تاثیر «رویکرد درس پژوهی» در بهبود عملکرد دانش آموزان



یکی از برنامه های جدیدی که به تازگی در دوره ی اول متوسطه اجرا شده است، طرح درس پژوهی ریاضی است. هدف از درس پژوهی بهبود مستمر تدریس می باشد، به گونه ای که دانش آموزان بتوانند مطالب را به شیوه ی مؤثری بیاموزند. روش کار در طرح درس پژوهی به این شکل است که گروه درس پژوهی سعی می کنند تدریس خود را نقد و بررسی نموده و به صورت بهینه اصلاح نمایند. مشارکت و همیاری رمز موفقیت گروه درس پژوه می باشد. هدف اصلی از انجام این اقدام پژوهی بهبود فرایند های یاددهی – یادگیری و به تبع آن بهبود عملکرد دانش آموزان با بهره گیری از «رویکرد درس پژوهی»  در درس ریاضی است. در سال تحصیلی جدید با توجه به شرایط به دست آمده و وضعیت درسی دانش آموزان سعی نمودیم در شیوه های آموزش و ارزشیابی خود تغییراتی ایجاد کنیم. لذا به مطالعه ی منابع مختلف پرداخته و با صاحب نظران در این امر مشورت نمودیم. موضوع در نظر گرفته شده، مبحث اعداد اوّل بود. عدد اوّل، پایه ای برای بسیاری از دروس دیگر در ریاضیات دوره ی متوسطه ی اول و دوم و نیز دروس دانشگاهی می باشد. یادگیری مفاهیمی که اولین بار در ریاضی مطرح می شوند و پایه ای برای دروس دیگر در درس های بعد و سال های بعد هستند، اهمیت مضاعفی دارند. ما نیز یک گروه درس پژوهی تشکیل دادیم، با کمک و هم فکری با یکدیگر به انتخاب موضوع پرداخته و تدریس اولیه صورت گرفت. سپس به نقد و بررسی تدریس اولیه پرداختیم، اشکالات مطرح شده را تا حد امکان بر طرف نمودیم و این بار تدریس دوم را در کلاسی دیگر انجام دادیم. پس از اجرای طرح، با توجه به نتایج به دست آمده و ارزیابی از اقدامات صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که راهکار های در نظر گرفته شده، مؤثر بوده و تا حد زیادی به هدف های مورد نظر دست یافته ایم. 

سال عرضه: 
1393
محل چاپ: 
پژوهشکده تعلیم و تربیت استان همدان
2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA