
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدمهدی زاهدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اصفهانی اظهار داشت: بودجه روز گذشته به مجلس تقدیم شد و طبق آییننامه کمیسیون نمایندگان تا 10 روز فرصت دارند تا نظرات خود را اعلام کنند.
وی افزود: علیرغم وجود قوانین صریحی در خصوص بودجه پژوهشی کشور مانند قانون حداقل یک درصد تولید ناخالص ملی، در سال گذشته 46 صدم درصد عملیاتی شد که فاصله زیادی تا قانون دارد، گزارش امسال هنوز آماده نیست اما بعید میدانم سال جاری هم به یک درصد رسیده باشد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که توانستند پس از جنگ جهانی دوم در زمینه فناوری جهش پیدا کنند به واسطه اهمیت دادن به موضوع پژوهش بوده و تا زمانی که بودجه لازم تحقق پیدا نکند نمیتوانیم در این زمینه توفیقی داشته باشیم.
بودجه پژوهش هیچ زمانی به بیش از 0.6 درصد نرسیده است
زاهدی تصریح کرد: بودجه پژوهش هیچ زمانی به بیش از 0.6 درصد نرسیده است چرا که مسؤولان اجرایی ما در دولتها و بخش خصوصی باور ندارند دانشگاههای ما توان این را دارند که مشکلات را حل کنند، خودکفایی در حوزههای مختلف ضرورتی اجتنابناپذیر است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در وزارت نفت هر سال بیش از هزار میلیارد تومان به برندهای جهانی پرداخت میشود، در صورتی که محققانی داریم که میتوانند این کار را انجام دهند، در بقیه دستگاهها همین طور است؛ شاید در ابتدا کیفیت لازم را نداشته باشد اما هزینهها را کاهش داده و علوم را بومی میکند.
جزئیاتی پیرامون آخرین وضعیت کنکور
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران پیرامون سرانجام کنکور در کشور گفت: دو قانون در کشور تصویب شده برای کمرنگ شدن نقش کنکور، یکی در سال 87 و دیگری در سال 92، در آنجا پیشبینی شده تا آموزش و پرورش بتواند در دوره متوسطه با برگزاری آزمونهایی 85 درصد ورودی دانشگاه از همین آزمونهای استاندارد باشد.
زاهدی اضافه کرد: برای برخی رشتههای پر متقاضی در دانشگاههای سطح یک که آزمون کفایت نمیکند، برای مثال 500 هزار نفر انتخاب اولشان را پزشکی زده بودند در حالی که دانشگاه تهران که 100 نفر دانشجو جذب میکند، از طرفی شاید 3 هزار نفر معدل 20 داشته باشیم و اینجاست که آزمون استاندارد پاسخگو نیست.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در چنین مواقعی و برای 15 درصد باقی مانده نیاز به آزمون دیگری هست که البته به شکل کنکور فعلی نخواهد بود، شورایی تشکیل شده و در حال تصمیمگیری در این زمینه است.
تهیه گزارش 3600 صفحهای از صندوق ذخیره فرهنگیان
وی با اشاره به آخرین وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: گزارش مستند 3600 صفحهای آماده شد، پس از آن در چند مرحله نهایتاً در 11 صفحه خلاصه شد؛ فردا جلسه نهایی برای قرائت این گزارش خواهد بود که پس از رأیگیری در کمیسیون به صحن علنی راه پیدا خواهد کرد.
زاهدی در رابطه با محتوای کتب درسی عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه به گونهای قانون را تصویب کردیم که هم آموزش و پرورش و هم وزارت علوم به سمت آموزشهای مهارتی حرکت کنند، نیاز به یک سیر درست داریم و کار به صورت دفعی امکانپذیر نیست.
وی در پاسخ به سؤالی پیرامون معلمان حقالتدریس گفت: طرحی در مجلس امضا شده بود اما آنچه در متن آمده بود خلاف قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام در بحث آموزش بود و به همین دلیل در کمیسیون رد شد، مجدد درخواست کردند تا با برطرف کردن معارضات قانونی مطرح شود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در این طرح از بین حقالتدریسی و یا کسانی که در مصوبه سال 95 به آنها اشاره شده آزمون اختصاصی گرفته میشود، البته این افراد سابقه تدریسی قبل از سال 91 دارند.
نیازی به کتب کمک درسی در مدارس نیست
وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: نگاه ما به آموزش عالی این باشد که دانشگاه باید در خدمت رفع نیازهای جامعه و اعتلای علم و فناوری باشد، با این دید نگران زیاد بودن مراکز علمی نباشیم؛ در دانشگاهی مانند علمی کاربردی نیاز به حضور دانشمند برجسته نداریم چرا که قرار است آموزش علمی در کنار مهارت باشد.
زاهدی با اشاره به نقش کتب کمک درسی اظهار کرد: اگر معلمان درس را به خوبی انتقال دهند نیازی به کتب کمک درسی در مدارس وجود ندارد، چون فهم کتاب است که به دانشآموز انگیزه کسب علم میدهد، به عنوان یک معلم سعی میکنم انتقال مفاهیم را به کمک دانشآموزان انجام دهم.
ارسال نظر