مهارت خواندن زیربنای یادگیری علوم است



به گزارش پانا، فریبا کیا در گردهمایی فرهنگیان و دانش آموزان مولف استان کرمان اظهار کرد: درحال حاضر اقبال به تولید کتاب در کشور زیاد است اما باید در تالیف کتاب انگیزه مخاطب، تقویت خواندن و خواندن برای لذت بردن مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی مهارت خواندن را زیربنای یادگیری همه علوم دانست و افزود: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته مهارت خواندن در یادگیری دروس پایه نیز نقش تعیین کننده ای دارد.

کیا تصریح کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تنوع بخشی به محیط یادگیری و بهره مندی از مشارکت غیر دولتی در تولید منابع آموزشی در راستای تسهیل فرایند یاددهی – یادگیری تاکید شده است.

استفاده از بسته آموزشی با بهره گیری از همه منابع

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: استفاده از بسته آموزشی با بهره گیری از همه منابع از قبیل فیلم، کتاب درسی، تصویر، نرم فزار آموزشی و ... که بتواند به یادگیری پایدار کمک کند در مدارس ضروری است.

کیا بر استفاده از بخش غیر دولتی و مشارکت آن در تولید رسانه و منابع آموزشی تاکید  و بیان کرد: نظارت آموزش و پرورش بر روند تولید این رسانه ها ضروری است  زیرا  نظارت از اصولی است که نمی توان آنرا به بخش خصوصی واگذار کرد.

مهمترین خصوصیات یک کتاب آموزشی

وی خلاقیت، جذابیت، تنوع، عدم تضاد، هماهنگی و توجه به خلاقیت و نوآوری را از مهمترین خصوصیات یک کتاب آموزشی مناسب دانست و خاطر نشان کرد: دانش آموزان تنوع را دوست دارند و خلاقیت باعث تنوع و جذابیت می شود.

کیا تاکید کرد: باید در محتوای کتاب های درسی تضاد وجود نداشته باشد و بادرک دانش آموزان متناسب باشد.

معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور اظهار کرد: دانش آموزان توانمند ی های متفاوتی دارند باید به تفاوت های فردی آنها و سبک های مختلف یادگیری در کتاب ها ی آموزشی توجه شود.

وی عنوان کرد: کتاب باید با مخاطب ارتباط و تعامل برقرار کند و با ایجاد سوال و تفکر در دانش آموز ذهن او را از حالت انفعالی به فعالیت وا دارد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA