
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مؤسسان مراکز غیر دولتی شهر تهران اظهار داشت: خوشبختانه تصویب قانون تأسیس، اداره مدارس و مراکز غیر دولتی امر حاکمیتی نظام تعلیم و تربیت و استفاده از ظرفیت مؤسسان مدارس و مراکز غیر دولتی خیلی حائز اهمیت است و خوشبختانه این امر در دولت تدبیر و امید با همکاری و همراهی مجلس محقق شده است. .
وی با اشاره به آمدن نام مراکز برای اولینبار در عنوان سازمان افزود: برای اولینبار توانستیم در راستای تمرکز زدایی، شورای نظارت در استانها را به شهرستانها و مناطق توسعه و تعمیم بدهیم و برای تسهیل امور، شورای نظارت و هماهنگی در مناطق هم قوی و محکم برای ارایه خدمات بیشتر حضور پیدا کنند.
گرد ادامه داد: برای اولینبار حضور نماینده مؤسسان مراکز غیر دولتی در شورای نظارت رسمیت پیدا کرد و برای اولینبار حضور رسمی شما را در شورای نظارت مرکزی و مناطق را داریم که این اتفاق بزرگی بود .
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش تصریح کرد: ماهیت شورای نظارت مرکزی کشور تغییر پیدا کرد و به شورای سیاستگذاری ، برنامهریزی و نظارت تغییر نام پیدا کرد. در اولین جلسه شورا اهتمام بر این شد که تفویض اختیار برای تشکیل شورای نظارت مناطق را مصوب کند و دستورالعمل آن ابلاغ شد. در سومین و چهارمین جلسه شورا دستورالعمل تشکیل شورای هماهنگی مدارس و مراکز غیر دولتی تصویب شد .
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: ما به دنبال گامهای موثر و قانونی برای تثبیت این مجموعه هستیم و مهمتر از تصویب قانون، اجرای قانون و آییننامهها ی آن است که باید با دقت و درایت زیادی تدوین شود و برای ما این بسیار مهم بود که ذیل سند تحول بنیادین راهکارهایی وجود دارد که ساماندهی مراکز غیر دولتی و تقویت آن را در خود دارد .
وی افزود: نقش مراکز علمی و زبان خارجی ایجاد انگیزه در تقویت استعدادهای دانش آموزان کشور برای حضور بهتر در جامعه است که توسط شما مؤسسان که عضو فرهنگی جامعه آموزش و پرورش محسوب میشوند، انجام میگیرد.
گرد تصریح کرد: مراکز غیر مجاز با هر عنوان و فعالیتی بدون اخذ مجوز از وزارت آموزش و پرورش رسمیت قانونی ندارند و از تاریخ چهار بهمن سال جاری هر مرکزی وابسته به هر ارگان و نهادی مکلفند در چارچوب قوانین و مقررات از آموزش وپرورش مجوز گرفته و فعالیت کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی آموزش و پرورش اظهار کرد : بحث بسیار جدی استفاده از ظرفیتهای موجود مراکز غیر دولتی است که امیدواریم با تدریس مطالب کمک برنامههای درسی با ارایه روشهای نوین، ایجاد روحیه کارآفرینی مناسب و همچنین ایجاد انگیزه برای دانشآموزان در کسب دانش، بتوانند خدمتی به نظام تعلیم وتربیت کشور کنید و از حافظه محوری به سمت یادگیری سوق دهید.
وی با اشاره به همسان سازی تابلوهای مراکز و کد دار شدن آنان و استفاده از فناوری بروز اطلاعات افزود: ما نیازمند معرفی خدمات مراکز غیر دولتی به مردم و اولیا هستیم و نسبت به ارایه کیفی آموزشهای خود تلاش کنید.
گرد بیان داشت: خوشبختانه در شهرستانهای استان تهران با پاکسازی مراکز غیر مجاز امکان فعالیت مراکز مجاز بهتر شده است و امیدواریم در شهر تهران با حمایت های مدیرکل و نیروی انتظامی پیگیری لازم صورت گیرد.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش افزود: اعتقاد داریم که توسعه مشارکت زمانی محقق میشود که باور همگانی شود و امیدواریم با مطرح کردن مسایل و مشکلات در شورای آموزش و پرورش استانها بتوانیم در رفع آنان اقدام موثری را با همکاری استانداری، شهرداران و سایر اعضای داشته باشیم .
وی بیشترین مشکل موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی را عدم شناخت قانون و حقوق واقعی خود و همکاران شاغل عنوان کرد و گفت: امیدواریم در آینده آموزشهای لازم برای موسسان مراکز و مدارس داشته باشیم.
گرد در خصوص «آییننامه استقرار» عنوان کرد: مطالب و نقطه نظرات موسسان کشور در حال جمع آوری است که با همکاری و همراهی مؤسسان بتوانیم با کاربست این نقطه نظرات بتوانیم در تدوین آییننامه های مراکز استفاده کافی ببریم.
رئیس سازمان مدارس غیر دولتی آموزش و پرورش تشکر از حمایتهای جدی وزیر آموزش و پرورش که اعتقاد وافر به ماهیت کار مدارس و مراکز غیر دولتی دارد، افزود: حساسیت برای فعالیت مراکز کنکوری در مدارس ابتدایی زیاد است و نباید اولیا و دانشآموزان مدارس ابتدایی را دچار دغدغه و آموزشهای غلط کرد.
الیاسی رئیس شورای هماهنگی موسسان مراکز کشوری افزود: در حدود 120 نفر از موسسان مراکز مناطق پشتیبان، اعضای 11 نفره شورای موسسان مراکز غیر دولتی هستند که امیدواریم با تعامل و همفکری آنان کمک شایانی به نظام تعلیم و تربیت کشور کنیم.
وی از جمله برنامههای آتی در دست اقدام مراکز را تهیه و تدوین تستهای استاندارد توسط کارگروه تخصصی، تهیه برنامه استاندارد برای تربیت مدرس مطلوب، تعاملات با ادارات داخلی و خارجی، برگزاری سمیناری یک روزه سراسری با حضور همه موسسین مراکز، بومی سازی آموزش زبانهای خارجی، تهیه محتوای آموزشی استاندارد و همچنین امکان برگزاری امتحانات بینالمللی در داخل ایران برای دانشآموزان دانست که با کمک وزارت آموزش و پرورش محقق شود.
الیاسی چالشهای پیش رو اعم از دولتی و غیر دولتی را حضور و فعالیت برخی مراجع دولتی و مراکز زیرزمینی و غیرمجاز دانست و گفت: باید تدبیر لازم برای آنها در نظر گرفته شود.
وی پیشنهاد کرد: شورای مؤسسان مراکز غیر دولتی آییننامهها را متناسب با شرایط کنونی جامعه تهیه و تدوین کند و شهریه مراکز غیر دولتی در بهمن اعلام شود و توسط مؤسسان مراکز، وزارت آموزش و پرورش و خیرین ایجاد شود .
ارسال نظر