در تولید محتوای کتاب درسی سطح «متوسط»دانش آموزان در نظر است



به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فریبا کیا در سومین روز از برگزاری « کارگاه آموزشی- تبیینی ارزیابان کتاب های کمک آموزشی» که به دبیران دوره اول متوسطه اختصاص داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح محتوای کتاب های درسی متناسب با «متوسط» جامعه دانش آموزی تدوین می شود و دانش آموزان از توان متفاوتی برخوردارند، برای تکمیل دانش افراد بالای متوسط و همچنین جبران کاستی های احتمالی کتاب، ناگزیر به استفاده از کتاب های کمک آموزشی هستیم. در عین حال کتاب های کمک آموزشی باید در راستای اهداف آموزشی و تربیتی کتاب های درسی باشد.

وی با اشاره به ماده 6 آئین نامه ساماندهی منابع آموزشی مصوب جلسه 828 شورای عالی آموزش و پرورش، اضافه کرد: بر اساس این مصوبه خرید، عرضه و تبلیغ هرگونه منبع آموزشی و تربیتی در واحدهای آموزشی، صرفا از منبع استاندارد، مجاز خواهد بود. لذا شورای ساماندهی با دعوت از کارشناسان و افراد صاحب نظر و معلمین با تجربه اقدام به برگزاری جشنواره ساماندهی کتاب و مواد کمک آموزشی نمود که در این راستا آثار گردآوری شده توسط ارزیابان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت کسب حداقل امتیاز قابل قبول به عنوان یک منبع استاندارد به معلمین، دانش آموزان و خانواده ها معرفی می شود.

کیا با بیان اینکه آثار برگزیده علاوه بر معرفی در جشنواره، سایت ساماندهی و کتابنامه رشد به تناسب مقطع و پایه تحصیلی پشت جلد کتاب های درسی دانش آموزان نیز معرفی می شود، اضافه کرد: از سال 1395 نشریه ای تحت عنوان «فهرستگان رشد» نیز تولید شده که در آن علاوه بر معرفی عناوین کتابهای استاندارد چکیده ای از محتوای آن نیز آمده است. این فهرستگان رشد در تیراژ بالا تولید شده و به تناسب مقاطع تحصیلی مرتبط به همه مدارس در اقصی نقاط کشور ارسال می شود.

وی با بیان این مطلب که دبیران محترم با توجه به شناختی که از نیاز دانش آموزان خود دارند، با خیالی آسوده می توانند کتابهای موجود در این فهرستگان را به آنان معرفی کنند و خانواده ها هم با خیلی آسوده از کتابهای معرفی شده در این فهرستگان استفاده نمایند، زیرا از فیلتر ارزیابانی آگاه و با تجربه گذشته و یک کتاب مناسب با پایه تحصیلی و اهداف آموزشی و پرورشی تلقی می شود.

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA