مقاله طراحی الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هدف اصلی پژوهش حاضر ارایه الگوی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش وپرورش بود؛ بدین منظور در یک تحلیل کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی، متن سند مطالعه گردید.
برای ارایه یافته های پژوهش از مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با حضور 12 نفر از متخصصان سند استفاده شد و جداول کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مشخص گردید و بر این اساس الگوی طراحی معلم خوب با تکیه بر سند تحول بنیادین تدوین گردید.
برای اطمینان از روایی پژوهش، گزارش نهایی تحلیل به سه نفر از متخصصان سند تحول داده شد تا پس از بازبینی، پیشنهادهایشان در مرحله کدگذاری باز، اعمال گردد.
همین گروه در مرحله بعدی، کدگذاری محوری را بررسی نمودند و نظرات آن ها در تدوین الگو به کار رفت. یافته های تحقیق در دو بخش عرضه شد.
بخش اول شامل داده های توصیفی و بخش دوم شامل ارایه یافته ها و داده های کیفی است. ابتدا داده های توصیفی شامل شاخص های تعیین شده معلم خوب در سند تحول، مولفه های اصلی تبیین شایستگی ها و اقتدار معلمان خوب شناسایی گردید.
نتایج تحلیل یافته ها نشان داد که پنج مولفه: دانش، توان، بینش، گزینش و آرامش می تواند شالوده طراحی الگوی معلم خوب قرار گیرد.
نویسندگان: محمد گل صنم لو، ابراهیم نعیمی، علی خورسندی طاسکوه، سید صدرالدین شریعتی
فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، پیاپی 90 (بهار 1400)، ص 179 -222
ارسال نظر