
گردهمایی معاونین پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع انسانی و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش وپرورش استانها صبح امروز سه شنبه 7 تیرماه در مدرسه تاریخی دارالفنون آغاز شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، این گردهمایی طبق برنامهریزی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکترعلی لطیفی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکترعلی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و تعدادی از مدیران سازمان پژوهش آغاز شد.
تبادل نظر و احصاء آراء عمومی در خصوص دو شیوهنامه هزینه کرد اعتبارات پژوهشی و معلم پژوهنده؛ برگزاری کارگاه نیازسنجی، پرسش و پاسخ و نشست مدیران سازمان پژوهش با شرکت کنندگان در گردهمایی از دیگر برنامههای این نشست مشترک دو روزه میباشد.
در ابتدای این نشست، دکترعلی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن خیر مقدم و تقدیر از حضار بابت شرکت در گردهمایی و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هفتم تیر به ویژه شهید عالی قدر بهشتی ابراز امیدواری کرد خداوند توفیق دهد راه این شهیدان به خوبی ادامه پیدا کند.
محبی با اشاره به حضور شهید بهشتی در آموزش و پرورش و همچنین فعالیت در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و تألیف کتابهای درسی اظهارداشت: امیدوارم بتوانیم مشی و مرام این شهید بزرگوار و دیگر شهیدان عظیم الشأن خودمان را فهم کرده، پیاده سازی کنیم و به اجرا درآوریم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص پژوهش و جایگاه آن یادآور شد: پژوهش از مقولههایی است که در ظاهر بسیار مورد توجه است و به آن پرداخته می شود اما در عمل با آن فاصله داریم؛ معتقدم موتور محرکه هر سازمان و یا هر فردی تحقیق و پژوهش است چرا که پژوهش، چراغ راه، جهت دهنده و شتاب دهنده است. بدون پژوهش حرکت کردن یعنی در تاریکی راه رفتن و اگر مدیری بدون پژوهش بخواهد مدیریت کند یعنی نمیداند که به کجا میرود.
وی با اشاره به اینکه شرح وظایف معاونت پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع بسیار گسترده است، گفت: این شرح وظایف 46 بندی برخی از مأموریتهای پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و همچنین بسیاری از وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را در بر میگیرد.
دکتر محبی با تأکید بر اینکه باید سه مأموریت سرلوحه کارها قرار گیرد، افزود: شناسایی مسائل و مشکلات حال و آینده نظام تعلیم و تربیت و ارائه راهکارهای علمی، مأموریت اول است که در این بخش باید سه گام؛ نیازسنجی مبتنی بر مسئله و مشکل، انجام درست پژوهش، کاربست و نتیجه پژوهش را به درستی برداریم تا پژوهش از این مهجوریت درآید.
وی تصمیم سازی برای مدیران را دومین مأموریت در این بخش دانست و گفت: مدیریت علمی جایگاهی است که مدیران، بدون پشتوانه علمی و پژوهشی تصمیم نمیگیرند و تصمیمات با پیشینه علمی اتخاذ می شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، توسعه فرهنگ پژوهش را بسیار مهم برشمرد و افزود: این مسئله در اسناد بالادستی و شرح وظایف ما آمده است که البته اقداماتی مانند معلم پژوهنده و غیره انجام می گیرد اما این اقدامات باید به شکلی باشد که تک تک دروس ما پژوهش محور شود و فرهنگ تفکر، تعقل و پژوهش بین دانش آموزان گسترش یابد.
دکتر علی محبی در خصوص ادغام معاونت پژوهشی با معاونت برنامهریزی و مالی گفت: درست است که بعد از این ادغام فکر میکردیم خُسرانی صورت گرفته اما این مسئله یک فرصت است. با تعامل خوب و سازنده می توانیم در زمینه پژوهش یک جهش و تحول را داشته باشیم.
وی ادامه داد: همفکری و هم افزایی با شما نمایندگان استان ها برای اصلاح فرایندها و شیوه نامهها که در مسیر انجام مأموریت های پژوهشی با آن روبرو هستیم یکی از اهداف برگزاری این جلسه است که امیدواریم بتوانیم با نیازسنجی پژوهشی درست و تعامل و هماهنگی، توانمندیها و ظرفیتهای مشترک صف و ستاد را در یک مسیر قرار داده و به سر منزل مقصود برسانیم.
در این گردهمایی محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی، محمدصالح مذنبی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف کتابهای فنی وحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز حضور داشتند.
گردهمایی معاونین پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع انسانی و رؤسای گروه تحقیق و پژوهش ادارات کل آموزش وپرورش استانها سه شنبه 7 و چهارشنبه 8 تیرماه در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
ارسال نظر