
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم، به روز ملی کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای اشاره کرد و گفت: کارآفرینی در محیط نامأنوس متولد نمیشود لذا بین انسان و محیط الفت ایجاد شود و باید این حقیقت را بپذیریم.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، جلسهی گرامیداشت اعیاد قربان و غدیرخم و روز کارآفرینی با سخنرانی ریاست سازمان در حضور همکاران این مجموعه بهصورت آنلاین برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، دکتر حسن ملکی، ضمن تبریک اعیاد غدیرخم و قربان، به آیهی 67 سورهی مائده اشاره کرد و گفت: این سوره در شهر مدینه نازل شده است. همانطور که میدانید آیات مکی بیشتر بر تربیت فردی تأکید دارند و تلاش بر این است که افراد برای استقرار نظام اسلامی آماده شوند اما آیات مدنی بیشتر به جامعهسازی مربوط میشوند. بر همین مبنا نیز، آیات مدنی بیشتر مربوط به مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و بهطور کلی مملکت داری هستند لذا وقتی آیات این سوره را نگاه میکنیم، صبغهی دولتمردی و حکومتی را در این آیات مشاهده میکنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به تفسیر این آیه پرداخت و بیان کرد: این آیه خطاب به حضرت رسول اکرم(صلیالله علیه و آله و سلم) نازل شده است زیرا بناست که در آن، به یک رسالت خاص اشاره شود. همانطور که میدانید، واژهی رسول به معنای رسالت بر دوش است اما معنای لغوی نبی به معنای آورنده خبر است لذا تأکید بر واژهی رسول در این آیه نشاندهندهی بیان یک رسالت مهم و خاص است.
دکتر ملکی ادامه داد: واژهی بلغ نیز در این آیه به معنای ابلاغ حکمی اساسی است. با توجه به اینکه، سورهی مائده در سال دهم هجری نازل شده، میتوان گفت که تمامی احکام قبلاً ابلاغ شده بود. بنابراین تأکید بر واژهی بلغ که به معنای حکمی تازه و قطعی است، دلیل خاصی دارد. در واقع، این مسئله به قدری مهم، عظیم و بزرگ است که در این سوره، بر آن تأکیدی خاص میشود.
او خاطرنشان کرد: در ادامه، خداوند در این آیه به پیامبر اکرم(صلیالله علیه و آله و سلم)، اطمینان میدهد که در صورت ابلاغ این حکم، او را از شر مردم و مخالفان حفظ خواهد کرد. این امر اشاره به افرادی دارد که مخالف معرفی امام علی(علیهالسلام) در غدیر خم بودند، زیرا عدهای این رویداد را، که براساس نص صریح آیهی قرآن است، انکار کردند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در این آیه خداوند پیشاپیش به جملاتی که در پی این رویداد انجام میشود، اشاره دارد. خدای متعال در این آیه اشاره میکند که قوم کافران را هدایت نخواهد کرد. کافر در این آیه در یک بعد به معنای فردی است که خداوند متعال و مبدأ هستی را انکار میکند اما معنای دیگر آن، به افرادی اشاره دارد که پوشانندهی حق هستند.
دکتر ملکی ادامه داد: در همین عصر حاضر نیز شاهد هستیم که در دنیای اسلام شعبات و شاخههای مختلفی شکل گرفته و همهی آنها ادعای اسلام را دارند. همین اوضاع امروز در افغانستان و نقاط مختلف خاورمیانه، نیز بیانگر تفسیر امروزی همین آیه است. در واقع این آیه یک مطلب مهم را بیان میکند و آن این است که اگر بخواهید در ادامهی راه پیامبر گام بردارید، یک راه بیشتر ندارید و آن عَلَمی است که به دست ائمه هدی در تاریخ به اهتزاز درآمده است و امروز در دست ولی فقیه و رهبر حکیم و فرزانهی ما قرار دارد.
او تأکید کرد: اگر میخواهید گرفتار شعبده بازیها و تعدد و تکثر بی معنای دنیایی که به نام اسلامی است، نشوید، باید به این مسیر روی آورید. لذا باقی ماندن در مسیر اسلام، منوط به تبعیت از این علمی است که ائمهی هدی(علیهالسلام) در طول دورهی زندگی خود به اهتزاز درآوردهاند و بهصورت عینی در وجود یک رهبر فرزانه تجلی پیدا کرده است. لذا ما نباید در شرایط کنونی عَلَم دار را گم کنیم، زیرا در این صورت قاعده را باختهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در این مسیر خود فرد نیز مسئول است و بخشی از اجرای امور کاملاً فردی است. بهعنوان مثال در قرآن آمده است که لحظهی تولد حضرت مسیح(علیهالسلام)، مادر ایشان در کنار درخت خرمایی قرار گرفته بودند و بنا بود که از این خرما میل کنند تا این تولد صورت پذیرد. در اینجا به حضرت مریم(سلامالله علیها)، خطاب شد که درخت را تکان بدهد تا خرما را بهدست آورد. یعنی بخشی از کار نیز بر عهدهی خود فرد است و عنایت الهی با انسان حقگرا همراه است اما مسئولیت از انسان کاملاً سلب نمیشود و باید در نقطهای، آن را انجام دهد.
دکتر ملکی ادامه داد: از خداوند میخواهم که همهی ما را به چنان بصیرتی برساند که بتوانیم پیام این آیه را بهخوبی دریافت کنیم چرا که بسیاری آن را در نیافتهاند.
خلاقیت رکن اصلی کارآفرینی است
او در ادامه ضمن تبریک روز کارآفرینی به گروه تدوین دروس این شاخه، گفت: روز کارآفرینی، روز مبارکی است زیرا این بخش، مسئلهی بسیار مهمی بهشمار میرود چرا که به جز انسان خداوند به هیچ موجودی قدرت آفرینش نداده است بنابراین کارآفرینی به این معناست که انسان قدرت دارد که از لوازم و ابزار، راه و ایدهای نو را بسازد و این از مختصات منحصر به فرد انسان است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، کارآفرینی را عامل مهمی در رشد اقتصادی کشورها خواند و گفت: گاهی مخلوق انسان فکر یا ایده و گاهی شرایط کار است لذا باید توجه داشته باشیم که امروز ما در دنیایی زندگی میکنیم که اگر ملتی کارآفرین نباشد، باخته است. این نکته روشن است که کشورهای پیشرفته در مسائل اقتصادی و فنی، عموماً بهوسیلهی انسانهایی پیشرفت کردهاند که قدرت آفرینندگی داشتهاند. بدیهی است که یکی از ارکان کارآفرینی خلاقیت است و این خلاقیت ضلع بسیار مهم کارآفرینی است.
ملکی بر لزوم توجه به برنامهریزی آموزشی در شاخهی فنی و حرفهای تأکید کرد و افزود: در این راستا، برای آموزشهایی که در دفتر کارآفرینی دنبال میکنیم، باید بهخاطر داشته باشیم که مسیر را عالمانه و درست دنبال کنیم، تا فارغالتحصیلان ما، در پایان افرادی شوند که توانایی کارآفرینی را در عرصههای مختلف بهدست آورند.
او خاطرنشان کرد: یکی از هدفهای اساسی ما در این عرصه باید همین معنا باشد لذا باید سعی کنیم که افراد توانایی کار را در پایان فارغالتحصیلی بهدست آورند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز متقاضیان کار بسیار اما فرصت شغل و کار اندک است، این در حالی است که متقاضیان ما، در آینده نیز افزایش خواهد یافت لذا باید بر این موضوع تمرکز کنیم.
ملکی افزود: ما نمیتوانیم برای یک کار معین، افراد را تربیت کنیم به این معنا که صرفاً افراد برای یک حرفهی معین مهارت لازم را بهدست آورند. لذا باید روحیهی کارآفرینی را تقویت کنیم تا افراد خود بتوانند شرایط را ایجاد کنند. در این راستا ما باید شایستگیها را افزایش دهیم زیرا مشاغل در حال تغییر هستند. همانطور که میدانید گاهی مشاغلی از بین میروند و برخی دیگر متولد میشوند البته مشاغلی نیز هستند، که عمر طولانی دارند اما این موارد بسیار اندک هستند و اغلب مشاغل مدام در حال دگرگونی هستند.
او بر لزوم توجه به بستر و محیط در راستای کارآفرینی تأکید کرد و گفت: در عرصهی برنامهریزیهای کارآفرینی، تفاوتهای منطقهای را نیز لحاظ کنیم، شاهد تکثر گستردهای خواهیم بود که یک نیاز است. در واقع کارآفرینی باید در بستر و میدان بومی شکل گیرد و این باید یکی از رویکردهای اصلی ما در این مسیر باشد زیرا کارآفرینی محیط مأنوس میطلبد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: کارآفرینی در محیط نامأنوس متولد نمیشود. لذا بین انسان و محیط باید الفت ایجاد شود و باید این حقیقت را بپذیریم. البته بدیهی است که یک الفت ملی در مسیر وجود دارد اما باید تفاوت استانهای مختلف را نیز مدنظر قرار دهیم.
ملکی ادامه داد: بدیهی است که اجرای این امور در عمل، پیچیدگیهای مختلف دارد اما بدیهی است که مأموریت ما درگیری با پیچیدگیهاست. لذا کارشناس قوی کسی است که بتواند با این پیچیدگیها مقابله کند و از کنار این امر به سادگی بگذرد زیرا ما احتیاج به ساده شدن داریم اما این ساده شدن باید از کوچه پس کوچههای پیچیدگیها عبور کند.
انتهای پیام
ارسال نظر