نشریه الکترونیکی چشم انداز آموزشی منتشر شد



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نشریه الکترونیکی چشم انداز آموزشی که دربرگیرنده مقالات منتخب ترجمه شده از مجلات آموزشی جهان است، به منظور ارتقای سطح علمی دست اندرکاران و برنامه ریزان عرصه آموزش و پرورش در دبیرخانه شورای هماهنگی علمی - شورای گزینش و ترجمه متون خارجی تولید می شود. تاکنون یک شماره از مجله Prospect از تولیدات یونسکو و 10شماره از مجله Educational Leadership از تولیدات ASCD انتخاب و ترجمه شده است. این مجلات معمولاً به موضوعات بسیار مهم آموزش و پرورش در زمینه‌های برنامه‌ریزی درسی، مدیریت و رهبری آموزشی، بهبود وضعیت مدارس و ... می پردازند، از این رو منایع بسیار غنی و قابل اعتنایی در این زمینه محسوب می شوند. دوزبانه ارائه شدن مقالات به این دلیل است که کاربران به‌طور هم زمان به متن اصلی مقالات نیز دسترسی داشته باشند و در صورت استفاده از مطالب این نشریه، امکان ذکر منبع برای آنان وجود داشته باشد.

براساس این گزارش، این نشریه به صورت متن دسترسی باز و در قالب یک مجله الکترونیکی بر روی اینترنت ارائه شده تا با امکانات جستجو و ذخیره به همراه پیوندهای فرا متنی در سایت www.roshdmag.ir در دسترس همگان قرار گیرد. این مجموعه هم چنین به شکل لوح فشرده نیزمنتشر شده است که  از طریق بخش نشریات کتابخانه قابل دسترسی است در همین راستا بخش نشریات کتابخانه به منظورشناساندن دامنه و پوشش موضوعی این نشریه هر هفته به معرفی یکی از مقالات آن می پردازد .

در این شماره مقاله ای از سوزان.ام بروخات و کانی. ام. ماس با عنوان اهداف یادگیری به‌صورت یک مجموعه  ترجمه فرشته زینی وند نژاد درج شده است که چکیده آن ذیلا آمده است:

چکیده:

   اهداف یادگیری مشخص به دانش‌‌آموزان کمک می‌کنند تا بهتر یاد بگیرند (سیدل، ریمل و پرنزل ، 2005). وقتی دانش‌آموزان دقیقاً آنچه را که قرار است بیاموزند به‌طور دقیق بفهمند و دریابند که وقتی آن را یادگرفتند، بهتر قادر خواهند بود بر کارهای خود نظارت داشته باشند و آن را تنظیم کنند؛ راهکارهای مؤثر را انتخاب کنند و یادگیری فعلی را به موارد قبلی پیوند دهند (بلک، هاریسون، لی، مارشال و ویلیام ، 2004؛ ماس، بروخارت و لانگ ، 2011). این نکته برای تمامی گروه‌های سنی، از کودکان (هیگن، هاریس و کیوهن ، 1994) تا دانش‌آموزان دبیرستانی (راس و استرلینگ ، 2008) و در طیف وسیعی از موضوعات از جمله در نوشتن ( اندرد، دیو و میسک ، 2010)؛ در ریاضیات (راس، هوگابوم ـ گری و رولهیسر ، 2002)؛ و در مطالعات اجتماعی (راس و استرلینگ، 2008) مصداق دارد.

داشتن هدف یادگیری برای دانش‌آموزان، بیش از داشتن یک هدف بزرگ یادگیری برای درس امروز است. همة هدف‌های یادگیری از درس‌های متوالی باید به هدف واحد بزرگ‌تر یا استاندارد کشوری بپیوندند. همچنین، این کافی نیست که فقط یک هدف بزرگ‌تر داشته‌ باشیم. دانش‌آموزان یادگیری را از طریق تک تک درس‌ها و در طول زمان تجربه می‌کنند. بنابراین نیاز دارند آنچه را که قرار است در طول هر درس یاد بگیرند، بدانند. هر هدف روزانة یادگیری، می‌باید چالش بعدی را به‌وجود آورد و یا درک و مهارت دانش‌آموزان را در درس قبلی افزایش دهد و آن‌ها را برای درس‌های آینده آماده کند.

اهداف یادگیری چه هستند؟

هدف یادگیری، به زبانی که دانش‌آموزان می‌فهمند، عبارت است از آنچه که دانش‌آموزان در درس یاد خواهند گرفت.  این توصیف می‌تواند از طریق کلمه‌ها، عکس‌ها، نمایش‌ها یا سایر تجربه‌ها صورت گیرد و لازم نیست در قالب عبارت « من می‌توانم» باشد.

 هدف یادگیری باید:

برای دانش‌آموزان دقیقاً توصیف کند که در پایان درس آن روز قرار است چه چیزی را بیاموزند.

به زبانی باشد که دانش‌آموزان می‌فهمند. ،از نقطه نظر دانش‌آموزی بیان شده باشد که هنوز بر دانش‌ یا مهارتی که نقطه تمرکز درس آن روز است، مسلط نشده است. ،به‌صورت درک و شناخت (یعنی نوعی عملکرد) ، ابراز شده باشد، عملکرد آن به دانش‌آموزان نشان می‌دهد که هدف یادگیری چگونه به‌نظر می‌رسد و به دانش‌آموزان کمک می‌کند که به آن اهداف برسند. و نیز  دانش‌آموز با توجه به توصیف سطح تسلط او در دستیابی به هدف یادگیری مورد توجه قرار داده می شود نه با توجه به نمره یا رتبه.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA