رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه منشأ پژوهش غریزه کنجکاوی است، عنوان کرد: در آموزش و پرورش باید بستر این خصلت ذاتی را در بچهها بپروراند.
وی فطرت و وجود کودک را یادگیری بیان و اظهار کرد: باید شرایط را برای ذوق و سوق یادگیری کودکان فراهم کرد و به روحیه پرسشگری کودکان پاسخ درست داد نه اینکه آن را سرکوب کنیم.
عصاره با بیان اینکه اکتشاف مقصد پژوهش است، گفت: بشر در عین سادگی از ابتدای خلق به اینهمه پیشرفتهای روزافزون دست پیداکرده است فقط نیاز به بسترسازی است.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، میزان تحقیق و پژوهش را در کشور بالا عنوان کرد و افزود: آنجاهایی که به پژوهش اهمیت ندادهایم فرود داشتهایم.
وی تصریح کرد: آن ملتهایی که در آموزش و پرورش فرزندان خود را با مهارتهای عقلانی، فکر و خلاق تربیت میکنند تا در یک مسیر طبیعی و بکر بتوانند با نگاه عقلمندانهای که خدا به آنها داده بیندیشند، میتواند به حیات خود باافتخار ادامه دهد.
عصاره مسئله اقتصاد آموزش و پرورش را مهم عنوان کرد و گفت: سرمایه انسانی در آموزش خلاصه میشود و سودآورترین کالایی که میشود به دست آورد آموزش از نوع آموزش و پرورش بهویژه در دوران دبستان و دوران آموزش عمومی است.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: خلاقیت اکتسابی است و ابداعات و نوآوریها با طرح یک سؤال آغاز میشود.
وی استان اصفهان را نقطه ای درخشان بر تارک علمی کشور بیان و تأکید کرد: معلمان باید اجازه بروز و ظهور خلاقیت را به دانش آموزان بدهند.
عصاره با بیان اینکه زمینه، بستر و طبیعت نیاز به یادگیری و پژوهش در انسانها وجود دارد، گفت: خوشا به حال آن جامعهای که به خلاقیت و پرسشگری کودکان توجه میکند.
رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به قرارگیری در عصر اطلاعات، اظهار کرد: حرکت از جزئینگری به سمت کلینگری، آموزش مبانی عقلانیت، جستجوگری و مبانی نیاز را باید به افراد یاد بدهیم.
وی دانشگاه آکسفورد را به عنوان یک دانشگاه برجسته جهانی دانست و افزود: سمت و میل دانش آموزان در کشور ما، فقط 15 درصد به سمت علوم انسانی است.
شایان ذکر است: روح الله رضاعلی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و امور استانها در این سفر دکتر عصاره را همراهی می کرد.
ارسال نظر