
طی نشستی با حضور ریاست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از 16 عنوان کتاب تولید شده از محتوای مجلات رشد توسط دفتر انتشارات؛ رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در نشست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان با سردبیران مجلات رشد که بهصورت حضوری و وبیناری در سالن شهید سلیمی جهرمی برگزار شد، 16 عنوان محتوا شامل "سند راهبردی مجلات رشد"؛ "صفحات وبگاه مجلات رشد"؛ "یک نمونه مجله رشد چند رسانهای"؛ " 10 عنوان کتاب چاپ شده از محتوای مجلات رشد" بهصورت رسمی رونمایی شد.
محتواهایی که در این نشست رونمایی شد به شرح زیر است:
واکاوی تحول در برنامهی درسی (دفتر نخست)
در بخش اول کتاب "واکاوی تحول در برنامهی درسی"، «واکاوی طرح تحول» به گفتارهایی در زمینهی وجوه چهارگانهی تحول و دلالتهای کاربردی طرح تحول، جایگاه تحولی معلم در پیادهسازی آنها و روابط چهارگانه در برنامهی درسی ملی؛ در بخش دوم با عنوان «دلالتهای فلسفی تحول» به گفتارهایی در زمینهی جایگاه فلسفه در برنامههای درسی، هویت تحولپذیر آدمی و نقش آموزههای فلسفی صدرایی در فرایند تربیت و یادگیری او علم تجربی و خداباوری و در بخش سوم با عنوان «تحول در روشهای آموزش و تربیت» به گفتارهایی پیرامون تربیت رامکننده یا رهاکننده؟ ، ضرورت تجدیدنظر در شیوههای تبلیغ، کالا و تأثیر آن در انتقال فرهنگ بهعنوان یک ظرفیت تبلیغی و روش مواجههی استاد شهید مطهری(ره) با مسائل جدید پرداخته شده است.
حسن ملکی، علی ذوعلم، محمدمهدی اعتصامی، جمیله علمالهدی، مهدی گلشنی، حسین سوزنچی و ... در این کتاب مطالبی را به رشتهی تحریر در آوردهاند و مطالبی هم از امام موسی صدر در این کتاب نقل شده است.
طراحی آموزشی1 (مبانی)
این کتاب به کوشش فرناز بابازاده برای نوبت اول در سال 1400 چاپ و منتشر شده و سرفصلهایی با عناوینی چون روندهای اخیر و آتی طراحی آموزشی، نگاهی به طراحی آموزشی، نقشه ذهنی، روشی قدرتمند در سازماندهی مطالب، انگیزهی تعالی و ساختن از حداقلها، یادگیری از طریق طراحی، یادگیری جذاب، در جستوجوی کیفیت، تحلیل محتوا، چگونه یاد میگیرم؟ ، از ط تا ی (طراحی آموزشی)، تفکر طراحی برای معلم، آیا طراحی آموزشی همان طرح درس است؟ و چالشهای طراحی آموزشی دارد.
طراحی آموزشی2 (انواع)
کتاب "طراحی آموزشی (2)" با عناوینی چون مراحل طراحی الگو(طراحی آموزش مبتنی بر الگوی اطمینانبخش اَشور، الگوی عمومی طراحی آموزشی، سناریویی مبتنی بر هدف، رویکرد ساختنگرایی در طراحی آموزشی، چارچوبی نظری برای الگوی طراحی آموزشی ارتباط گرا، طراحی آموزشی با رویکرد ساختنگرایی، جای پای یادگیری تلفیقی در مدرسه، الگوی رایگلوث (نمونهای از طراحی آموزشی) دارد.
مشاوره و هویتیابی(1)
کتاب "مشاوره و هویتیابی(1)" به کوشش هانیه ملکی و تنظیم الهه قربانی برای نوبت اول در سال 1400 به چاپ رسیده و به موضوعاتی از قبیل مدیریت اضطراب، کنترل استرس، مدیریت خشم، مدیریت اندوه، تابآوری، راز سرزندگی، خلاقیت، آموزش مهارت حل مسئله با رویکرد نمایشی، خوشبینی و امیدواری نیاز جدی نسل امروز و فردا، تأثیر آموزش ابراز وجود، تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارآمدی بر شادکامی دانشآموزان، رابطهی سبکهای مقابله با استرس و تابآوری با میزان آمادگی به اعتیاد، بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مسئله با پرخاشگری در دانشآموزان، مشاور مدرسه در مسیر حرفهای پرداخته است.
مشاوره و هویتیابی(2)
فرایند پرورش تفکر در درس تفکر و سبک زندگی، برنامهی تفکر و پژوهش در کتاب تفکر و سبک زندگی، تکنیکهای مقابله با استرس، مدیریت خشم، مهار نوجوان، اخلاقگرایی شغلی، مهارتهای اجتماعی، درمان افسردگی با ذهنآگاهی، ذهنآگاهی سبکی برای رسیدن به آرامش درون، ورزش و عزت نفس دختران، نظام باور در آموزش و ذهن آگاهی یا هوشیاری؛ سرفصلهای کتاب "مشاوره و هویتیابی(2)" است.
مشاوره و هویتیابی(3)
کتاب "مشاوره و هویتیابی(3)" نیز به موضوعاتی نظیر تأثیر افزایش عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، یک توصیهی ساده برای بالابردن «اعتمادبهنفس» کودکان، پلههای نردبان عزت نفس، جرأتآموزی گروهی، خوددلگرم سازی، سلامت روان در مدارس با تقویت خودکارآمدی، چکیدهی پایاننامه: رابطهی نگرش، اطلاعات کلامی و مهارتهای ذهنی با پیشرفت تحصیلی درس علوم، تابآوری در دانشآموزان و نقش مشاوران و مسئولیتپذیری در دانشآموزان و تأثیر حل مسئله پرداخته است.
پژوهش، کانون رشد و تعالی مدرسه
کتاب "پژوهش، کانون رشد و تعالی مدرسه" به تنظیم دکتر نیره شاهمحمدی در سال 1400 به چاپ رسیده است.
سرفصلهای این کتاب شامل پژوهش همگانی - پژوهش نخبگانی، با درسپژوهی بیشتر آشنا شویم، درسپژوهی، درسپژوهی نظریهای برای بهسازی عمل، تأکید بر درسپژوهی در اسناد بالادستی، پژوهش درسپژوهی، درآمدی بر فرایند درسپژوهی، درسپژوهی، تدریس فرصتساز، تأثیر درسپژوهی بر فرایند یاددهی - یادگیری، اخلاق روح درسپژوهی، درسپژوهی چه چیز نیست؟ ، روش آموزش قرآن پایهی پنجم ابتدایی به شیوهی درسپژوهی، ساحت معلمی، معلمی، نه معلم، مدارس شبانهروزی و درسپژوهی، نقش جشنوارهها در ترویج پژوهش، آسیبشناسی پژوهشسراهای دانشآموزی، پژوهش در عمل و راههای توسعهی آن در آموزشوپرورش، اقدامپژوهی: چراها و چگونگیها، اقدامپژوهی راهی برای بالندگی، تفاوتها و تمایزات اقدامپژوهی و درسپژوهی است.
مدارس هوشمند
کتاب "مدارس هوشمند" که به کوشش مریم موسوی در سال 1400 برای نخستین بار منتشر شده به موضوعاتی از قبیل معرفی ابزارهای تولید محتوای الکترونیکی، آیا رایانه ما را به مقصد میرساند؟ ، تولید محتوای الکترونیکی، رایانش ابری و مدارس فردا، عکس گرفتن از میزکار، فناوری در خدمت ما، گروهبندی اشکال، هرکودک یک لب تاپ، یادگیری الکترونیکی به کدام سو میرود؟ ، نامههای مادری به پسرش و برعکس، برق غرور، برداشت جدید، تخته سفید قرن بیست و یکم، مزایا و معایب استفاده از تختههای هوشمند در مدارس، این اسلایدهای کسالت آور؟ !، اولین تجربهی من با نگارا، ثبت رویدادها، بیپرده با پردهی نمایش، معرفی دوربینهای هوشمند اندرویدی، ویرایش فیلم آموزشی و پرکینز، راهگشای نابینایان پرداخته است.
انتشار رشد کودک
شمارهی نخست ماهنامهی آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد کودک، ویژهی کودکان پیشدبستانی و دانشآموزان پایهی اول دبستان است با عناوینی همچون دوست خوب من، روزهای مهم ما، روز کودک، نذری، بوم بوم، مراقب درختها باشیم، عینکم کو؟ ، شعر، بچه ماهیهای زرنگ، آلبوم عکس، الّاکلنگ، قصهی کوچولو، سالم بمانیم، همسایهی جدید، پروانه شو، ساعت لیوانی، معرفی کتاب، دست همه کاره، بازی و سرگرمی، میشی و ماشی، خندونک، نقاشی چسبونکی، آتشفشان پرتقالی؛ منتشر شد.
کلاسهای چندپایه
کتاب "کلاسهای چندپایه" به کوشش مریم شهرآبادی در سال 1400 منتشر شده و به موضوعاتی اعم از مکتب عشایری بهمن بیگی، 10 مادهی طلایی برای تشکیل و ادارهی کلاسهای چندپایه، وظیفهی ما کیفیتبخشی به آموزش کلاسهای چندپایه است، برنامهی آموزشی چیست؟ ، خودآموزی و همآموزی دیانای آموزش، مدیریت کلاس چندپایه، راهکار و تجربهی کارآمد، تدریسمحوری ـ گروهی، ارزشیابی برای یادگیری در کلاسهای چندپایه، کلاس چندپایهی فرصتها، چالشها، پایه پایه تا ملاقات، مکتبخانه پناهگاه چندپایه، نوسان کیفیت، جعبهی جادوی مدرسه، عشایر با قطار کوچ میکنند!، این بچهها مشکل املانویسی ندارند؟ ، راههای کیفیتبخشی به آموزش در کلاسهای چندپایه، ادراک رایج معلمان از مدارس چندپایه، کلاسهای چندپایه، برنامهریزی پرمایه، راهبر آموزشی بازرس نیست، معلمی که از ساعت عبور میکند، از آموزش برای همه تا توسعهی کیفیت آموزشوپرورش و خداحافظ رفیق تکپایه میپردازد.
جستارهایی در ادبیات کهن 1
کتاب "جستارهایی در ادبیات کهن 1" به کوشش زهرا نظامالدینی در سال 1400 در نوبت اول چاپ شده دارای سه بخش است. در بخش نخست با عنوان «شخصیت» به رستم پهلوان شاهنامه از دریچهای دیگر، تراژدی سیاوش، کاووس اسطوره نیک یا بد؟ ، زنی با رأی و روشن روان پرداخته شده است.
در بخش دوم با عنوان «اتفاقات» به تقابلهای دوگانه در داستان رستم و سهراب، بررسی خوان چهارم رستم و اسفندیار، مقایسهی استکبارستیزی فریدون و کاوه در برابر ضحاک، ناسزاوار مرگ، ریشههای قتل اسفندیار در داستان رستم و اسفندیار اشاره دارد و در بخش سوم با عنوان «نگرشهای تطبیقی» به نگرشی تطبیقی بر داستان قرآنی یوسف(علیهالسلام) و داستان سیاوش در شاهنامه، سیمای سیمرغ در شاهنامه، اوستا، متون پهلوی، نظریهی آدلر در داستان فریدون و فرزندانش، از حجاب و عفاف مذهبی تا حجاب و عفاف ملی در شاهنامه پرداخته است.
جستارهایی در ادبیات کهن 2
این کتاب در بخش اول با عنوان «سعدی» به موضوعاتی دربارهی تاریخ ولادت سعدی، زیبایی معنوی در آثار سعدی، معیشت در گلستان، مقایسهی مناجاتنامهی خواجه عبدالله انصاری و گلستان سعدی، در بخش دوم با عنوان «مولوی» به تحلیل روانشناختی داستان «پادشاه و کنیزک» با تأکید بر فرایند یاریگری، حلاج در آینهی مثنوی، روایت و مستی روح و در بخش سوم با عنوان «حافظ» به زمینههای روانشناختی تفأل به اشعار حافظ، حافظ، عاشقی نکتهدان، غزلی از حافظ پرداخته است.
کتاب فضاهای آموزشی
کتاب "فضاهای آموزشی" به کوشش شهلا فهیمی جمایران، برای نوبت اول در سال 1400 چاپ و منتشر شده است و سرفصلهایی با عناوینی چون: این فضا با فرهنگ ما بیگانه است، کت کهنهی خود را وصله میزنیم، مدرسهی کارآمد، مدرسهی پویا، یادگیری باز، کلاس چند حسی، پروانههایی که به نیمکت سنجاق شدهاند، یادگیری در طبیعت، مدرسهی سبز، بوستان مدرسه، طبیعت مدرسه، مدرسهی دلخواه، آراستگی تجهیزات آموزشی، چیدمان یادگیری، رنگ مدرسه، چیدمان کلاس برای یادگیری، کلاس پیدا؛ کلاس ناپیدا، دیوار همکار، دیوار آموزشی، فضای ترکیبی آموزشی، کتابخانهی کارآمد، کتابخانهی زندگی، راهروهای زندگی و مدرسهی همیشه ماندگار دارد.
آموزش زیستشناسی
کتاب "آموزش زیستشناسی" دیگر کتاب رونمایی شده امسال است که به کوشش دکتر معصومه خیرآبادی چاپ شده و آموزش زیستشناسی در انگلستان، آموزش زیستشناسی در مدارس فرانسه و بریتانیا، تجربههای آموزش محیطزیست در چهار کشور (در برنامههای درسی سوئد، کانادا، استرالیا و ترکیه)، آموزش زیستشناسی در پایههای نهم و دهم ایالت اونتاریو ـ کانادا، آموزش زیستشناسی در جمهوری قزاقستان، مدارس محیطزیستی، آموزش علوم تجربی در سند برنامهی درسی ملی، آموزش زیستشناسی در مدارس ایران، آموزش زیستشناسی در مدارس (چالشها و راهکارها)، آموزشوپرورش و فرهنگ حفظ محیطزیست، کتابهای کمکدرسی و آموزش مفهوم زیستشناسی را بررسی کرده است.
آموزش فنیوحرفهای
کتاب "آموزش فنیوحرفهای" نیز به کوشش دکتر معصومه خیرآبادی برای نخستین بار چاپ شده و سرفصلهایی نظیر کارآفرینی، فرصتی برای حل آسیبهای اجتماعی، تأملی بر تربیت روحیهی کارآفرینی در مدرسه، طراحی الگوی مفهومی تأثیر مؤلفههای آموزش کارآفرینی بر ایجاد نگرش کار آفرینانه، آموزشهای فنی و حرفهای و تربیت تکنسین ماهر در ایران، افزایش ظرفیت اشتغال با توسعهی انرژیهای تجدیدپذیر، انرژی تجدیدپذیر فتوولتاییک مقایسهی سالهای 2016 و 2017، بازاریابی جهانی، آموزش فنی وحرفهای در آلمان، مدرسهی فنی و حرفهای جبل عامل، نوینسازی آموزشوپرورش روسیه، آموزش دوگانه فنیوحرفهای در چهار کشور جهان (سوئد، فنلاند، آمریکا و امارات متحده عربی)، آموزش و مهارتآموزی حرفهای در هلند، شورای آموزشهای فنی و حرفهای هنگ کنگ دارد.
اهمیت، نقش و شیوهی آموزش تفکر به دانشآموزان
کتاب "اهمیت، نقش و شیوهی آموزش تفکر به دانشآموزان" به کوشش دکتر نیره شاه محمدی در سال 1400 به چاپ رسیده و نسیم تحول و جهتنمایی خرد، تفکر: چرا؟ چگونه؟ چطور شد؟ ، اخلاق فکر کردن، پرورش تفکر فلسفی در کودکان، برنامهریزی برای هدایت تفکر به سطوح بالاتر، پویا هستیم یا نیستیم؟ ورود به آموزش تفکر در دورهی ابتدایی، مربی فلسفه کلاس فلسفه، راهبردهای مهارتهای تفکر، کاربرد فناوری در آموزش مهارتهای تفکر و کاربرد مهارت تفکر در آموزش علوم از جمله سرفصلهای آن است.
در این مراسم محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، شهابلو معاون تولید مجلات رشد، تعدادی از سردبیران مجلات رشد و مسئولان سازمان پژوهش و دفتر انتشارات نیز حضور داشتند.
انتهای پیام
ارسال نظر