سامانهی ltms و شبکهی تربیتی رشد؛ برگزاری جلسات متعدد جهت هماهنگی استادان برای ارائهی مؤثرتر مطالب در طول دوره و نیز برای تولید فیلمهای آموزشی و تربیتی؛ تولید کتاب راهنمای تدریس معلم با استفاده از فناوری (qrcode 270 فیلم)؛ مساعدت بسیار خوب ریاست محترم و معاونان و مدیران سازمان پژوهش با گروه قرآن میباشد.
انتهای پیام
ارسال نظر