به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عصاره سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش امروز در همایش علمی «ارتباط خانواده با فرزندان» که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: خانواده، مدرسه اول است چرا که 55 درصد شخصیت افراد تا 5 سالگی شکل میگیرد و از 5 تا 8 سالگی این میزان به 65 درصد و از 8 تا 25 سالگی که کل شخصیت شکل میگیرد در اختیار مدرسه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: بچهها 90 درصد خلاقیت را تا 5 سالگی به دست میآورند که این میزان از 5 تا 8 سالگی به 97.5 درصد میرسد و باقیمانده آن نیز تا آخر عمر ادامه دارد.
سمیه فریدونی عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی نیز در این همایش گفت: در پژوهشی که به صورت پایلوت انجام شد از دانشآموزان پایه دهم و یازدهم خواسته شد تا آنها چه نوع خانوادهای را دوست دارند که در این پژوهش نقاط اشتراکی وجود داشت که یکی از مهمترین مسائل، مشکلات ارتباطی دانشآموزان با والدین بود.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل این مشکل، وجود باورهای کلیشهای در ذهن پدر و مادران است مانند اینکه بچهها بیشتر به ارتباط با همسالان خود علاقه دارند تا ارتباط با پدر و مادر در حالی که این طور نیست و آنها بیشتر دوست دارند با والدین خود ارتباط برقرار کنند.
فریدونی افزود: در این تحقیق دانشآموزان اعلام میکردند همسالان و دوستان ما اطلاعاتشان مانند خود ما است اما پدر و مادر ما نمیخواهند تغییرات دنیا را بپذیرند و اینکه ما متعلق به دنیای دیگر هستیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی تأکید کرد: دانشآموز یا نوجوان به عنوان موجود صاحب شعور و کرامت دیده نمیشود و تأکید نداریم تا همه موظف به احترام به دانشآموز باشند اما واقعیت این است که در کرامت انسانی، ما هیچ تفاوتی با دانشآموز نداریم.
وی با بیان اینکه باید باور کنیم تربیت کردن یک امر آموختنی است و به والدین آن را یاد دهیم، افزود: نیاز به آموزش توأمان دانشآموز و والدین داریم و باید تلاش کنیم عاملیت را در دانشآموزان بالا ببریم یعنی در ضمن آزادی به او، انتخاب مسئولیت را نیز دانشآموز بپذیرد.
فریدونی با اشاره به انواع خشونت و اثرات آن در جامعه گفت: جامعه هر روز بیشتر به سمت خشونت کلامی و رفتاری پیش میرود که این مناسب نیست.
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه اگر قرار به تغییر تربیت است نگاه به تحولات جهانی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: احساس میکنم در حال حاضر نمیدانیم در سیستم آموزشی کجا هستیم و باید به بچهها در مدرسه و خانواده احترام زیادی بگذاریم.
ارسال نظر