
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از حضور 3155 اثر از 105 کشور در پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد خبر داد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نشست خبری پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد با حضور دکترحسن ملکی رئیس سازمان و محمدابراهیم محمدی دبیر جشنواره، محمدصالح مذنبی سرپرست دفتر انتشارات و فناوری آموزشی صبح امروز دوشنبه 15 آذر ماه در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، صدیقه حسن زاده، رئیس روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، گفت: جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، یکی از قدیمیترین جشنوارههای کشور در حوزهی فیلمهای آموزشی کودک و نوجوان بهشمار میرود که با هدف استفاده از ظرفیتهای فیلم بهعنوان یک رسانه در تکمیل محتواهای برنامههای درسی، برای مخاطبان این بخش، یعنی کودکان و نوجوانان، برگزار میشود.
پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد با شعار«دانش در آیینهی تصویر» برگزار میشود.
او افزود: در واقع، این جشنواره زمینهی حضور بازیگران مختلف عرصهی تعلیم و تربیت را فراهم میکند، به همین خاطر شاهد حضور اولیاء، معلمان، دانشآموزان و ... در این عرصه هستیم و امیدواریم که در ایستگاه پنجاهویکم، این جشنواره بتواند بیش از پیش بدرخشد.
شعار«دانش در آیینهی تصویر»؛ شعار جشنواره پنجاهویکم
دکترحسن ملکی، رئیس سازمان، در ادامهی این نشست گفت: جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، یک رویداد بینظیر علمی، فرهنگی، هنری و تربیتی در داخل کشور است زیرا ما جشنوارههای متعددی مربوط به فیلم در سطح خرد و کلان درون کشور داریم اما جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، تنها منحصر به این رویداد است.
او افزود: امروز جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد پنجاهویک ساله شد و به سمت حکمت بزرگسالی و کهنسالی گام برمیدارد. بر همین مبنا نیز این جشنواره، امسال با شعار «دانش در آیینهی تصویر» برگزار خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دربارهی اهداف جشنواره بیان کرد: ایجاد زمینهی مناسب برای رشد استعدادها و خلاقیتهای هنری فیلمسازان حرفهای و غیرحرفهای شامل معلمان، دانشجو معلمان و دانشآموزان دورهی متوسطه، شناسایی، انتخاب و معرفی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی از ایران و سراسر جهان، تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف دنیا و جمهوری اسلامی ایران، ارتقاء جایگاه فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور، تشویق هنرمندان برجستهی ایران و سایر کشورها به تهیهی فیلمهای علمی آموزشی و تربیتی، آگاهی از تحولات و نوآوریهای علمی، آموزشی و تربیتی کشورهای جهان، توسعهی فرهنگ با بهکارگیری فیلم آموزشی در فرایند برنامهی درسی برای تحقق بستههای یادگیری بهجای کتاب درسی؛ تولید و تأمین محتوای الکترونیکی چندرسانهای و رمزینهی سریع پاسخ متناسب با نیاز دانشآموزان و معلمان و بارگزاری آثار واجد شرایط و استاندارد در شبکهی ملی مدارس ایران(رشد)؛ از اهداف این جشنواره است.
دکتر ملکی دربارهی گروههای شرکت کننده در این جشنواره گفت: در این جشنواره فیلمسازان حرفهای، نیمه حرفهای و غیرحرفهای حضور دارند و آثار رسیده به جشنواره نیز در بخشهای داستانی کوتاه، داستانی بلند، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی تقسیمبندی شدند.
حضور 105 کشور و بیش از 3 هزار اثر در جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد
او دربارهی آثار رسیده به دبیرخانه اظهار کرد: در این جشنواره 1980 اثر در بخش خارجی و 1175 اثر داخلی دریافت شده که در مجموع 3155 فیلم را شامل میشود. در این رویداد 105 کشور حضور و مشارکت داشتند؛ 6 کشور، هندوستان، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، روسیه و اسپانیا، بیشترین مشارکت را در این جشنواره به ثبت رساندند. کمترین آثار دریافتی نیز از کشورهای اکوادور، دومینیکن، کاستاریکا، بنین و آلبانی ثبت شده است. همچنین در بخش کشورهای اسلامی ترکیه، مصر، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، قزاقستان، مراکش، ازبکستان، مالزی، لبنان و افغانستان، بیشترین مشارکت را در این جشنواره داشتند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: 14 کشور عربی نیز در این جشنواره حضور پررنگ داشتند که بیشترین آثار از کشور مصر و کمترین آثار از عربستان، بحرین و یمن بوده است و 118 فیلم را شامل میشود. از میان 15 کشور مرز مشترک با ایران نیز، 280 فیلم به دبیرخانه رسیده است. از 16 کشورهای آفریقایی نیز حدود 134 فیلم آموزشی و تربیتی به دست ما رسیده است. 530 دانشجوی خارجی نیز در این جشنواره حضور داشته و اثر ارسال کردهاند. در مجموع تمام آثار این جشنواره، توسط 6 گروه سه نفره از اساتید عرصه فیلم و سینما، در بخشهای مختلف داوری شده است.
دکتر ملکی افزود: غنیسازی محتواهای آموزشی و تربیتی ارائه شده به مدارس در سراسر کشور، یکی از عمدهترین اهداف ما در برگزاری جشنوارهی فیلم رشد است. با توجه به اینکه امسال، بخش رمزینههای سریع پاسخ در کتابهای درسی اجرا شد، تلاش ما این است که از آثار این جشنواره برای بهسازی و غنیسازی این بخش استفاده کنیم البته بدیهی است که برای دستیابی به این هدف، نیازمند یک بازبینی مجدد بر روی آثار دریافتی هستیم. استفاده از این آثار برای غنابخشی به برنامههای درسی و محتواهای کتاب درسی، در دستور کار ما قرار دارد زیرا معتقدیم، برای رسیدن به این بخش و نزدیک شدن به مسائل اساسی دانشآموزان، یکی از وسایل و ابزارها، بهرهمندی از فیلمهای آموزشی مناسب است. ضمن اینکه تقویت بُعد هنری و زیباییشناسی کتابهای درسی نیز، در این بخش مد نظر ماست.
پوستر پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد رونمایی شد
او ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی هم اکنون مشغول برنامهریزی و تدوین بستههای تربیت و یادگیری بر اساس اسناد تحولی بنیادین آموزش و پرورش است. البته کار از دو سال قبل آغاز شده بنابراین راهنماهای برنامه درسی، امروز برای کاری عینی تر به نام تولید بستههای تربیت و یادگیری، مبنا قرار گرفته است. منظور ما در این بخش، مجموعهای از رسانههای منسجم، هدفمند و متناسب با ابعاد روانشناختی هر دوره و هر پایهی تحصیلی است که در بین این رسانهها کتاب درسی نیز وجود دارد اما کار به کتاب محدود نیست و فیلمها نیز، بهعنوان یکی از رسانهها، در کنار کتاب درسی حضور خواهند داشت.
در بخش دوم از نشست، پوستر پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد که توسط امیر خوشدونی فراهانی طراحی شده بود، با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، سرپرست دفتر فناوری و انتشارات و دبیر جشنواره رونمایی شد.
محمدابراهیم محمدی، دبیر پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد نیز در ادامهی مراسم گفت: جشنوارهی فیلم رشد، امسال هدفمندتر از گذشته برگزار شد بنابراین، کار صرفاً محدود به فیلمهای آموزشی و تربیتی نیست زیرا محورهای کتابهای درسی نیز در فراخوان مطرح شده است و هنرمندان داخلی و خارجی، بر این مبنا آثار خود را ارسال کردند.
او افزود: در این دوره ما بر اساس نیاز، هدفمندی، تناسب و بحث استفاده در آینده فراخوان جشنواره را منتشر کردیم. ضمن اینکه، در پایش آثار چند سال گذشتهی جشنواره نیز، نزدیک به 900 فیلم انتخاب و برای استفاده در رمزینهها استفاده شد اما یقیناً در این دوره، آمار بیشتری را شاهد خواهیم بود.
دبیر پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد، ادامه داد: سعی ما بر این بوده که در میان 105 کشور شرکت کننده، دیپلماسی فرهنگی و هنری را مد نظر قرار دهیم. در این راستا و پس از اعلام آمادگی ما برای برگزاری هفتههای فرهنگی توانستیم در بستر جشنواره به یک گفتمان فرا منطقهای دست پیدا کنیم. ما در این زمینه از ظرفیتهای نهادها و تشکلها نیز استفاده کردیم که جا دارد از صنایع آموزشی، محیط زیست، هلال احمر و سازمان سینمایی تشکر کنیم که در این مسیر ما را یاری کردند.
برگزاری کارگاههای آموزشی برای معلمان فیلمساز
محمدی دربارهی حضور معلمان هنرمند در جشنواره گفت: در بستر این جشنواره، کارگاههای آموزشی نیز برای معلمان هنرمند، کلید خورد. همچنین در این دوره، یک اکران اختصاصی نیز، برای خبرنگاران و خانوادههای آنها در سینما فلسطین خواهیم داشت و انشاالله با کاهش کرونا، زمینه فراهم خواهد شد تا در خدمت جامعهی دانشآموزی باشیم و آوردههای این جشنواره را در اختیار آنان قرار دهیم.
در بخش پایانی این نشست، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان استفاده از آثار معلمان و دانشآموزان هنرمند در فضای خارج از جشنواره گفت: پیش از شیوع کرونا، که باعث بر هم خوردن شرایط کشور و از جمله حوزهی تعلیم و تربیت شود، فیلمهای برگزیده از طریق معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در استانها نمایش داده میشد بنابراین دانشآموزان و خانوادههای آنان به تماشای آثار مینشستند که عموماً استقبال خوبی نیز بهدنبال داشت.
او افزود: بدیهی است که با شیوع کرونا، امکان اکران فیلم و این مسائل بهطور طبیعی امکانپذیر نیست البته امیدواریم که با کاهش این پاندومی و در دوران پساکرونا بتوانیم برای استفادهی دانشآموزان، اولیا و معلمان، برنامههایی داریم. تلاش ما این است که با ایجاد امکانات بهتر، افراد بتوانند از آثار این دوره و تمامی آثار قابل استفاده در دورههای قبل بهرهمند شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیشنهاد نقد و بررسی آثار این جشنواره را مثبت خواند و گفت: پیشنهاد نقد و بررسی آثار این جشنواره بسیار خوب است و قطعاً این کار انجام خواهد شد.
روحالله مالمیر رئیس دبیرخانهی دائمی جشنوارهی فیلم رشد نیز در توضیح بیشتر به این سؤال گفت: در این جشنواره یکی از نکات مهم دریافت اجازهی کتبی از کارگردان و تهیه کنندهی اثر برای نمایش اثر در مدارس، سینماها و بخشهای دیگر است بنابراین در صورت مخالفت خالق اثر، ما قادر به اکران آثار نیستیم. نکتهی دیگر این است که در گذشته این آثار با برنامهریزیهایی که در بخش استانی توسط مدارس و کانونهای پخش فیلم انجام میگرفت، اکران میشد و مورد نقد و بررسی قرار میگرفت اما در دوران کرونا این امر محدود شد. ضمن اینکه در مجلات رشد نیز، بخشی به معرفی فیلمهای این جشنواره اختصاص داده شده است. بر اساس آمار دریافتی ما در این دوره بالغ بر 310 اثر دانشآموزی دریافت کردیم که در نوع خود استقبال خوبی بهشمار میرود.
تأکید بر جنبهی آموزشی آثار در پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به سؤال در خصوص وجه تمایز این جشنواره با گذشته بیان کرد: تفاوت بارز این جشنواره با گذشته در نوع داوریها و دقت نظری است که برای انتخاب فیلمهای برگزیده، بهعمل آمده است. در این دوره تلاش بر این بود، شاخصهایی که بر اساس آن، داوران فیلمهای برگزیده را انتخاب میکنند به گونهای باشد که ضمن رعایت مسائل علمی و آموزشی، مباحث فرهنگی و ارزشی را نیز مد نظر قرار دهد، بنابراین تلاش بر این بود که آثار با مسائل بومی ما در تضاد نباشد و این مباحث مورد توجه بیشتر قرار گرفت.
او افزود: در این مسیر، ما ضمن بهرهگیری از تجارب بینالمللی سعی کردیم که با دید باز و منطقی، مراقبتهای لازم و حساسیتهای ضروری را نیز داشته باشیم بنابراین آثار این دوره آموزشیتر هستند چرا که هم داوران و هم برگزارکنندگان با تجربهتر از قبل عمل کردند و بر بُعد آموزشی تأکید بیشتری داشتند که وجه تمایز اصلی این جشنواره با دورههای قبل خواهد بود.
محمدابراهیم محمدی دبیر پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلم رشد نیز، در پاسخ به سؤالی مبنی بر ایجاد بازار و مارکتینگ در این جشنواره گفت: چنانچه هنرمندان حاضر در جشنواره تمایلی به نمایش آثارشان در سطوح مختلف کتاب آموزشی، مجلات و ... داشته باشند، از این پتانسیل استفاده خواهد شد اما برای تهاتر و مباحث مارکتینگ نیاز است که ما وارد فاز مذاکرات دیگری شویم تا بتوانیم به تبادل دسترسی پیدا کنیم. در این راستا بالغ بر 80 فیلم بلند ساخته شده موجود است که میتوان از آنها برای تهاتر استفاده کرد.
برگزاری آنلاین جشنواره در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی پیرامون دلایل برگزاری آنلاین جشنواره، گفت: رعایت ضوابط مربوط به شرایط کرونایی یکی از دلایل این امر است زیرا ما در آموزش و پرورش تابع مقررات ستاد ملی کرونا هستیم. با توجه به اینکه ما در آموزش و پرورش امانتدار کودکان هستیم، احتیاط ما در مواجهه با اوضاع کرونایی بیشتر است بنابراین موظف به رعایت پروتکلهای ستاد ملی کرونا که وزیر آموزش و پرورش نیز عضو آن ستاد است هستیم.
او تأکید کرد: بدیهی است که ما نیز علاقمند برگزاری جشنواره بهصورت حضوری و با شکوه مردمی هستیم اما متأسفانه مواردی که مطرح کردم، مانع از این امر میشود و ما باید امانتدار جان و سلامتی کودکان این مرز و بوم باشیم.
دبیر پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد نیز، در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکهی امید، دربارهی جزئیات مراسم اختتامیهی جشنواره گفت: اختتامیهی این جشنواره 26 آذرماه در سینما فلسطین برگزار خواهد شد، تلاش ما این است که برترینها را بهصورت حضوری در این مراسم داشته باشیم.
رئیس سازمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر پرداختن به موضوعات کارآفرینی و انگیزهبخشی به دانشآموزان در این جشنواره گفت: ویژگیهای کارآفرینی جزء شاخصهای داوری آثار در این جشنواره بوده است بنابراین فیلمهایی انتخاب شدند که دارای بُعد یادگیری، تربیتی و یک ظرفیت انگیزشی بالا باشند. خلاقیت و ابتکار که از لوازم مهارتی کارآفرینی هستند نیز، در این شاخصها وجود داشت.
او دربارهی جنبهی تشویقی جشنواره بیان کرد: بارگذاری آثار در سامانهی شبکهی ملی مدارس رشد، یکی از اقدامات تشویقی این بخش بهشمار میرود بنابراین آثاری که مورد تایید نظام تربیتی است، بارگذاری خواهند شد تا خانوادهها، دانشآموزان و معلمان بتوانند از آن بهرهمند شوند. در واقع این امر، مهر تایید سازمان و یک اعتبار برای سازندهی اثر بهشمار میرود.
بر اساس این گزارش، پنجاهویکمین جشنوارهی فیلم رشد از 20 تا 26 آذرماه در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
ارسال نظر